مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه بنادر انزلی و آستارا نیازمند پهلوگیری شناورهای رو-رو هستند، تاکید کرد: وجود این شناورها؛ عامل مهمی در بهبود وضعیت صادرات کشور است.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی، حمیدرضا آبایی با اشاره به اینکه یکی از اهداف بنادر گیلان حرکت در مسیر فعالیت‌های جدید و افزایش کارایی‌های بنادر است، اظهار داشت: استفاده از شناورهای رو-رو علاوه بر مزیت‌های بندری، کمک حال حمل و نقل دریایی کشور است و باعث می‌شود در زمینه تخلیه و بارگیری و فرآیندهای عملیاتی به نرم‌های بالاتری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: شناورهای رو-رو به دلیل سهولت در عملیات، مستقیما وارد کشتی می‌شوند و از مسیر بنادر گیلان می‌توانیم خودروهای ترانزیتی به سمت کشورهای آسیای میانه را جابجا کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به شرایط کشاورزی و صادرات محصولات آن در استان گیلان اشاره کرد و گفت: متاسفانه عموم صادرکنندگان خرد محصولات کشاورزی در استان گیلان مایل هستند از طریق کامیون‌های حمل جاده‌ای محصولات را به روسیه صادر کنند.

آبایی با تاکید بر اینکه نیازمند شناورهای رو-رو در بندر انزلی و بندر آستارا هستیم و باید این نوع شناورها را پهلو دهیم، عنوان کرد: با استفاده از مزیت شناورهای رو-رو می‌توان در راستای بهبود وضعیت صادرات استان گیلان گام برداشت.

وی افزود: با توجه به تحرکات صورت گرفته در مرزهای زمینی و سیاست‌های اعمال شده از سوی برخی از کشورها که زمینه ساز چالش در روابط است و مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد، اظهار داشت: با استفاده از توان و ظرفیت شناورهای رو-رو نه تنها در راستای بهبود وضعیت صادراتی گام بر می‌داریم، بلکه در حوزه ترانزیتی نیز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهیم و در عین حال شرایطی را رقم خواهیم زد که رانندگان با هزینه و استهلاک کمتر مسیر خود را طی کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: بهره مندی از شناورهای رو-رو در عین حال موجب می‌شود که هزینه‌های صادرکنندگان کاهش یابد، محصولات در مدت زمان کوتاه‌تر و بدون وجود مشکلات جاده‌ای و بین مرزی به مقصد برسد.

آبایی در رابطه با مشکلات موجود در حوزه شناورهای رو-رو، اظهار داشت: چند معضل و مشکل در زمینه استفاده از شناورهای رو-رو وجود دارد؛ مهم‌ترین مساله اینکه شناورهای رو-رو کافی در دریای خزر و به ویژه مسیر تردد ایران با سایر کشورهای حوزه دریای خزر وجود ندارد و از کشتیرانی دریایی خزر درخواست می‌کنیم در رابطه با تامین شناورهای رو-رو با پرچم ملی جمهوری اسلامی ایران است اقدام کند.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی اعلام آمادگی کرده است از محل وجوه اداره شده تسهیلات مورد نظر را در اختیار خریداران و تامین کنندگان شناورهای رو-رو قرار دهد و امیدوار هستیم با اقدامات صورت گرفته شاهد تردد منظم شناورهای رو-رو در بندر انزلی باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه یکی از دلایل‌عدم استقبال کامیون داران در این حوزه، نبود زمان دقیق حرکت شناورهای رو-رو در بندر انزلی و سایر بنادر است، گفت: باید زمان مشخص و دقیق حرکت شناورهای رو-رو اطلاع‌رسانی شود و افراد مطمئن باشند در زمان اعلام شده شاهد حرکت شناورهای رو-رو هستند؛ در این رابطه نیازمند هماهنگی هرچه بیشتر هستیم و باید دولت به خطوط کشتیرانی سوبسید اختصاص دهد تا از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

آبایی ادامه داد: با توجه به وضعیتی که در مرزهای خشکی داریم و مصوبه هیات دولت در خصوص میزان سوخت کامیون‌هایی که از مرزهای زمینی عبور می‌کنند، متاسفانه این مصوبه در مورد کشتی‌های رو-رو و مرزهای دریایی وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم هر باک استاندارد کامیون که روی کشتی رو-رو قرار می‌گیرد به عنوان میزان سوخت مجاز تلقی شود و دستگاه‌های نظارتی در خصوص استفاده از این ظرفیت تسهیلات بیشتری را به کامیون‌هایی که از مرز دریایی کشور عبور می‌کنند، اختصاص دهند تا به عنوان عامل مشوق برای رونق حمل و نقل دریایی تلقی شود.