محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت نانواسکوپ اتمی پرسرعت شدند که با دارا بودن امکان تصویربرداری با سرعت بالا از نمونه ها، این امکان را به کاربر می دهد که از فرآیند های در حال تغییر یا واکنش ها در سطح نانو تصویر برداری کرده و پیشرفت فرآیند را ثبت کنند.

 

به گزارش نداي گيلان:  این دستگاه همچنین با قابلیت عکس‌برداری در هر دو ثانیه امکان مشاهده و دنبال کردن واکنش های در حال تغییر در مقیاس نانو را میسر می کند.

نانو اسکوپ اتمی پرسرعت که نسخه جدید آن امروز با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد در زمینه های پزشکی، مهندسی، زیست فناوری، ژنتیک، پاتولوژی و… کاربرد دارد و در فعالیت های تحقیقاتی از ضروری ترین ابزارها به شمار می رود.

سازنده این دستگاه شرکت دانش بنیان آراپژوهش است که از سال 1378 فعالیت خود را در زمینه ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی آغاز کرده و در سال 1388 موفق به تولید نخستین میکروسکوپ نیروی اتمی ساخت ایران شده بود. تاکنون حدود 40 دستگاه از این میکروسکوپ‌ها در داخل کشور تولید و فروخته شده اند.

در مراسم رونمایی از تازه ترین محصولات تولیدی شرکتهای دانش بنیان با تسهیلات صندوق همچنین از «کارت پردازشگر سوناری ۶۰ کاناله» و «فلو دیوایدر توربین گاز GEF۹» نیز رونمایی شد. این کارت پردازشگر سوناری ۶۰ کاناله که در شرکت دانش بنیان آرتاویژن ساخته شده از کالاهای راهبردی در صنعت دریایی کشور است که در انواع سیستم های سوناری یا رادار زیردریایی در زیردریایی ها به عنوان مین یاب، عمق سنج، مانع یاب و… کاربرد دارد. با بومی شدن دانش ساخت این دستگاه، امکان تغییر، بهینه سازی و پشتیبانی نیز فراهم می شود.

فلو دیوایدر ساخت شرکت دانش بنیان صافات انرژی یزد نیز قطعه ای است که در توربین های گازی ساخت شرکت جنرال الکتریک وجود دارد و وظیفه آن تقسیم سوخت مایع در این توربین ها است. این توربین ها در صنعت و به خصوص در نیروگاه ها و پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

تنها کشورهای سازنده این قطعه در دنیا آمریکا، ژاپن و آلمان هستند. مزیت نمونه ساخت داخل نسبت به محصول تولیدی این کشورها این است که این قطعه با توجه به شرایط ایران بهینه سازی شده است.