شبکه خبری ‘المیادین’ روز پنجشنبه در خبری فوری اعلام کرد: نیروهای انصاراالله یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد به پایگاه پدافند هوایی سعودی ها در نجران در جنوب غربی عربستان شلیک کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل ندای گیلان،خاورمیانه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات سیاسی و نظامی مهمی بوده است که از جمله آن می توان به استقرار تانک های ترکیه در مرز سوریه و شلیک موشک انصارالله به مواضع سعودی تا کشف خالت امارات در اعتراض های اخیر اقتصادی تونس اشاره کرد.

انصارالله به مواضع سعودی موشک شلیک کرد

شبکه خبری ‘المیادین’ روز پنجشنبه در خبری فوری اعلام کرد: نیروهای انصاراالله یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد به پایگاه پدافند هوایی سعودی ها در نجران در جنوب غربی عربستان شلیک کرده اند.
شبکه خبری ‘الجزیره’ نیز به نقل از منابع سعودی گزارش داد که نیروهای عربستان ادعا کرده اند که این موشک را ساقط کرده اند.

ناتو و قطر توافق امنیتی امضا کردند

قرارداد همکاری مشترک ناتو و قطر در دیدار «رز گوته مولر» معاون دبیر کل ناتو و «طارق خالد العبیدی» رئیس بخش همکاری های بین المللی نظامی وزارت دفاع قطر امضا شد.
دو طرف در مراسم امضای این قرار داد، بر ضرورت همکاری ناتو و قطر در چارچوب طرح همکاری استانبول تاکید کردند.
ناتو در اجلاس سران خود در سال 2004 میلادی دراستانبول، ‘طرح همکاری استانبول’ را درخصوص منطقه خاورمیانه با تمرکز بر بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرد.
در بیانیه ناتو آمده است: این قرارداد در حوزه امنیتی این امکان را برای ایجاد مقری برای تبادل اطلاعات محرمانه فراهم می کند.

هند مذاکره برای خرید موشک های اسرائیلی را از سر می گیرد

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که هند به زودی مذاکرات برای خرید موشک های ضد تانک اسرائیلی «اسپایک» را از سر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از سرزمین های اشغالی، در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو آمده است: به دنبال گفت و گوی نخست وزیر با «نارندرا مودی» همتای هندی خود در خصوص قرارداد فروش موشک های اسپایک، دولت هند تصمیم گرفت تا مذاکرات برای خرید این موشک ها را با اسرائیل از سر گیرد.
هند سال 2014 تصمیم گرفت تا در قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار، موشک های ضد تانک اسپایک را از رژیم صهیونیستی خریداری کند؛ اما اوایل ماه جاری دولت هند اعلام کرد که این توافق را لغو کرده است.
نتانیاهو از روز یکشنبه، به دعوت رسمی نارندرا مودی نخست وزیر هند برای یک سفر شش روزه وارد هند شده است.

مسکو: آماده افزایش همکاری با آمریکا در خصوص سوریه هستیم

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت روسیه آمادگی دارد بر اساس یک اصول قانونی بین‌المللی محکم، همکاری با آمریکا در خصوص سوریه را افزایش دهد.

بنا به گفته آنتونوف، مسکو تصمیم دارد دعوتنامه‌ای را برای آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای مشارکت بعنوان ناظر در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه ارسال کند.

سفیر روسیه تصریح کرد: «ما کنگره (گفت‌وگوی ملی سوریه) را بعنوان انجمنی در نظر می‌گیریم که برای دادن انگیزه‌های جدی به فرایند مذاکرات تحت سایه سازمان ملل در ژنو و دستیابی طرفین سوری به توافقاتی از طریق توافق دوجانبه و بدون پیش‌شرط طراحی شده است».

وی ادامه داد: «ما از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی که بر تحولات اوضاع سوریه نفوذ دارند می خواهیم که موضع روشنی در حمایت از کنگره (گفت‌وگوی ملی سوریه) اتخاذ کنند».

 

اختلافات داخلی در دولت ترامپ برای اجرایی کردن تحریم‌ها علیه صدا و سیما

یک رسانه آمریکایی مدعی بروز اختلاف در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرایی کردن تحریم‌ها علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده است.

منابع خبری دوشنبه هفته پیش گزارش دادند دولت ترامپ در صدد است با خودداری از امضای معافیت‌های تحریمی علیه صدا و سیما بار تحریم‌هایی که از سال 2013 علیه این نهاد ایرانی معلق شده‌اند را به اجرا در آورد.

وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» روز چهارشنبه مدعی شده وزارت خارجه آمریکا در تلاش است به منظور حفظ «یک توافق کمتر شناخته شده با ایران» از اقدام کاخ سفید برای اجرایی شدن مجدد این تحریم‌ها جلوگیری کند.

فری‌بیکن مدعی شده دولت اوباما سال 2013 به توافقی با ایران برای تعلیق تحریم‌های وضع‌شده علیه صدا و سیما رسید. این توافق ادعایی تحت نظارت «سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای» حاصل شده است.

از آن به بعد، اوباما هر 180 روز یکبار تحریم‌ها علیه این نهاد ایرانی را تعلیق کرده است.

 

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل:برجام دستاوردی بزرگ بود و باید حفظ شود/ پایبندی ایران، بارها تائید شده است

«استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران باید حفظ شود.

در بیانیه دوجاریک که به مناسبت دومین سالگرد آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و به نیابت از گوترش منتشر شده، ضمن استقبال از عمر دو ساله این توافق، این روز «نقطه عطفی» برای «توافق تاریخی» به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 توصیف شده است.

این بیانیه می‌افزاید: «برجام دستاوردی بزرگ در زمینه منع گسترش و دیپلماسی است و به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده است. دبیر کل همچنان معتقد است که برجام بهترین راه برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و تحقق منافع اقتصادی ملموس وعده داده‌شده به مردم ایران است. او یادآور شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تائید کرده است که ایران تعهدات مرتبط با هسته‌ای خود ذیل برجام را اجرا می‌کند.»

استقرار تانک های ترکیه در مرز سوریه

ارتش ترکیه تجهیزات نظامی جدیدی به مرز سوریه ارسال کرده است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از ورود 20 تانک ارتش ترکیه به منطقه «انطاکیه» واقع در استان «هاتای» خبر داد.

ترکیه می‌گوید این اقدام در راستای اقدامات امنیتی تقویت مواضع خود در مرزهای جنوبی صورت می‌گیرد.

دیروز (سه‌شنبه) نیز ترکیه اقدام به ارسال تجهیزات نظامی به منطقه مرزی با سوریه کرد و نیروهای خود را در نزدیکی با منطقه  عفرین سوریه به حالت آماده باشد درآورد.

ایالات متحده آمریکا گفته است این نیرو بر مرزهای سوریه با ترکیه، عراق و رودخانه فرات متمرکز خواهد شد.

در واکنش به این خبر، «بکیر بوزداغ»، معاون نخست‌وزیر ترکیه ضمن محکوم کردن تصمیم ائتلاف آمریکایی برای تشکیل ارتش کُردی در شمال سوریه، گفت که این کار بازی با دم شیر است.

 

کشف دخالت امارات در اعتراضات اقتصادی در تونس

تعدادی از فعالان شبکه‌های اجتماعی یک فایل صوتی منتسب به «نورالدین بوشیحه» مدیر دفتر «محمود جبریل» نخست‌وزیر سابق لیبی که از نزدیکان به امارات است، را منتشر کرده اند.

در این فایل صوتی بوشیحه در تماس تلفنی با یک فعال تونسی که گمان می‌رود او نیز از نزدیکان به امارات است، خواستار متشنج شدن اوضاع تونس می‌شود و تأکید می‌کند که آنها از معترضان در تونس حمایت‌های مالی و رسانه‌ای از طریق ایجاد یک شبکه تلویزیونی در این کشور بعمل خواهند آورد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، بوشیحه همچنین خواستار اعمال فشار بر ملت تونس برای شرکت در تظاهرات علیه حزب النهضه و دیگر شخصیت‌های برجسته تونس با هدف براندازی گروه اخوان‌المسلمین می‌شود.

وی اشاره می‌کند که آنها اکنون سرگرم تظاهرات‌ها در ایران هستند و فرصت برای پرداختن به تونس را ندارند.

تونس اخیرا شاهد تظاهرات‌ها و آشوب‌هایی در اعتراض به گرانی و افزایش قیمت برخی کالاها بود که طی آن درگیری‌هایی با نیروهای امنیتی رخ داد و برخی افراد خسارت‌هایی به املاک عمومی و موسسات دولتی زدند و همچنین حدود 800 نفر نیز در این آشوب‌ها بازداشت شدند.