رشت در محاصره زباله ها و آلودگی شدید زیست محیطی قرار دارد . از سوی دیگر رابطه انکار ناپذیری بین مدیریت پسماند شهری و آلودگی محیط زیست برقرار است. شهرنشینی و نیز رعایت موازین بهداشت بر روی زندگی و سلامت روح و روان شهرنشینان اهمیت به سزایی دارد.

ندای گیلان:رشت در محاصره زباله ها و آلودگی شدید زیست محیطی قرار دارد . از سوی دیگر رابطه انکار ناپذیری بین مدیریت پسماند شهری و آلودگی محیط زیست برقرار است. شهرنشینی و نیز رعایت موازین بهداشت بر روی زندگی و سلامت روح و روان شهرنشینان اهمیت به سزایی دارد.

رعایت و قوانین رفت و آمد، خیابان ها و رانندگی، پیاده‌روها، فضای سبز، حجم تراکم جمعیت، زباله ها، آلودگی محیط زیست و… در سلامت و بهداشت شهروندان موثر است. ما در شهر رشت در این بخش با مشکلات زیادی روبروهستیم و بر روی این موضوع هم اجماع وجود دارد. با توجه به موقعیت خاص شهر رشت، ضرورت دارد برنامه هایی برای مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی شهر و بهداشت شهری تدوین شود و در قالب طرح ها و پروژه های عملیاتی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
رشت از نظر دارا بودن شاخص های یک شهر یکی از دیر پا ترین شهرهای کشور و در عین حال زیباترین آنها می باشد اما به دلایلی چون ضعف برنامه ریزی، مدیریت ضعیف و ناپایدار و عدم سرمایه گذاری برای توسعه، ضعف مشارکت عمومی و… به یک شهر عقب افتاده و با قابلیت های شهری ناکارآمد بدل شده است.

مسیر رودخانه های گوهر رود و زرجوب از دو طرف شهر می گذرد که به یکی از کانون های تولید آلودگی نه تنها در رشت که در ایران تبدیل شده است. این رودخانه ها ی پر برکت را می شود به دهلیزهای تنفسی شهرمان تبدیل نمود و زیبایی های خدادادی شهرمان را صد چندان کرد و از آن مناطقی برای سرمایه گذاری و گردش گری و توسعه بازار کالا و خدمات و اشتغال و کار آفرینی ساخت.
اکنون رودخانه های گوهررود وزرجوب، محل ورود پسآب های واحدهای صنعتی و بیمارستا ن ها، فاضلاب های شهری و خانگی، مکان زندگی امن حیوانات موذی و بیماری زا، مکان تولید بوی مشمئز کننده و غیر قابل تحمل، مکان تولید بیماری های پوستی و تنفسی برای ساکنان و کشاورزان مکان قتل عام هزاران آبزی موجود در آنها از جمله ماهی ها شده است.
استخر عینک، ولکس، احمد گوراب و آتشگاه، سابقه تاریخی بس مهمی دارند. تامین نیازهای آبی و نیز سنگر دفاعی شهر از کارکردهای مهم این استخرها بوده است. این آب گیرهای زیبا که می تواند با سیاست گذاری و برنامه ریزی، مدیریت مناسب وسرمایه گذاری به یکی از کانون های زیبا و پایدار توسعه شهرمان تبدیل شود اکنون به مکان تجمع حیوانات موذی ، بیماری زا و زباله دانی و موجب سلب آسایش و امنیت ساکنان آن گردیده است…
وجود این مشکلات و دیر پایی آن در کلان شهر رشت علت های فراوان فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، مدیریتی، مالی و نظارتی و… دارد؛ اما شورای اسلامی و شهرداری رشت می توانند با برنامه ریزی و همکاری دیگر دستگاه ها و با تکیه بر اعتماد عمومی شهروندان، توسعه سلامت، بهداشت شهری را هدف گیری نموده و  زندگی سالمی را برای شهروندان رقم زنند و مردم نیز اثرات اجرای این برنامه ها را در زندگی فردی و اجتماعی خود مشاهده نمایند.