«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور برای نخستین بار از آغاز این بحران، از امروز سفر خود را به کشورهای عرب خلیج‌فارس آغاز می‌کند

به گزارش سرویس بین الملل ندای گیلان،سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که بحران قطر باید به‌زودی حل‌وفصل شود و ادامه این تنش میان کشورهای عربی تمام منطقه را تهدید می‌کند. مشاوران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود به عربستان، امارات، بحرین، قطر، مصر می‌روند تا شاید برای چالش‌های عربی راه جدیدی بیابند.

در این میان روسیه که تاکنون بارها تلاش کرده تا طرفین بحران قطر را به پای میز گفت‌وگوها بکشاند، بی‌کار ننشسته است و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور برای نخستین بار از آغاز این بحران، از امروز سفر خود را به کشورهای عرب خلیج‌فارس آغاز می‌کند تا شاید بتواند با سیاست روسی طرفین را به مدارا وادار کند.
به گفته «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، لاوروف تا سی‌ام ماه آگوست در خلیج‌فارس می‌ماند و قصد دارد در این سفر با سران کشورهای کویت، امارات متحده عربی و قطر گفت‌وگو کند.

او ادامه داد که در این سفر مهم‌ترین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا با تأکید بر لزوم حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ای از راه سیاسی و دیپلماتیک بررسی خواهد شد و یکی از محورهای مهم سفر لاوروف به منطقه خلیج‌فارس بررسی بحران کنونی در قطر است و تلاش می‌شود تا این موضوع با کشورهای همسایه دوحه بحث و تبادل نظر شود.
عکس مناسبات تاریخی آمریکا و قطر، رابطه قطر با روسیه رابطه‌ای کاملا سیاسی و محدود است. «ولادیمیر تیترنکو»، سفیر سابق روسیه در دوحه، با اشاره به حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور که به‌زحمت به صد میلیون دلار می‌رسد، می‌گوید: هر دو کشور قطر و روســـیه تولید‌کننده نفت و گاز هستند و صنعتی بسیار شبیه به هم دارند، به همین دلیل فرصت توسعه مناسبات دو کشور چنان ‌که باید توسعه نیافته است. به باور تحلیلگران منطقه‌ای، مسکو که تاکنون ترجیح داده بود با فاصله‌گرفتن از بحران قطر، از حمایت صریح از دوحه پرهیز کند و از سوی دیگر در این بحران مقابل عربستان، متحد آمریکا در منطقه قرار نگیرد، اکنون به نظر می‌رسد خواهان دخالت در این بحران عربی است چراکه این بحران تأثیر زیادی بر بحران سوریه گذاشته است؛ موضوعی که براي روسیه بسیار حائز اهمیت است و مسکو نمی‌خواهد که محور سه‌جانبه روسیه- ایران- ترکیه و توافقات جدید آنها بر سر سوریه، دستخوش تغییرات چشمگیری شود.
شاید به همین دلیل بود که در ابتدای این بحران، لاوروف در دیدار با «شیخ محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی»، همتای قطری خود در مسکو گفت: «ما نمی‌توانیم از این وضعیت خوشحال باشیم چراکه روابط میان شرکای ما رو به وخامت گذاشته و فقط از طریق گفت‌وگوی مستقیم است که درک بهتر از نگرانی‌های یکدیــگر ممـکن می‌شود».

«ویتالی نائومکین»، یکی از کارشناسان روس، درباره تأثیر بحران جدید خاورمیانه بر روسیه، می‌گوید: «برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که بحران به‌وجودآمده پیرامون قطر به نفع روسیه است، برای اینکه قیمت نفت و گاز افزایش خواهد یافت اما عده‌ای هم معتقدند شرایط به ضرر روسیه است، برای اینکه بی‌ثباتی اوضاع در منطقه به ضرر همه کشورهاست، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری قابل توجه قطر در اقتصاد روسیه و ادامه همکاری‌های دوجانبه به دليل کاهش امنیت در منطقه خاورمیانه، کاهش خواهد یافت».
به عقیده او، روسیه با وجود نفوذ در منطقه خاورمیانه، ممکن است از مداخله مستقیم در این مناقشه خودداری کند چراکه روسیه روابط اقتصادی و همکاری‌های نزدیکی با همه کشورهای منطقه خلیج‌فارس ازجمله مصر و اردن دارد و به همین دلیل ترجیح مي‌دهد همچنان سیاست محتاطانه و میانه‌رویی را در پیش بگیرد و در این مناقشه به طور مستقیم از هیچ‌یک از طرفین حمایت نکند.
اما «آنتوان مارداسوف»، یکی دیگر از کارشناسان روسی، معتقد است قطر و روسیه پیش از آغاز مناقشه میان قطر و کشورهای عربی، مذاکراتی را درباره سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی برگزار کرده بودند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری شرکت‌های قطری در روسیه -به‌ویژه در بخش گاز- در گسترش همکاری‌های مشترک میان دو کشور، از اولویت برخوردار خواهد بود. او این‌گونه ادامه می‌دهد که روسیه و قطر رقیب یکدیگر هستند؛ اما در صورت همکاری قادر خواهند بود به طور مشترک از بازار اروپا بهره ببرند.