انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان هیلاری کلینتون دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری خواه در کمال ناباوری با پیروزی ترامپ خاتمه یافت

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان هیلاری کلینتون دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری خواه در کمال ناباوری با پیروزی ترامپ خاتمه یافت. نامزد جمهوری‌خواهان با کسب ۲۷۴ رای الکترال، از حد نصاب ۲۷۰ رای لازم برای ریاست جمهوری گذشت و چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، مردم ایالات متحده در ایالت‌های مختلف روز سه‌شنبه به پای صندوق‌های رای رفتند و نتایج هر ایالت به محض مشخص شدن و بسته شدن حوزه‌های رای گیری در آن ایالت، اعلام شد.

شبکه‌های تلویزیونی آمریکا رای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را در هر ایالت اعلام کردند. بیشتر ایالت‌ها همانند هر انتخابات دیگری در آن رای‌گیری شد و رای آن با بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری اعلام شد.

سیستم انتخاباتی آمریکا بر اساس آرای الکترال است. هر ایالت با توجه به جمعیت شمار متفاوتی رای الکترال دارد. کالیفرنیا به لحاظ جمعیتی بزرگترین ایالت است و بنابراین ۵۵ رای دارد و در مقابل ایالتی کم جمعیت مثل مونتانا تنها سه رای دارد. اگر یک نامزد بتواند رای مردمی در یک ایالت را به دست آورد، تمام آرای الکترال آن ایالت هم به او می‌رسد.

آرای الکترال محاسبه شده به شرح زیر است:

کلینتون:
۲۱۸
رأی الکترال

ترامپ:
۲۷۶
رأی الکترال