این کریدور 7200 کیلومتری غرب خزر یا شمال جنوب، از یک سو ایران را ازطریق جمهوری آذربایجان به روسیه و از راه گنجه به بنادر گرجستان و سپس کشورهای شرق اروپا و از سوی دیگر هند وکشورهای خلیج فارس را از مسیر بندرعباس و ایران به جمهوری آذربایجان و ازآنجا به روسیه وشرق و شمال اروپا پیوند می‌دهد.

به گزارش ندای گیلان،تهران امروز میزبان روسای جمهور روسیه و آذربایجان خواهد بود. دستور کار نشست یک روزه تهران بررسی روابط دو و سه جانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

علاوه بر برگزاری این اجلاس، دیدارهای دوجانبه ای نیز میان روسای جمهور سه کشور برگزار می شود. هیأت های عالی رتبه سیاسی و اقتصادی، روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان را در سفر به تهران همراهی می‌کنند.

اما اولین نشست روسای جمهور سه کشور مورد اشاره در مرداد ماه سال 1395در باکو برگزار شد. ابتدای شروع این دیدار‌ها به تصمیم سال 1394در جریان سفر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران گرفته شد که در آن سفر روسای جمهور ایران و آذربایجان به این نتیجه رسیدند که باحضور رئیس جمهور روسیه نشست مشترکی را برگزار کنند که باعث ایجاد فصل نوینی در همکاری‌های مشترک سه کشور بود.

نشست‌های سه گانه بین روسای جمهور در مرداد 95 بیشتر رنگ‌وبوی اقتصادی داشت که به دنبال آن مذاکراتی پیرامون تکمیل «هاب ترانزیتی ایران» و تبدیل کشورمان به مرکز گذر کریدورهای حمل ونقل منطقه‌ای و مبدل شدن به کانون تحولات اقتصادی منطقه، از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار این نشست سه جانبه در باکو قرار دارد.

این کریدور 7200 کیلومتری غرب خزر یا شمال جنوب، از یک سو ایران را ازطریق جمهوری آذربایجان به روسیه و از راه گنجه به بنادر گرجستان و سپس کشورهای شرق اروپا  و از سوی دیگر هند وکشورهای خلیج فارس را از مسیر بندرعباس و ایران به جمهوری آذربایجان و ازآنجا به روسیه وشرق و شمال اروپا پیوند می‌دهد.