برداشت غیرقانونی شن و ماسه از بستر رودخانه های گیلان دیگر تبدیل به یک امر عادی شده است و حتی اعتراض ائمه جمعه و مقامات ارشد گیلان هم نتوانسته مانع این برداشت گسترده شود.

ندای گیلان:برداشت غیرقانونی شن و ماسه از بستر رودخانه های گیلان دیگر تبدیل به یک امر عادی شده است و حتی اعتراض ائمه جمعه و مقامات ارشد گیلان هم نتوانسته مانع این برداشت گسترده شود.

به مناسبت هفته محیط زیست قرار است هر روز این هفته را اختصاص دهیم به مشکلات محیط زیست گیلان. یکی از این مشکلات مختص به رودخانه های گیلان است. از زرجوب و گوهررود شروع می کنیم: گفتن ندارد که آلوده ترین رودخانه های دنیا از دل یکی از سرسبزترین شهرهای ایران می گذرند.

گوهر رود و زرجوب سال های نه چندان دور مکانی مناسب برای ماهیگیری و حتی به قایق انداختن جهت مسافرت مردم رشت به شهرهای دیگر بودند اما اکنون بعد از سال ها پذیرا شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی و بیمارستانی تبدیل به مردابی گندیده و بدبو و کریه شده اند که به جای ماهی در خود ده ها نوع باکتری و میکروب حمل می کنند و همه را به دل دریای خزر می ریزند تا غذای ماهیان این دریا شود و حتی شنا را نیز در این دریا ممنوع کند. حتی پروژه فاضلاب بهداشتی رشت که زیر نظر بانک جهانی می بایست اجرا می شد هم به سرانجام نرسید و مقامات بانک جهانی آنقدر تعلل در کار ایرانی ها دیدند که وام های مرحله ای خود را قطع کردند و پروژه ای که می توانست در عرض چند سال مشکل فاضلاب رشت را حل کند به فراموشی سپرده شد و تنها قرضی بزرگ ماند بر دوش رشتی ها. هنوز هم این طرح با هزینه میلیون ها دلار در هزارتوی پرپیچ و خم اختلاف مسئولان شهری گرفتار مانده است.

برداشت کنندگان شن و ماسه، قاتل رودخانه ها

مشکل دیگر رودخانه ها در استان معروف به انهار برداشت غیرقانونی شن و ماسه است. برداشت غیرقانونی شن و ماسه از بستر رودخانه های گیلان دیگر تبدیل به یک امر عادی شده است و حتی اعتراض ائمه جمعه و مقامات ارشد گیلان هم نتوانسته مانع این برداشت گسترده شود.

از جنوب گیلان که رودخانه سفیدرود از کوه های گیلان مسیرش را به سمت دریای خزر سر می گیرد تا وجب به وجب این مسیر در شمال گیلان هر ساعت روز که سری به سواحل رودخانه ها بزنیم ماشین آلات سنگین را می بینیم که بی رویه مشغول برداشت شن و ماسه هستند و بعضی ها هم که کمی ترس سرشان می شود شب ها به کار مشغول می شوند. حتی تهدیدات دادستان انزلی و امام جمعه کوچصفهان نیز نتوانسته جلوی این برداشت ها را بگیرد. برداشت هایی که ارزشش به ۲۰۰ میلیارد تومان در سال هم می رسد./گیلان فردا