هنگام ورود برای لحظاتی با آیت‌الله احمد جنتی که در ردیف انتهایی صحن نشسته بود روبه‌رو شد و نگاهشان در هم دوخته شد

به گزارش ندای گیلان،روز گذشته، آخرین اجلاسیه طولانی‌ترین مجلس خبرگان رهبري برگزار شد؛ خبرگانی که چهار رئیس را بر کرسی ریاست خود دید؛ رؤسایی که دونفر از آنان (آيات مشكيني و مهدوي‌كني) فوت كردند و نفر سوم (آيت‌الله يزدي) در دوره آتي حضور ندارد و به‌اين‌ترتيب تنها آيت‌الله هاشمي كه بين سال‌هاي ٨٦ تا ٨٩ رياست خبرگان را برعهده داشت در دوره پنجم نيز حضور خواهد داشت.

 روز گذشته منتخبان اول تهران صبح زود وارد صحن مجلس قدیم شورای اسلامی شدند. هاشمی‌رفسنجانی، نفر اول تهران، هنگام ورود برای لحظاتی با آیت‌الله احمد جنتی که در ردیف انتهایی صحن نشسته بود روبه‌رو شد و نگاهشان در هم دوخته شد.

این لحظه که در قاب دوربین‌های عکاسان ثبت شد، بارها روز گذشته در فضای مجازی بازنشر شد؛ رودررویی نفر اول انتخابات با نفر آخر تهران.

هاشمی بعد از آن در ردیف جلو بر صندلی تکیه زد. کمی بعد از آن حسن روحانی وارد شد. روحانی درحالی‌که مشغول احوال‌پرسی با دیگر نمایندگان مجلس بود، بر صندلی کنار هاشمی‌رفسنجانی تکیه زد.

آنها دقایقی با یکدیگر صحبت کردند و تصاویر خنده‌های هر دو در قاب دوربین‌ها ثبت شد. آیت‌الله مصباح‌یزدی که در این دوراز رقابت‌ها نتوانست وارد مجلس شود، با تأخیر وارد صحن مجلس شد و بلافاصله در کنار آیت‌الله احمد جنتی جای گرفت.

اعضا که به‌ترتیب وارد صحن مجلس شدند، آیت‌الله محمد یزدی رئیس خبرگان چهارم که از ورود به مجلس پنجم بازمانده است، به‌همراه اعضای هیأت‌رئیسه در جایگاه قرار گرفتند و زنگ آغاز اجلاسیه نوزدهم خبرگان چهارم توسط قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، منشی هیأت‌رئیسه، نواخته شد. ساعت ٩:٢٥ صبح جلسه علنی که قرائت دستور کار مجلس خبرگان بود، به پایان رسید و خبرنگاران از صحن خارج شدند و جلسه غیرعلنی با نطق‌های نمایندگان آغاز شد.
ابراز خوشحالی یزدی از نتيجه انتخابات
آیت‌الله محمد یزدی در نطق افتتاحیه آخرین اجلاس خبرگان چهارم گفت: خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رأی نیاوردم و در آینده در خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این‌ بار از دوش من برداشته شد. او افزود
:

آنچه که امروز در سایت‌ها درخصوص اقدام من برای حضور در مجلس خبرگان آینده گفته شده است کذب محض است و تکذیب می‌کنم، چراکه نه از ناحیه من و نه از ناحیه جامعه مدرسین اقدامی صورت نگرفته که کسی کنار برود و من جلو بیایم و وارد خبرگان آینده شوم. متأسفانه بی‌تقوایی‌ها در بعضی از سایت‌ها بر اساس تحلیل‌های شخصی انجام می‌شود.

یزدی همچنین یادآور شد: حتی به یکی از اعضای محترم مجلس خبرگان آینده و شورای نگهبان که رأی آورده و غیرمعمم هم هست و همه می‌شناسید یعنی آقای اسماعیلی که انسان بسیار شریف و محترمی است و از شاگردان حاج‌آقا مجتبی هم هست قبل از اینکه به من حرفی بزند، تبریک گفتم و تأکید کردم که حضورشان در خبرگان ضرورت دارد.
موضع یزدی درباره مراحل اجرای انتخابات
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: بحمدالله یک انتخابات کاملا آبرومندانه و آرام در یک کشور پهناور به‌خوبی برگزار شد و یک قطره خون از دماغ کسی نیامد.

به همه کسانی که انتخاب شدند تبریک می‌گویم. البته در گوشه‌وکنار شکایت‌هایی از نحوه اجرا بوده که در شورای نگهبان در دست بررسی است و اگر قابل‌توجه باشد نمایندگانی از طرف شورای نگهبان فرستاده می‌شوند تا این مسئله را بررسی کنند.
فشار  روحی ردصلاحیت‌ها به شورای نگهبان
یزدی در توصیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت:

مردم در این انتخابات به‌خوبی به وظایفشان عمل کردند و حالا نوبت شما نمایندگان است که به فکر مردم باشید و به مردم کمک کنید. به مسائل اقتصادی، فرهنگی و ایجاد اشتغال در این مملکت برسید.

نماینده هر حوزه‌ انتخابیه، نماینده کل کشور است و شما فقط نباید به فکر منافع حوزه خودتان باشید بلکه منافع کشور مقدم بر منافع حوزه انتخابیه به حساب می‌آید. او ادامه داد: شما نمایندگان باید به‌هرحال به مردم خدمت کنید و به‌دنبال سود شخصی نباشید. در این روزها فشار روحی که از مطالبی که در پرونده برخی از ردصلاحیت‌شدگان مجلس در شورای نگهبان بر روح و جان ما وارد شد به‌مراتب سنگین‌تر از فشار کار فیزیکی بود.

شما نماینده‌ هستید که باید به مردم خدمت کنید نه‌اینکه به فکر سود شخصی یا ساخت‌وپاخت با وزرا یا فشارگذاشتن روی دولت و وزرا برای رأی‌اعتماد باشید.
 با لبخند دشمن خوشحال نشوید
رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:

درست است که این دولت، دولت اعتدال و دولت ارتباط است، اما توصیه می‌کنم با لبخند دشمن خوشحال نشوید. ارتباط باید با همه باشد، ولی ارتباط با دشمن به‌ویژه دشمن شناخته‌‌شده در ظاهر مفهوم درستی ندارد.

ارتباط با دوستان بسیار خوب است و در سیاست‌های بین‌المللی متعارف خوب است که ارتباط وجود داشته باشد، اما اگر دشمن گاهی لبخند می‌زند و جمله‌ای می‌گوید، دیگر امثال رئیس محترم جمهور و من و شما که در انقلاب بزرگ شده‌ایم باید متوجه باشیم که فریب عوام‌فریبی دشمن را نخوریم.
در  دل هم نباید نظرمان خلاف نظر  ولی‌فقیه باشد
او در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به آیاتی از قرآن و مسئله مطلقه ولایت فقیه، گفت:

در این زمینه در دل هم نباید نظرمان خلاف نظر ولی فقیه باشد و باید در برابر فرموده حاکم تسلیم کامل باشیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با اینکه از کلمه سیستم خوشم نمی‌آید، اما سیستمی که امام(ره) طرح کرد برای ولی فقیه همان ولایت پیامبر(ص) و ائمه‌(ع) بود؛ به همان کیفیت و براساس مبانی‌اي که از طریق وحی رسیده و مبانی‌اي که غیر وحی‌ است براساس شرایط استفاده می‌شود.او گفت:

یکی از حساس‌ترین وظایف مجلس خبرگان مراقبت از تغییرنکردن هویت مسئله ولایت فقیه است آن‌گونه که امام (ره) مطرح کرد.

در نظام جمهوری اسلامی اعضای محترم مجلس خبرگان اضافه بر تعیین فقیه بهنگام و مراقبت از استمرار شرایط تعیین فقیه باید از طبیعت سیستم حاکمیت ولی فقیه نیز مراقبت کنند تا هویت ولایت فقیه عوض نشود.

بعد از آیت‌الله یزدی، براساس ماده ٥٢ آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری از آیت‌الله احمد جنتی به عنوان شخصیت مدعو و میهمان ویژه دعوت به عمل آمد تا در آخرین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری درباره روند برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه گزارشی ارائه کند.
عده‌ای در  تلاش بودند  که شورای نگهبان  را  به چالش بکشند
آيت‌الله جنتی گفت: عده‌ای در تلاش بودند شورای نگهبان را به چالش بکشند که این امر نیاز به بررسی و واکاوی بیشتری دارد. جنتی با انتقاد از کثرت ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خبرگان و مجلس شورا، این موضوع را تحلیل و ارزیابی کرد و گفت: «در این ایام، فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد، در حالی که اگر در حین ثبت‌نام نامزدهای دو مجلس یک چارچوب مشخص، معیّن می‌شد، از حجم این فشار کاری کاسته می‌شد».
دبیر شورای نگهبان افزود:

«افرادی نیز بودند که از نظر علمی مورد تأیید بودند، اما در سایر شرایط، صلاحیت آنها احراز نشده و عده‌ای همین را مستمسکی برای فشار به شورای نگهبان قرار دادند.»

او گفت: «در آزمون مقدماتی در شهریور ماه، ٢٢٣ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ١٨٧ نفر در آزمون کتبی شرکت کرده که در میان آنها ٣٤ نفر قبول و برای امتحان شفاهی دعوت شدند و در پایان از میان آنها ١٥ نفر پذیرفته شدند. همچنین در ثبت‌نام رسمی دی‌ماه نیز ٧٩٥ نفر ثبت‌نام کردند که ٣٣ نفر فاقد تحصیلات حوزوی، ٧٩ نفر فاقد صلاحیت علمی و ٧٢ نفر نیز از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان بودند.

در مجموع از میان آنها ٦٢ نفر سابقه تأیید گذشته، ١٥ نفر قبولی آزمون شهریور، شش نفر قبولی با بررسی تألیفات، چهار نفر احرازصلاحیت‌شده توسط آقایان فقهای شورای نگهبان، ١٨٥ نفر انصراف و در نهایت ١٥٩ نفر تأیید صلاحیت نهایی شدند». این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: پس از بررسی صلاحیت‌های علمی، صلاحیت‌های دیگر با استعلام از مراجع مختلف، بررسی شد. جنتی تأکید کرد: رد یا قبول در امتحان علمی، گرچه شرط است، ولی احراز سایر موارد کار بسیار دشواری است و شورا در این ایام، فشار کاری زیادی را تحمل کرد.

او افزود: شورای نگهبان از سازوکارهای خود که حتی گاهی از قبل از ثبت‌نام‌ها صورت گرفته استفاده کرد و هجمه‌های بیرونی و طرح شبهات علیه شورا، خللی در کار اعضای شورای نگهبان که خداترسی را سرلوحه کار خود قرار داده‌‌اند، وارد نمی‌کند.»

پس از پایان سخنان آیت‌الله جنتی، پنج نفر از نمایندگان مجلس خبرگان، طبق آیین‌نامه داخلی این مجلس به اظهارنظر پرداختند و در پایان نیز دبیر شورای نگهبان به سؤالات و ابهامات طرح‌شده از سوی این نمایندگان پاسخ داد.
قانون انتخابات نیازمند اصلاح است
همچنین حجت‌الاسلام علی معلمی، نماینده مازندران  در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به انتخابات هفتم اسفند از ضرورت بازنگری و اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان سخن گفت و افزود: شیوع و نوع تبلیغات نامزدهای این مجلس به نظارت و تدوین قانون متناسب نیاز دارد.