سرپرست فرمانداری رشت از آماده باش ستاد بحران شهرستان برای بارش برف پیشرو خبرداد و گفت: بنابر گزارش هواشناسی وضعیت نارنجی برای شهرستان رشت و در بخشی از سنگر و کوچصفهان هم وضعیت قرمز پیش بینی شده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،حمیدرضا امام‌پناهی در جلسه ستاد بحران شهرستان رشت که با حضور مدیرکل بحران استانداری گیلان در فرمانداری برگزار شد، از آماده باش ستاد بحران شهرستان برای بارش برف پیشرو خبرداد و اظهار کرد: باید آمادگی‌های به گونه‌ای باشد که مردم در مواقع وقوع بحران احساس آرامش خاطر و رفاه داشته باشند.

سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه مرخصی کلیه مدیران و معاونین عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و مقابله با بحران شهرستان تا پایان هفته لغو می‌شود، افزود: بنابر گزارش هواشناسی وضعیت نارنجی برای شهرستان رشت و در بخشی از سنگر و کوچصفهان هم وضعیت قرمز پیش بینی شده لذا همه دستگاه‌های اجرایی باید در آماده باش کامل باشند.
وی گفت: بخشداران، شهردارن و دهیاران با تمام امکانات موجود و محلی باید همراه ستاد بحران باشند، با توجه به پراکندگی بارش برفی که پیش بینی شده انتظار می‌رود در هر بخشی که هستیم نسبت به کل شهرستان احساس مسئولیت کنیم و چنانچه در منطقه‌ای بارش برف کمتر بود امکانات برای کمک به مناطق پر بارش بسیج شوند زیرا هر مسیری که ارتباط قطع شود محور ارتباطی کل شهرستان تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
رئیس ستاد بحران شهرستان رشت با اشاره به اینکه به ۸۷ نانوایی سطح شهرستان ۵۳۹۰۰ لیتر سوخت ذخیره تحویل داده شده تا مشکلی در این خصوص بوجود نیاید، بیان کرد: کلیه نانوایی‌های دوگانه سوز از امشب سوخت دوم را آماده کنند تا در صورت وقوع بحران چالشی در این حوزه نداشته باشیم و تمام نانوایی‌ها باید پخت کنند، چنانچه نانوایی در ارائه خدمت‌رسانی کوتاهی کند در تخصیص سهمیه بدون اغماض برخورد می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمان بحران مردم باید مدیریت و حضور میدانی مدیران را شاهد باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نقش موثری در آرام سازی فضای جامعه و انعکاس خدمات دارند که میطلبد ضمن انعکاس تلاش‌ها، نواقص را هم به مدیران گزارش دهند.
سرپرست فرمانداری شهرستان رشت افزود: در هنگام بارش برف سنگین، در بازگشایی محورها اولویت با محورهای اصلی، چهارراه‌ها و شریان‌های اصلی، محورهای ارتباطی روستایی به شهر و برعکس می‌باشد.
امام‌پناهی با بیان اینکه باید از پیمانکاران بخش خصوصی و امکانات و ماشین آلات آنها جهت رفع بحران هم بهره‌مند شویم در غیر اینصورت هیچگونه خدماتی به پیمانکارانی که در مواقع بحران همراه نیستند، ارائه نمی‌شود، گفت: در محور امامزاده هاشم باید مهمانسراها و مساجد آمادگی پذیرایی و استقرار در راه ماندگان را داشته باشند. همچنین برف‌روبی جاده‌های سوخت رسان در شهر و مراکز بیمارستانی باید در اولویت باشد.
وی ادامه داد: هلال احمر با دپوی اقلام غذایی و دارویی، پتو و لوازم گرم آمادگی لازم را داشته باشد تا در وقوع بحران در کمترین زمان خدمات ارائه دهد؛ از زمان پایان این جلسه مصوبات لازم الاجراست و باید در دستورکار مدیران قرار گیرد و ملاک ارزیابی مدیران عملکرد آنها در هنگام بحران است.
رئیس ستاد بحران شهرستان رشت گفت: همزمان با دقایق اولیه بارش برف ماشین‌های برف‌روب باید در محورها در حال گشت‌زنی باشند و صرفا منتظر نباشند محوری مسدود شود تا اقدام به بازگشایی کنند.
سرپرست فرمانداری شهرستان رشت با اشاره به اینکه بارش‌ها از نیمه شب یکشنبه آغاز و تا اواخر روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری شهرستان در سه محور رشت به امام زاده هاشم، سنگر به کوچصفهان و رشت به آستانه اشرفیه آماده باش هستند.
وی با بیان اینکه تمامی تدابیر برای تامین سوخت جایگاه‌ها در سطح شهرستان اندیشیده شده تا هیچگونه مشکلی در این خصوص به وجود نیاید، اضافه کرد: به ۲۹۲ واحد تولیدی، مراغداری و … به میزان پنج میلیون و ۵۶۷ هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت ذخیره تحویل داده شده تا مشکلی برای این واحدها در شرایط بحرانی بوجود نیاید.
امام‌پناهی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ارزشمند بسیج و سپاه که همیشه پای کار بودند در دستور کار بخشداران و مدیران باشد، خاطرنشان کرد: در بحث مربوط به تامین آب، برق و گاز تدابیر لازم اندیشیده شده تا با مشکل مواجه نباشیم و تمامی نیروی‌های میدانی پای کار هستند. بارش‌های اخیر فرصت مناسبی است برای شخم زمستانه برای کشاورزان تا از بارش نعمت الهی نهایت بهره ببرند.