نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: قرنطینه کردن گیلان یکی از درخواست‌های مهم استاندار، مجمع نمایندگان استان، شورای تامین، خواص و نخبگان بود اما با توجه به اینکه شرایط خاصی را می‌طلبد از دایره تصمیم‌گیری استان خارج بود، در این راستا تدابیری نظیر دورکاری و کاهش وقت کاری ادارات در استان اجرا شد که بعد از ورود دولت همین اختیارات استانی هم اندک شد.

به گزارش ندای گیلان محمدحسین قربانی نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان اظهار داشت: در حال حاضر تجهیزات لازم برای بیمارستان‌های استان تا حدود قابل توجهی با کمک‌های ملی فراهم است اما همچنان نیازمند تجهیزات هستیم. از روز گذشته هم شاهد ورود محصولاتی نظیر ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده به داروخانه‌ها هستیم و محدودیت توزیع از داروخانه‌ها رفع شده است.

وی ادامه داد: همچنین ستاد هدایت کمک‌های مردمی را در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل دادیم و تعدادی از اساتید دانشگاه که مورد اعتماد افکار عمومی و دانشگاه هستند و از برجستگان علمی استان می‌باشند، عهده‌دار این ستاد هستند و با ورود حجم عظیمی از کمک‌های مردمی که شامل اقلام بهداشتی و حفاظت فردی می‌شود تا حدودی کمبودهای ما جبران شد.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: قرنطینه کردن گیلان یکی از درخواست‌های مهم استاندار، مجمع نمایندگان استان، شورای تامین، خواص و نخبگان بود اما با توجه به اینکه شرایط خاصی را می‌طلبد از دایره تصمیم‌گیری استان خارج بود، در این راستا تدابیری نظیر دورکاری و کاهش وقت کاری ادارات در استان اجرا شد که بعد از ورود دولت همین اختیارات استانی هم اندک شد.

وی ادامه داد: نمی‌شود ادارات را تعطیل کرد اما با دورکاری می‌توان از مراجعه حضوری کم کرد، حتی به بانک‌ها ابلاغ شد که حتی‌الامکان از دریافت و پرداخت اسکناس خودداری کنند، همچنین ساعت کار به اصناف ابلاغ شد مبنی بر اینکه ساعت ۲۰ باید تعطیل شوند متاسفانه شاهد عدم همکاری هستیم.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری مبنی بر ورود ستاد کل نیروهای مسلح در جهت مقابله با کرونا، نخستین جلسه این ستاد عصر امروز(جمعه) تشکیل شد تصمیمات امیدوارکننده‌ای اتخاذ شد و مورد حمایت ما هم هست، سردار باقری فرمودند”از امروز (روز شنبه) خلوت کردن فروشگاه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها در دستورکار ماست”.

غربالگری و پایش ۷۰ درصدی جمعیت گیلان

قربانی در خصوص اجرای طرح ملی غربالگری و پیشگیری از کرونا گفت: اگر فقط تمام تمرکز را بر بخش درمان بگذاریم و حتی تمام بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را هم تجهیز کنیم نمی‌توانیم بر این ویروس غلبه کنیم لذا آنچه که ما را موفق جلوه می‌دهد و جزو پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی هم هست همین امر غربالگری و خودمراقبتی می‌باشد. در پی اجرای این طرح توانستیم از جمعیت حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری گیلان در طی سه روز ۶۵ تا ۷۰ درصد این جمعیت را پایش کنیم.

وی ادامه داد: شهر رشت حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۸۰۰هزار نفر با مراجعه به این سامانه در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند، پس از اتمام پرسشنامه با افراد مشکوک تماس گرفته و راهکارها و راهنمایی‌های لازم به آنها ارائه می‌شود. گیلان جزو استان‌های پیشرو و موفق در اجرای طرح غربالگری در کشور است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان اضافه کرد: با اینکه ورودی‌های به گیلان از محورهای مواصلاتی کم شده اما متاسفانه آنچه که باعث نگرانی ما شده ترددهای بین شهری و داخل شهری مردم است، در راستای مقابله با این ویروس باید دو اقدام اساسی انجام گیرد یک باید جداسازی بیماران و غربالگری انجام گیرد و دومین اقدام هم به حداقل رساندن تماس‌ها و ارتباطات مردمی است چون حقله اتصال این ویروس انسان‌ها هستند، علاوه بر این موارد رعایت بهداشت عمومی است که این روزها بسیار از رسانه ملی و فضای‌های مجازی منتشر و آموزش داده می‌شود.

وی تاکید کرد:ما هنوز وسط یک طوفان قرار داریم، با اینکه یک موج بزرگ را پشت‌سر گذاشتیم اگر چنانچه توصیه‌ها مبنی بر در خانه ماندن و خودمراقبتی را رعایت نکنیم پیش بینی می‌شود مجدد با یک بحران روبه رو شویم لذا قطع این بحران مستلزم انجام غربالگری و در خانه ماندن و به حداقل رساندن ارتباطات اجتماعی است.

 

/yjc