نماینده ی لنگرود:وسعه حمل و نقل عمومی و سبز از جهت کاهش آلایندگی ضروری است چراکه سالانه عده‌ بسیاری از مردم به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ندای گیلان،مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌ وگویی، درباره توسعه حمل‌ ونقل سبز و غیرفسیلی و افزایش حمل‌ونقل همگانی به ویژه در کلانشهرها به عنوان یکی از بندهای سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: واقعیت آن است که تاکنون به هیچ عنوان به توسعه حمل‌ ونقل سبز در کشور پرداخته نشده، متاسفانه هنوز خودروهایی با استاندارد یورو 2، کامیون‌ها با سن بیش از 20 سال، هواپیماها با عمر متوسط 25 سال و مینی‌بوس‌ها با عمر 30 سال در کشور تردد می‌کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لوکوموتیو‌های ما نیز از استاندارد لازم برخوردار نیستند، تصریح کرد: توسعه حمل‌ ونقل سبز به معنای کاهش عمر وسایل حمل ونقل است که به هیچ عنوان در کشور ما رعایت نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: مماشات و سهل‌‌انگاری تا جایی پیش رفته که امروزه تنها در پایتخت کشور 10 هزار خودوری پیکان همچنان تردد می‌کنند، این در حالی است که برای دولت و شهرداری جمع‌آوری این خودروها کار سختی نیست.

وی افزود: استفاده بیش‌ از حد از وسایل حمل‌ونقل در حالی است که قانون عمر استفاده از این وسایل را تعریف کرده، در حقیقت طبق قانون عمر لوکوموتیو و هواپیماها 15 سال و عمر کامیون‌ها باید به زیر 10 سال برسد اما هیچ کدام اجرا نشده است.

لاهوتی کمبود منابع را توجیه مناسبی برای عدم اجرای قوانین مذکور ندانست و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و سبز از جهت کاهش آلایندگی ضروری است چراکه سالانه عده‌ بسیاری از مردم به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی یادآور شد: دولت و شهرداری‌ها با اندک کمک به مردم می توانند در نوسازی ناوگان و توسعه حمل‌ونقل سبز گام بزرگی بردارند، در واقع قرار نیست برای نوسازی یا توسعه، تمام بار مالی بر دوش دولت ‌یا شهرداری‌ها باشد اما بی‌توجهی‌ها سبب عدم توسعه حمل‌ونقل سبز و نوسازی شده است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، معتقداست: قانون برای توسعه وسایل حمل و نقل سبز و توسعه وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد و مجلس می‌تواند با تقویت بعد نظارتی خود به مسئله ورود پیدا کند.

خانه ملت2555