مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه جابه‌جایی بار کل خزر می‌تواند به گیلان سوق داده شود، گفت: فراهم آوری زیرساخت‌های ترانزیتی در بنادر گیلان بسیار مهم است.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی، حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در نشست استاندار با مسؤولان بندر سالیانکا آستراخان اظهار کرد: بندر انزلی حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم که با ۲۰ درصد فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه جابجایی بار کل خزر می‌تواند به گیلان سوق داده شود افزود: فراهم آوری زیرساخت‌های ترانزیتی در بنادر گیلان بسیار مهم است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه ترانزیت در کانتینر گره خورده است، گفت: فرهنگ روابط تجاری و بندری باید به سمت پر شدن کانتینر در دو طرف مبدا و مقصد باشد.

یونسی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب و قرارگیری گیلان و آستراخان در این مسیر بیان کرد: کریدور شمال به جنوب بدون انجام بار کانتینر دو طرفه شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مانع زدایی در مسیر ترانزیت کالا باید در بنادر گیلان و آستراخان صورت گیرد افزود: برخی مشکلات و محدودیت‌ها سبب شده تا ترانزیت کالا را از ظرفیت ۱۵ میلیون تنی به ۷۰۰ هزار تن کاهش پیدا کند.

تاکید بر لزوم سرعت دهی در ترخیص کالا

«صادق برزگر» سرپرست نظارت بر گمرکات گیلان در این نشست اظهار کرد: گمرکات دو کشور ایران و روسیه نشست‌های مختلفی برای تسهیل بخشی امورات تجار و بازرگانان داشتند.

وی اخذ مجوزهای قانونی را یکی دلایل کندی کار در گمرکات برشمرد و افزود: برای تقویت مناسبات تجاری و انجام امورات گمرکی دو کشور نیاز است تفاهم نامه‌های همکاری بین ایران و روسیه در این بخش امضا شود.

سرپرست نظارت بر گمرکات گیلان با تاکید بر لزوم سرعت دهی در ترخیص کالا بیان کرد: لحاظ قرار دادن استانداردهای قانونی و گمرکی دو کشور در سرعت بخشی به ترخیص کالا بسیار مؤثر است.

برزگر با اشاره به اینکه موافقت‌های خوبی برای اعمال معافیت بیان گمرکی برای تجار ایرانی و روسی صورت گرفته است، گفت: با توجه به اعمال معافیت گمرکی برای تجار روسی در گمرکات ایران این معافیت‌ها از سوی طرف روسی برای تجار ایرانی اعمال نمی‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه در راستای تسهیل بخشی امورات گمرکی افزود: این تفاهم نامه کریدورهای سه کشور را در رابطه با ترانزیت کالا همسان سازی می‌کند.