یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: گویا تندروها تنها در مسئله‌ای که طرف غربی مقابل ماست، غیرتشان گل می‌کند.

ندای گیلان: با اشاره به سفر هاموند به ایران و بازگشایی سفارت انگلیس در تهران عنوان کرد: این بار نیز همچون سفر فابیوس به تهران تندرو‌ها مخالفت‌های خود را آغاز کردند. بسیار متاسفم که ما باید شاهد چنین رفتارهایی از افراطیون باشیم. گویا تندرو‌ها تنها وقتی در مسئله‌ای طرف غربی مقابل ماست غیرتشان گل می‌کند.
وی افزود: مخالفت‌های این چنینی این روز‌ها به یک ویژگی اخلاقی تندرو‌ها تبدیل شده است. متاسفانه به‌نظر می‌رسد اینگونه رفتار‌ها بیش از حساسیت‌های طبیعی، ناشی از خودکم‌بینی برخی در مقابل غربی‌هاست. آن‌ها به شیوه‌ای رفتار می‌کنند که گویی باید از صحبت و هرگونه تعامل با غربی‌ها بترسیم٬ در حالیکه چنین نیست.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: نمی‌توان از ترس شیطنت‌های طرف مقابل با هر تعامل و رابطه‌ای مخالفت کرد٬ در مقابل ما هم باید با علم به سابقه طرف‌های مقابل هوشیار باشیم٬ نه اینکه از تعامل با این کشور‌ها فرار کنیم. به هر حال هر مسئله‌ای مثل مذاکرات هسته‌ای برقراری هرگونه تعاملی دو طرف دارد که بدون شک ما هم از مزایای برقراری این رابطه استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اگر مخالفان امروز طرف مذاکره با انگلیس بودند٬ مشکلی وجود نداشت. اما فراموش نمی‌کنیم که در ۸سال دولت قبل ما هم هنری در مذاکره و دیپلماسی از آن‌ها ندیدیم. تنها هنر آنها مسافرت دائم به کشورهایی بود که در عرصه روابط بین‌الملل تاثیرگذاری چندانی نداشتند.
شیرزاد تاکید کرد: نمی‌توانیم با نفی هرگونه تعامل و برقراری رابطه با دیگر کشور‌ها، دور ایران خط بکشیم تا هیچ کشوری به آن نزدیک نشود. به هر حال انگلیس یک کشور مهم اروپایی است که کشورهای روسیه و چین هم با آن ارتباطات دیپلماتیک قدرتمندی دارند.
وی با اشاره به اهداف مخالفان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، گفت: بدون شک مخالفت‌های این آقایان حاوی اهداف انتخاباتی هم نیست کاش آنها می‌توانستند اظهارات دارای اهداف انتخاباتی را تشخیص دهند. به نظر من این اقلیت توان محاسبه اینکه چه موضع‌گیری‌هایی می‌تواند به آن‌ها در انتخابات کمک کند را ندارند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: تصور می‌کنم دیگر دوران این نوع نگاه که نشان دهد ما توان درک پیچیدگی‌های سیاسی و بین‌المللی را نداریم، گذشته است. خوشبختانه امروز ما دیپلمات‌های هوشیاری داریم که می‌توانیم به آنها اعتماد داشته باشیم.
وی گفت: بازگشایی سفارت انگلیس از اقداماتی است که باید زود‌تر از اینها صورت می‌گرفت٬ اما متاسفانه رابطه ما با انگلیس قطع شد؛ به گونه‌ای که حتی دولت احمدی‌نژاد هم برنامه‌ای برای این کار نداشت. یک عده دست به چنین کاری زدند و در انتها هم کسی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفت و البته کسی هم این کار را تایید نکرد.
شیرزاد عنوان کرد: آسیب زدن به سفارتخانه یک کشور در تهران کاری نبود که بتوانیم به آن افتخار کنیم. چهار سال بی‌جهت رابطه ما با انگلیس قطع شد و این اتفاق برای خیلی از افراد به‌ویژه تجار دو کشور مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرد. از اول انقلاب تاکنون نه تنها هیچ‌گاه سفارت انگلیس تعطیل نشده بود، بلکه تعداد قابل توجهی از مسئولان کشور از جمله دوستان اصولگرا و برخی نمایندگان فعلی و قبلی مجلس در دانشگاه‌های این کشور به تحصیلات خود ادامه داده‌اند. بنابراین فکر نمی‌کنم جز افرادی که ۴ سال پیش که باعث تعطیلی این سفارت شدند٬ امروز هم کسی با بازگشایی آن مخالف باشند.