مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک خان را در انتظار دریافت مصوبه دولت ذکر کرد و گفت: برگزاری این کنگره منوط به تایید و تصویب هیات دولت است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،فیروز فاضلی درگفتگویی بیان کرد: یازدهم آذرماه امسال مقارن با صدمین سالروز شهادت سردار جنگل است که رهبریِ یکی از بزرگترین قیام های عدالت جویانه را در سده های اخیر برعهده داشته است.

وی اظهار داشت:‌ درخصوص نهضت جنگل که بخشی از هویت گیلانیان است کارها و فعالیت های مختلفی انجام شد و آثار مختلفی نیز به چاپ رسید؛ با این حال نهادینه کردن این موضوع در ذهن اقشار مختلف جامعه و پرداختن به ابعاد مختلف آن مبحثی است که می باید بیش از همیشه مورد اهتمام باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: این اداره کل در اواخر سال ۱۳۹۹ با همفکری محققان و پژوهشگران طرحی را برای برگزاری کنگره ای بین‌المللی میرزاکوچک‌خان تهیه کرد که با همکاری سازمان ها و نهادهای استانی می‌تواند گام مهمی در راستای معرفی شخصیت میرزا و تبیین اندیشه های آزادی خواهانه و ضداستعماری ایشان باشد.

فاضلی افزود: این طرح پس از ارسال به وزارتخانه مورد تایید قرار گرفت و اعلام شد که در اجرای آن نیز مشارکت می‌شود؛ با این حال انجام هر کنگره‌ای منوط به دریافت مجوز از هیات دولت است که چگونگی دریافت آن طی مکاتبه مورخ ۳۱ خردادماه امسال به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این مکاتبه اعلام شد که در خصوص کنگره میرزا می‌بایست اخذ مجوز برگزاری کنگره از سوی استانداری انجام شود که برهمین اساس در تاریخ ۶ تیر ماه امسال با استانداری گیلان مکاتبه شد و در تاریخ نهم همان ماه نیز جمع بندی فعالیت های انجام شده برای مجمع نمایندگان استان ارسال شد.

فاضلی تصریح کرد: در تاریخ ۱۶ آبان ماه جاری نیز مکاتبه ای با استاندار محترم گیلان انجام شده است تا با ورود به صدمین سال شهادت میرزاکوچک جنگلی و دریافت مجوز، با همکاری تمامی نهادها و سازمانهای استان این کنگره به نحو مناسب انجام شود.

میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.

جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، بعد از نهضت مشروطه خواهی، یکی از مردمی‌ترین نهضت های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.

میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.

با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزاکوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱، منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ ۱۰۰درصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود – گیلان – ایجاد کرد.