رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان گفت:شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب با اقلیم و آمایش گیلان تدوین می شود.

به گزارش ندای گیلان، فرهاد دلق پوش در نشست مشترک سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان و هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن گیلان، اظهار داشت: شیوه نامه بهره برداری معادن متناسب و همگون با وضعیت اقلیمی و آمایشی استان گیلان دارای چارچوب قانونی، جهت پیشگیری از فرآیند نامطلوب برداشت های معدنی با همکاری نظام مهندسی معدن، تدوین می شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در این نشست بر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم نظام مهندسی معدن در نحوه برداشت های مواد معدنی تأکید کرد و گفت: باید طرحی مطابق با استانداردهای نوین جهانی و همگام با ضوابط زیست محیطی استان برای بهره برداری معادن ارائه گردد. در گذشته بسیاری از برداشت های معدنی خارج از چارچوب و رویه قانونی صورت می گرفت که هم اکنون تا حدی نظام مند شده و ضوابطی بر آن حاکم شده است.

وی با بیان ضرورت ساماندهی و تجمیع فعالیتهای فرآوری مواد معدنی، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه معدن ایجاد سایت و پهنه معدنی مشخص، برای جلوگیری از پراکندگی فعالیت های معدنی به ویژه در حوزه شن و ماسه می باشد. هم اکنون برخی از فعالیت های معدنی در دامنه سرسبز استان، منظر و جلوه مطلوبی ندارند که با توجه به گردش پذیر بودن استان این مسئله اصلا زیبنده نیست.

این مسئول در ادامه از تشکیل شورای معادن استان به عنوان یک فرصت مطلوب یاد کرد و اضافه نمود: بسیاری از امور و طرح های معدنی جهت ساماندهی امور معادن با رعایت تکالیف سایر دستگاه‌های مرتبط با اخذ مصوبه از شورای معادن رفع می شود و ظرفیت‌های بالقوه معادن استان باید شناسایی شود و با توجه به تعداد پروژه های عمرانی در دست اقدام استان از ظرفیت های و منابع جدید استفاده گردد.

 دلق پوش گفت: معادن، به عنوان پشتوانه آبادانی و عمران گیلان هستند. لذا درک شرایط تخصصی و ضوابط قانونی نیز باید ملاک عمل قرار گیرد که در برخی مواقع نگاه و رویکرد یک طرفه و صرفاً منفعت گرایانه می‌باشد. این در حالی است که معادن انفال هستند و متعلق به بیت‌المال و با پرداخت حقوق دولتی بسیار اندک همواره بعنوان پشتیبان طرح های عمرانی حائز اهمیت می‌باشند.

متولی بخش صنعت معدن و تجارت استان گیلان، شناسایی ظرفیت های معدنی جدید جهت احداث پروژه های عمرانی و افزایش اشتغال و رونق اقتصادی استان را ضروری دانست و تأکید کرد: با استفاده از توانایی‌های اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان محدوده های جدید معدنی به سازمان جهت واگذاری و بهره برداری معرفی گردد تا پاسخگوی نیاز گسترده پروژه های عمرانی باشیم.

فرهاد دلق پوش اصلاح رویه برداشت های معدنی با هدف کاهش فرایند زائد اداری را منوط به تعامل بیشتر و تسریع در پاسخ استعلامات دستگاه های مرتبط دانست و گفت: اصلاح رویه ها با هم اندیشی و تعامل سایر استان هایی که معادن مشابه دارند و تجارب مطلوبی در این زمینه دارند در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اصلاح رویه‌های غلط و خارج از چارچوب گذشته با مقاومت ها و فشارهایی همراه شده است که امور معدنی را با کندی مواجه کرده است تصریح کرد: مسئولین و ناظرین فنی معادن سابق از معدنکاران حقوق دریافت می کردند و این موضوع با اصل نظارت مغایرت داشت که برای جلوگیری از تخلفات این امر اصلاح شده وهم اکنون از سازمان نظام مهندسی معدن حقوق دریافت می کنند.

فرهاد دلق پوش در ادامه نشست از رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گیلان فعالیت مسئولین فعال فنی به صورت چرخشی در معادن مختلف را خواستار شد و تاکید کرد: نظارت دقیق بر گزارشات کارشناسان و مسئولین فنی معادن بر عهده سازمان نظام مهندسی می باشد. باید دقت و حساسیت لازم را در نحوه فعالیت مسئولین فنی جهت پیشگیری از بروز هرگونه شبهه و تخلف احتمالی داشته باشند و وضعیت آنها در معادن به نحو مطلوب ساماندهی شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان ارائه طرح مهندسی برای صدور پروانه بهره‌برداری معدن را الزامی دانست و اظهار داشت: طرح های معدنی باید مطالعه شده با استراتژی مشترک کارشناسی در ابتدای فعالیت هر معدنی، تهیه شود تا در حین فعالیت بر اساس آن طرح عمل نموده و دچار مشکل نگردند.

رضا فلاح، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان گیلان در ادامه این نشست گزارشی از وضعیت فعالیت نظام مهندسی معدن و نحوه نظارت مسئولین فنی در معادن ارائه داد و اظهار داشت: تهیه طرح برای فعالیت معدنکاران موجب تحول مطلوبی در بخش معدن خواهد شد و نظارت بر برداشت و عملکرد معادن را نظام مند و تسهیل می کند.

وی همچنین از نصب باسکول در معادن بعنوان یک ضرورت برای ساماندهی میزان دقیق استخراج مواد معدنی یاد کرد و گفت: با الزامی شدن نصب باسکول در معادن، مسئولین فنی می توانند آمار دقیق تری از مواد معدنی برداشتی و انطباق آن با مجوز صادر شده ارائه نمایند.