توموئو آئو كي، مشاور ارشد پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی «جایکا ژاپن» با رئيس كل دادگستري استان ديدار كرد.

به ندای گیلان، توموئو آئو كي، مشاور ارشد پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی «جایکا ژاپن»   با رئيس كل دادگستري استان ديدار كرد.

احمد سياوش پور، رئيس كل دادگستري استان  در اين ديدار با اشاره به اینکه روابط تاریخی ایران و ژاپن عموما روند رو به رشدي را داشته است پيوند دو ملت را از بسياري جهات قابل قبول و مطلوب دانست.

رييس شوراي قضايي استان در ادامه  معضلات موجود در تالاب انزلي را  از مسائل مهم استان  دانست و خاطر نشان كرد: دستگاه قضايي  به طور جدي پيگير اقدامات صورت گرفته در تالاب انزلي مي باشد.

وي  با قدرداني از دعوت مسئولين كشور ژاپن در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی براي سفر به آن كشور ابراز داشت: دستگاه قضايي علاقه مند است در اين سفر با قوانين وضع شده  ژاپن در  خصوص بهداشت محيط، حفاظت از سواحل و منابع طبيعي، حقوق عامه و حقوق بيت المال و … آشنا شده و از تجارب اين كشور  در زمينه علمي و عملي  بصورت بهينه استفاده نمايد.

وي در خصوص مشكلات پاكسازي تالاب انزلي گفت: اقدامات زيادي در اين راستا صورت گرفته است ، از جمله با اقدامات قانوني و پيشگيرانه از شدت  سرازيري شيرابه هاي زباله ها ، پسماند هاي كارخانجات و بيمارستانها به تالاب  انزلي بطور چشمگيري كاسته شده و در اين راستا با متخلفين برخورد جدي و قانوني صورت گرفته است.

اين مقام ارشد قضايي در ادامه افزود: سازمان محيط زيست و منابع طبيعي نيز وظيفه دارند طبق وظايف ذاتي خود نظارت و كنترل لازم را در اين راستا انجام دهند تا انشاا… درآينده نزديك شاهد آلودگي هاي زيست محيطي در هيچ كجاي استان به ويژه در تالاب انزلي نباشيم.

احمد سياوش پور در ادامه  با بيان اينكه  دستگاه هاي متولي  اعم از شهرداري، محيط زيست، منابع طبيعي، دانشگاه علوم پزشكي و … مكلف هستند  براي حل معضلات دو رودخانه شهر رشت  تمهيداتي  بينديشند تصريح كرد: دستگاههاي متولي بايد با راهكارهاي اصولي و عملياتي رودخانه هاي شهري رشت را  از شرايط بحراني خارج نمايند.

وي معضل رسيدگي به تغيير كاربري ها را  از وظايف مهم دستگاه قضايي عنوان كرد و افزود: نظارت و برخورد قانوني با تغيير كاربري هاي غيرمجاز صورت گرفته است البته سازملان هاي متولي نيز بايد با جديت هرچه تمام تر در اين زمينه اقدام نمايند.

رئيس كل دادگستري استان با اشاره به اينكه  گيلان يك استان گردشگري مي باشد  و خيل زيادي از مسافران در صدد تهيه ويلا و املاك و مستقلات در اين منطقه مي باشند اظهار داشت: ه دستگاه قضايي استان به ويژه معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري گيلان   با همراهي سازمانهاي متولي  ملزم به  پيگيري و رسيدگي  به تخلفات تغير كاربري در استان ميباشند.

رئيس شوراي قضايي استان در پايان تصريح كرد قوه قضائيه در سياستها و برنامه هاي خود حفاظت از منابع  طبيعي  را  در دستور كار خود قرارداده و ي اظهار اميدواري نمود ، اين سفر نتايج خوبي را براي استان در پي داشته باشد.

مشاور ارشد پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی «جایکا ژاپن» با اشاره به اینکه روابط تاریخی ایران و ژاپن فراز و نشیب چندانی نداشته است، تصریح کرد: همکاری در فاز دوم احیای تالاب انزلی از دوسال پیش آغاز شده و تا سه سال دیگر برنامه مدیریت یکپارچه تالاب ادامه می‌یابد.

توموئو آئوکی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه تالاب انزلی طبق اولویت هر بخش انجام می‌شود، افزود: گروه جایکا در همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست ایران نقش خود را ایفا می‌کند.

وی تالاب بین‌المللی انزلی را یک اکوسیستم بسیار ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: تالاب انزلی منبع بزرگ اکولوژیک محسوب شده و مطالعه در زمینه‌های دیگر تالاب را در دست اقدام داریم.

آئوکی با بیان اینکه در تالاب انزلی بیش از 240 گونه پرندگان نادر شناسایی شده است، یادآور شد: تالاب انزلی از نظر زیست‌محیطی برای گونه پرندگان دارای اهمیت بسیاری است.

وي  هدف از سفر و حضور در استان گيلان را  انتقال تجارب در جهت حفظ تالاب عنوان كرد و افزود: رفع مشكلات تالاب به چندين سال كار مدارم نيازمند است.

اين كارشناس ارشد  اظهار اميدواري كرد:  با همكاري مسئولان ايراني  روند اقدامات پيش بيني شده از  سرعت لازم برخوردار گردد.

توموئو آئوکی با دعوت از رئيس كل دادگستري استان به ژاپن خاطر نشان كرد: بر خلاف نظر تعدادي از دوستداران محيط زيست در ايران ، وضعيت امروز تالاب انزلي حاد نمي باشد و حفظ وضعيت موجود و استمرار و احياي مجدد آن در سالهاي آتي از اهداف و برنامه هاي  اين سازمان مي باشد.

وي يكي از مشكلات تالابها را نقض حريم و تصرفات غيرمجاز و تغيير كاربري ها دانست  و اظهار داشت: كاربري ها و تخلفاتي كه در اين زمينه صورت مي پذيرد  معضل بزرگي براي اين منطقه  بوجود آورده است كه اميد است با  اقدامات دستگاه قضايي استان  كاهش يابد.