مدیر برنامه های شهر خلاق یونسکو در رشت گفت:برند شهر خلاق یک برند عمومی و فراگیر برای تمامی شهروندان این شهر است و تلاش برای حفظ و نگهداری آن به عهده شهروندان نیز می باشد و شهرداری تنها برنامه ریزی های لازم را بر عهده دارد.

به گزارش ندای گیلان،مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق این شهر، در نخستین نشست رویداد ها و جشنواره های مبتنی بر خوراک شناسی که در پی سلسله نشست های شهر خلاق برگزار شد، با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو از سال ۲۰۱۵، مواردی همچون تدوین گزارشات مبنی بر اثرات شهر خلاق در اقتصاد و فرهنگ شهر، مشارکت در جلسات و فراهم آوردن زمینه های ارتباطی بین المللی از تعهدات را شهر خلاق رشت به یونسکو دانست.

علیرضا قانع در زمینه برنامه های اختصاصی در این راستا خاطرنشان کرد: گزارشات مربوط به تامین اعتبارئ هزینه کرد ایجاد موزه خوراک شناسی بومی، راه اندازی بازارچه خوراک محلی، همکاری و تعامل شهرداری با نهاد های مرتبط، توانمند سازی مردم در عرصه کار آفرینی به ویژه فعالیت زنان در حوزه صنایع دستی و خوراک، انعقاد تفاهم نامه در زمینه توسعه برنامه های کاربردی از جمله مهمترین برنامه ها حفظ و توسعه برند شهر خلاق خوراک شناسی است.

وی همچنین، برگزاری جلساتی با اساتید و حوزه دانشگاهیان، راه اندازی دفتر مشترک همکاری های ملی یونسکو و شهرداری رشت و برگزاری برنامه هایی با استراتژی های علمی و عملی لازم را نیز از دیگر برنامه ها عنوان کرد.

مدیر برنامه های شهر خلاق خوراک یونسکو در رشت با بیان اینکه، چالش هایی در زمینه شهر خلاق خوراک رشت وجود دارد یادآور شد: برنامه های مدرن با چشم انداز ۴ ساله از جمله مشکلات موجود است.

علیرضا قانع خاطر نشان کرد: ایجاد تجارب خلاقانه، جذب پتانسیل های خلاق و فعال سازی صنایع خلاق در زمره استراتژی های اصلی برنامه های این حوزه قرار دارد.

وی گفت: تاکنون بیشتر برنامه های اجرایی در قالب برنامه های بومی و محلی انجام شد و برنامه مدونی برانی فعالیت های متداوم ‌در این خصوص وجود نداشت.

همچنین وی خاطر نشان کرد: در طول ۴۸‌ماهی که از دریافت این برند می گذرد ۵ شهردار و یک سرپرست جابجا شد و این امر به نوبه خود به حفظ شهر خلاق ضربه وارد کرد.

مدیر برنامه های شهر خلاق یونسکو در رشت ادامه داد: دو زبانه بودن سایت اطلاع رسانی شهر خلاق رشت، همچنین ارائه گزارشات از فعالیت های انجام شده در سال سوم فعالیت های شهر رشت در این خصوص ، از تعهدات لازم به یونسکو می باشد که تمامی تلاش خود را می نماییم که به معیارهای تعیین شده نزدیک تر شویم و برای حفظ این برند با جدیت بیشتری بکوشیم.

این مسئول گفت: برند شهر خلاق یک برند عمومی و فراگیر برای تمامی شهروندان این شهر است و تلاش برای حفظ و نگهداری آن به عهده شهروندان نیز می باشد و شهرداری تنها برنامه ریزی های لازم را بر عهده دارد اما نهاد های مرتبط نیز باید برای کسب امتیازات لازم، تلاش های جدی تری داشته باشند.