مدیر کل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه 90 درصد زیرسازی راه‌آهن مسیر قزوین‌ ـ‌ رشت انجام شده است، گفت: 40 درصد در این مسیر ریل‌گذاری شده است.

به گزارش نداي گيلان: شعبانعلی خاوری  با اشاره به وضعیت ساخت پروژه ملی راه‌آهن گیلان اظهار کرد: تاکنون 90 درصد زیرسازی راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت انجام شده است.

وی از ریل‌گذاری 40 درصد مسیر راه‌آهن قزوین‌ ـ‌ رشت خبر داد و گفت: راه‌آهن قزوین‌‌ ـ رشت به طول 165 کیلومتر است که قطار مسافری با ظرفیت سه میلیون و 800 هزار نفر در سال با سرعت 160 کیلومتر در این مسیر تردد می‌کند.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان مسیر مذکور را محل تردد قطار باری عنوان کرد و افزود: برای این مسیر قطار باری با سرعت 120 کیلومتر و جابه‌جایی و حمل 10 میلیون تن بار در سال طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه برای راه‌آهن گیلان 700 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: امسال 280 میلیارد تومان در قانون بودجه برای راه‌آهن اعتبار گذاشته و برای سال آینده نیز 350 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

خاوری درباره زمان راه‌اندازی راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت یادآور شد: در صورت اختصاص اعتبارات مذکور سال 95 سوت قطار قزوین ـ‌رشت در گیلان به صدا در می‌آید.

وی با اشاره به ساخت مسیر راه‌آهن قزوین‌ ـ‌ رشت‌ ـ‌ انزلی‌ ـ آستارا، خاطرنشان کرد: ساخت راه‌آهن قزوین‌‌ ـ رشت‌ ـ بندرانزلی‌ ـ‌ آستارا از دستاوردهای سفر هیئت دولت به گیلان است و با اتمام محور قزوین‌ ـ‌ رشت بلافاصله احداث آن انجام می‌شود و از اکنون اقدام‌هایی در این زمینه در حال انجام است.

این مسئول راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت را از ایستگاه رشت به دو شاخه رشت‌ ـ انزلی ذکر کرد و متذکر شد: این مسیر تا انزلی به طول 41 کیلومتر و در محور راه‌آهن رشت‌ ـ‌ آستارا به طول 165 کیلومتر تقسیم می‌شود.

وی احداث راه‌آهن قزوین‌ـ‌رشت‌ـ‌بندرانزلی‌ـ‌آستارا را به دلیل موقعیت بسیار مناسب و خوب دارای توجیه اقتصادی بالایی دانست و یادآور شد: این پروژه بهترین مسیر برای اتصال کریدور شمال‌‌  ـ‌جنوب و شرق‌ ـ‌ غرب است.