معاون رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی که به احتمال کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت، گفت: مطلقاً کاندیدا نمی‌شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می‌کنم و برنامه تحصیلی‌ام را هم تدوین کرده‌ام.

به گزارش ندای گیلان،«محمد باقر نوبخت» در گفت‌وگویی مجازی در «کلاب‌هاوس» که از ساعت ۲۱ امشب انجام شد به بررسی عملکرد ۸ ساله سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت و در خلال این گفت‌وگو به سؤالات افراد حاضر در اتاق پاسخ داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابتدا گفت: ارزیابی عملکرد سازمان برنامه و بودجه باید بر اساس مأموریت و وظیفه‌ای باشد که به آن محول شده است. یکی از وظایف سازمان رصد مسائل و مشکلات و چالش‌های کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و غیره است. دیگر اینکه سازمان باید برای حل این مشکلات و مسائل به برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بپردازد.

همچنین، از وظایف سازمان موضوع ارزیابی و نظارت بر مدیریت است که باید این وظیفه را در مورد نظام اداری کشور به انجام برساند. بنابراین باید در چارچوب این وظایف از سازمان انتظار داشته باشیم که پاسخگو باشد.

وی یکی از گام‌های اساسی دولت را احیای همین سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد.

نوبخت در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در گفت وگو که از عملکرد دولت و بخصوص سازمان برنامه و بودجه در باره عمل به وعده عملیاتی کردن نظام بودجه ریزی و اعلام جزئیات یارانه‌های پنهان پرسید، اظهار داشت: در رابطه با بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد نقطه مثبت در کارنامه سازمان این بود که از سال ۱۳۹۲ در این مورد اقدامات آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ توانستیم بودجه همه دستگاه‌های اجرایی را بر مبنای عملکرد تعریف کنیم. بدین ترتیب که در پیوست شماره ۴ قانون بودجه که برای مخاطبان قابل رجوع است، ما همه خدماتی که دستگاه‌ها بر اساس مأموریت‌شان دارند به «فعالیت» تعریف کردیم و برای فعالیت‌هایشان قیمت تمام شده واحد را محاسبه و در اهداف کمیِ آن واحد ضرب کردیم و بودجه آن واحد را محاسبه و به مجلس ارائه کردیم.

وی در ادامه گفت: ما در روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد بودجه را بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه می‌کنیم. بنابراین باید پرداخت‌ها را نیز بر مبنای احصاء همین اهداف مورد نظر اقدام کنیم. بخش قابل توجهی از بودجه مربوط به پرداخت همین حقوق و دستمزد است. که ما تحت عنوان بند «واو» هر ماه این رقم را فارغ از اینکه دستگاه عملکرد مناسبی بر اساس اهداف داشته باشد یا نداشته باشد باید پرداخت کنیم.

معاون رئیس جمهوری به بودجه عمرانی نیز اشاره کرد و افزود: البته برای بودجه‌های عمرانی هم بر پایه قیمت تمام شده بودجه طرح ها تثبیت می‌شود و بر اساس پیشرفت کار و بررسی صورت وضعیت‌هایشان پول آنها پرداخت می‌شود. بنابراین بودجه‌ریزی عملیاتی به طور دقیق انجام می‌شود و در پیوست شماره ۴ بودجه که دو جلد نیز هست بودجه عملیاتی تمامی دستگاه‌ها آمده است.

وی در خصوص یارانه‌های پنهان گفت: اولین موضوع و محوری که در بحث اصلاح ساختار بودجه تعیین شد این بود که درآمدهای پایدار شناسایی شود. برای اینکار تمام یارانه‌های پیدا و پنهان را که حدود یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارتومان است احصاء شد و مشخص کردیم که در کدام بخش‌ها است. سپس به شورای عالی هماهنگی اقتصادی، طبق مأموریتی که مقام معظم رهبری به سازمان برنامه و بودجه واگذار کرده بودند، اعلام شد.

معاون رئیس جمهوری در ادامه تأکید کرد: در این گزارشی که اعلام شده نه تنها کاملاً مشخص است که یارانه‌های پنهان چقدر است، بلکه میزان کاهش درآمدهای مالیاتی به خاطر معافیت‌های مالیاتی نیز روشن شده است. حدود ۴۸ تا ۴۹ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی وجود دارد که آن هم مشخص است. بنابراین، ما بر اساس آنچه وعده دادیم بر پایه برنامه‌ای که تهیه و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی تقدیم کردیم دقیقاً شفاف‌سازی کردیم و این مجموعه را به مجلس شورای اسلامی هم تقدیم کردیم.

نوبخت به موضوع اجرای قانون خدمات کشوری در مورد معلم‌ها و بازنشستگان نیز که سؤال یکی از حاضرین در گفت‌وگو بود پاسخ داد و گفت: خوشبختانه بحث لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه در مرحله پایانی است و انشاءالله در همین هفته یا حداکثر اول هفته آینده به دولت ارائه می‌شود و تلاش ما این است که قبل از پایان دولت آن را به صورت قانون دائمی از مجلس تحویل بگیریم و این کمترین کاری است که دولت می‌توانست برای بازنشستگان انجام دهد.

نوبخت در پاسخ به سوالی که به موضوع استقراض از بانک مرکزی از یکسو و طلبکاری دولت از این بانک اشاره داشت؛ تصریح کرد: اگر تلاش نشود بین ما و «آقای همتی» اختلافی ایجاد شود؛ باید بگویم که رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می‌شود که برای پرداخت یارانه‌ها و موارد دیگر به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود. مشکلی که آقای همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمی‌شوند این رقم را تبدیل به ریال کند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمی توانند که طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه آقای همتی هم این را قبول دارد و این به معنی نقص بانک مرکزی نیست؛ ادامه داد: استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است و آقای همتی هم این را تایید می کند. سازمان برنامه و بانک مرکزی دو نهاد حاکمیتی هستند و ما مشکلات بانک مرکزی را درک می‌کنیم. طلبکار بودن دولت از بانک مرکزی یک واقعیت است و اینگونه نیست که بانک مرکزی از پرداخت آن استنکاف کند، بلکه توان آن را برای کنترل نرخ تورم ندارد.

همچنین، معاون رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی که به احتمال کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت، گفت: مطلقاً کاندیدا نمی‌شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می‌کنم و برنامه تحصیلی‌ام را هم تدوین کرده‌ام.

تحویل لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان به دولت تا هفته آینده

نوبخت گفت: لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان تا هفته آینده تحویل دولت می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۱.۲ میلیارد دلار طلب ما از بانک مرکزی است که البته این نهاد نتوانسته ارزها را به ریال تسعیر کند. به معنی نقص و ضعف بانک مرکزی نیست. اینکه ما برای بودجه از بانک مرکزی استقراض می کنیم، کذب است و آقای همتی هم این موضوع را تایید می کند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: ارز حاصل  از فروش فرآورده های نفتی امکان تبدیل به ریال نداشته و ما بر همین اساس به مشکل برخورده ایم.

نوبخت گفت: هیچگاه هیچ وزیری پشت در اتاق من برای دریافت بودجه ننشسته است. حتی مراجعات مردمی را هم به شنود اختلاف نظرها دعوت می کنم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ اگر بودجه ۵۶۴ هزار میلیارد تومان بود. سهم نفت حدود ۶ درصد و  نفت و میعانات گازی ۲ درصد بود. در سال های گذشته هم از صد و چند میلیارد دلار درآمد ارزی به چند میلیارد دلار تقلیل پیدا کرده است.

نوبخت بیان کرد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان نسبت به منابع دولت کمتر استفاده کردیم. اعتبارات عمرانی ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ۲ میلیون شغل در سراسر کشور با راه اندازی طرح های عمرانی ایجاد کردیم.

نوبخت به شورای مشورتی اشاره کرد و گفت: شورای مشورتی تشکیل شد و در سطح شهرستان ها هم نظر داشتند. سالی چندبار با هیات رئیسان این شوراها مذاکره می کردم.

در انتخاب وزرا رئیس جمهور تصمیم می گیرد

نوبخت تاکید کرد: در رابطه باعزل و نصب وزرا ، شخص رئیس جمهور تصمیم می گیرند و ما وزیری را تحمیل و معرفی نکردیم.

محصولات برجام برای بودجه چه بود؟

نوبخت با اشاره به تلاش این نهاد در سال های برجامی گفت: در آن زمان از ثبات و آرامش نرخ ارز و برخورداری بخش خصوصی توانستیم استفاده کنیم. همچنین نرخ دو رقمی تورم را یک رقمی کردیم.

وی افزود: با ورود به تحریم ها رسالت دولت تغییر کرد و به سمت بودجه برنامه ریزی شده حرکت کردیم. برای مددجویان به مقدار قابل توجهی مستمری را افزایش دادیم. مستمری ۴۰ هزار تومانی را به ۳۴۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان برای خانوار ۴ نفره افزایش دادیم. بالغ بر صد و هشت هزار میلیارد تومان برای برنامه های رفاهی هزینه کردیم.

تغییر جداول بودجه، بحث داخلی مجلس است

در ادامه این بحث حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: از روز اول بررسی بودجه، یعنی از ۱۲ آذرماه تا ۲۷ اسفندماه در کمیسیون های مختلف مجلس حضور داریم و روز پایانی نیز در به صحن علنی می رویم اما رابطه سازمان برنامه با مجلس شورای اسلامی از روز ۲۱ اسفندماه قطع می‌شود تا زمانی که بودجه به دولت ابلاغ شود.

او افزود: امسال معاونت قوانین مجلس، جداول بودجه را به سازمان برنامه ارسال کرد و ما اعلام کردیم که تنها جداولی مورد تایید است که توسط رئیس قوه مقننه به رئیس قوه مجریه تحویل داده شود که این کار نیز توسط رئیس قوه مقننه صورت گرفت.

این مقام مسئول گفت: اینکه در این فرآیند، آمار و ارقام جداول تغییر کرده یا نه، بحث داخلی مجلس است و ارتباطی به سازمان برنامه و بودجه یا دولت ندارد.

دولت از بورس تامین کسری بودجه کرد؟

پور محمدی گفت: ۳۴ هزار میلیارد تومان دولت سهام عرضه کرد تا جلوی رشد بی حد و نصب بورس را بگیرد و این عمل به سهامداران صدمه وارد نکرد.

او گفت: کرونا، تورم وارداتی و تورم انتظاری اقتصاد را با مشکل مواجه کرد که دولت باید وارد عمل می شد. از جمله کارها عبارتند از بازار کالا بود. دولت با سیاست های منقبض پولی، سیاست های مالی را منبسط پیش برد. در بخش هزینه های اولویت بندی کند. برای کنترل بازار بورس اوراق مالی منتشر کرد و سهام عرضه کرد.

پور محمدی تاکید کرد: در گرانی ها دولت با افزایش حقوق ها به جلو رفت و به معیشت عمومی توان تزریق کرد.

پور محمدی گفت: دولت ها به طور مستقیم از بانک ها استقراض نمی کنند بلکه از طریق طرح های عمرانی نیمه تمام و پروژه ها نسبت به تامین مالی اقدام می کنند.

وی افزود: وقتی طرحی بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قانون گذار اجازه استقراض را می دهد و دولت را مکلف به پرداخت این بدهی در بودجه سال آتی می کند.