بسته خاورمیانه 12 دی ندای گیلان با اخباری از پیشروی نیروهای سوری و حمایت انگلیس از تظاهرات روزهای اخیر و همچنین توهین ترامپ به ملت ایران منتشر شد.

به گزارش ندای گیلان بسته خاورمیانه 12 دی ندای گیلان با اخباری از پیشروی نیروهای سوری و حمایت انگلیس از تظاهرات روزهای اخیر و همچنین توهین ترامپ به ملت ایران منتشر شد.

 

ادامه پیشروی ارتش سوریه در جنوب استان ادلب

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در عمق ریف جنوبی استان ادلب واقع در شمال این کشور نفوذ کرده و روستا به روستا به جلو می‌روند.

وبگاه معارض «عنب» گزارش داد که ارتش سوریه پس از به دست گیری کنترل شهرک «خوین» واقع در شرق «خان شیخون» فاصله خود را با شهرها و شهرکهای راهبردی ادلب به ویژه «التمعانه، جرجناز» و خان شیخون کاهش داده است.

هم اکنون نیروهای مقاومت با التمعانه 5، خان شیخون 8 و جرجناز حدود 13 کیلومتر فاصله دارند.

استان ادلب سوریه از سال 2015 تحت اشغال گروههای مسلح است و فقط دو شهرک فوعه و کفریا در شمال شرق شهر ادلب، همچنان به مقاومت خود ادامه داده است. طی چند هفته گذشته، ارتش سوریه با نفوذ به جنوب استان ادلب، چندین روستا را آزاد کرده است.

پاکستان سفیر آمریکا را احضار کرد

وزارت خارجه پاکستان در اعتراض رسمی به اتهامات ترامپ، «دیوید هیل» را احضار کرد.

گزارش‌ها حاکی است مراتب اعتراض رسمی دولت پاکستان به سفیر آمریکا در این کشور اعلام شده است.

گفته می‌شود «شاهد خاقان عباسی» پس از برگزاری جلسه با سران کشور به این نتیجه رسید که باید در مقابل آمریکا به صورت رسمی اعتراض و سخنان ترامپ را محکوم کند .

قرار است نخست وزیر پاکستان امروز طی جلسه‌ای مسئولین احزاب اپوزیسیون را نیز در جریان موضع دولت پاکستان علیه کاخ سفید قرار دهد.

از سویی دیگر جلسه مشاوره کابینه پاکستان نیز امروز برگزار شده و وزرای این کشور در خصوص شیوه برخورد با آمریکا و ترامپ تصمیم خواهند گرفت.

توئیت توهین آمیز ترامپ: مردم ایران گرسنه هستند

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهارات بی اساس خود درباره ایران، این بار در توهینی آشکار، مردم ایران را «گرسنه» خواند.

حمایت‌های دونالد ترامپ از اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران همچنان ادامه دارد. او صبح دوشنبه به وقت واشنگتن در اظهارنظری در این باره، توهینی آشکار به مردم ایران کرد.

وی که در روزهای اخیر عادت کرده پس از بیدار شدن از خواب، توئیتی درباره ایران و اغتشاشات اخیر بکند، امروز باز هم این اقدام را تکرار کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «ایران به رغم توافق وحشتناک دولت اوباما با آنها، در همه سطوح در حال ورشکستگی است».

ترامپ در ادامه توئیت خود، در اظهاراتی توهین آمیز، مردم ایران را گرسنه خواند و نوشت: «مردم بزرگ ایران برای سال‌های زیادی سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه‌ی غذا و (تشنه) آزادی هستند».

او افزود: «علاوه بر موضوع (نقض) حقوق بشر (در ایران)، ثروت ایران (هم) مورد غارت قرار گرفته است. زمان تغییر فرا رسیده است».

سفیر سابق مصر: خصومت (اعراب) با ایران معنا ندارد

«ابراهیم یسری»، سفیر سابق مصر در الجزایر در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» با عنوان «فرقه‌گرایی بازی خطرناکی که آینده عربستان را تهدید می‌کند»، خصومت با ایران را بی معنا خواند و گفت‌وگو را بهترین راه برای تحکیم وحدت جهان اسلام توصیف کرد.

در آغاز یادداشت آمده است: این بار باید از آنهایی که پیش از ما در مسیر آزادی و دموکراسی و حفظ منافع ملی گام برداشتند درس بگیریم. اینجا ما به رفتار انگلیس  و راه‌هایی که برای تحقق منافع خود بکار گرفت اشاره می‌کنیم و اینکه چگونه توانست ضمن حفظ جان سربازان و بودجه‌های مالی خود کشورها را تسلیم یا به اشغال خود درآورد به گونه‌ای که از ورود به درگیری برای اشغال مستعمره‌هایش اجتناب کرد.

مسکو: هرگونه دخالت در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه دخالت در امور داخلی ایران با هدف بر هم زدن ثبات در این کشور، غیر قابل قبول است.

در این بیانیه آمده است: اعتراضات در ایران امور داخلی این کشور است و ما امیدواریم که اوضاع به سمت خشونت و خونریزی پیش نرود.

بیانیه معنادار وزارت خارجه انگلیس درباره حوادث ایران

انگلیس از نزدیک تحولات ایران را دنبال می‌کند. ما معتقدیم که آنجا باید یک گفتمان معناداری درباره مشروعیت و اهمیت مسائلی که منجر به افزایش اعتراضات شده وجود داشته باشد. ما به مقامات ایرانی نگاه می‌کنیم تا به این اعتراضات اجازه بدهند. ما معتقدیم که مردم باید آزادی بیان و حق اعتراض مسالمت آمیز در چارچوب قانون را داشته باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است؛ ما به خاطر از دست رفتن جان انسانها متاسف هستیم و از همه می‌خواهیم از خشونت خودداری کنند و تعهدات بین المللی در زمینه حقوق بشر را مد نظر قرار دهند.

 

آمریکا:ایران را به دلیل سرکوب مخالفان تحریم میکنیم

آندرو پیک معاون وزیر خارجه آمریکا در امور عراق و ایران به تلویزیون صدای آمریکا گفته است که اعمال تحریمهای بیشتر علیه مقامات ایران که به ادعای وی در سرکوب معترضان دست دارند محتمل است.

وی همچنین تاکید کرده است که آمریکا تلاش میکند حمایت متحدانمان از اعتراضات در ایران را گسترش بدهیم.

 

بنزین در عربستان 127 درصد گران شد

وزارت بازرگانی عربستان اعلام کرده است که پرداخت این نوع مالیات از سوی شرکت‌ها و صاحبان مشاغل را تحت نظارت قرار خواهد داد. در کنار اعمال مالیات بر ارزش افزوده جدید در عربستان مقامات سعودی مردم این کشور را با افزایش 127 درصدی قیمت بنزین شوکه کردند. این اقدام با هدف بهبود ترازنامه مالی سعودی‌ها انجام شده است.

عربستان سعودی در طول سال گذشته مجبور شد تا ادامه تامین مالی پروژه‌های عمرانی در این کشور را متوقف کرده،‌ حقوق کارکنان دولتی را کاهش داده و همچنین یارانه برق را حذف کند.