نشست بررسی پروژه راه آهن رشت_کاسپین_انزلی با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر راه و شهرسازی، استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیران دستگاه های اجرای برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ظهر امروز در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه ، وزیر راه و شهرسازی، استاندار گیلان،رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و جمعی از مدیران استانی روند اجرای پروژه احداث راه آهن رشت – کاسپین – انزلی در محل اجرای پروژه مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.
دکتر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این جلسه با اشاره به تاثیر گذاری خطوط ریلی در افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی ایران با کشورهای منطقه و اروپایی و نقش ارزشمندی که در توسعه کشور دارد، اظهار داشت:تکمیل خط ریلی رشت – کاسپین- انزلی – آستارا علاوه بر اتصال جغرافیای سراسری داخل ایران، باعث اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان و تکمیل کریدور شمال به جنوب خواهد شد.
وی افزود: اجرای این پروژه سبب می‌شود تمام کشورهای همسایه از حوالی قطب شمال بویژه روسیه و دیگر کشورهای همجوار، از مسیر ایران به عنوان ترانزیت استفاده کنند.

راه آهن رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین – رشت، مرکز استان گیلان را به بنادر کاسپین و انزلی متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای است. در حال حاضر نیز زیرسازی قطعات 6 و7 در حال انجام است و عملیات اجرایی قطعه 8 بطول 3 کیلومتر نیز طبق توافق با سازمان بنادر و دریانوردی، تامین اعتبار و اجرا می گردد مقرر شده است سازمان منطقه آزاد کاسپین بخشی از هزینه ساخت و ارزیابی خط ایستگاه پیر بازار تا بندر کاسپین را تامین کند.