بیش از ۱۴ هزار مشاور املاک در گیلان فعالیت دارند که از این تعداد، حدود یکهزار واحد فاقد پروانه هستند که باید هرچه سریعتر این واحدها تعیین تکلیف شوند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی عصر امروز (یکشنبه) در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گیلان اظهار کرد: با وجود اینکه دولت سیزدهم برای کنترل نرخ اجاره بها وارد موضوع مهمی شده لازم است دستگاه های متولی و نظارتی در کار مشاوران املاک ورود میدانی داشته باشند.

استاندار گیلان افزود: با مشاوران املاکی که مجوز نداشته و بدون اخذ مجوز فعالیت دارند، باید در اسرع وقت این موضوع پیگیری و با آنان برخورد شود و در این راستا نیز، اتحادیه و واحدهای صنفی مربوطه برای صدور مجوز دقت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تعرفه ها مشخص است، در بخش اجاره بها و مسکن نیز قیمت گذاری واقعی انجام شود تا جلوی گرانی گرفته شود و قیمت اجاره بها به حد معقول برسد تا دغدغه مردم در این بخش کاسته شود.

عباسی اضافه کرد: همچنین در نقاطی که واحدهای مشاور املاک به اندازه کافی وجود دارد و تعداد آنان زیاد است، مجوز جدید صادر نشود چون هم اینک تعداد واحدهای مشاور املاک در گیلان مناسب است و همچنین باید بر کار آنان دقت لازم انجام شود.

*عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در گیلان مشهود باشد

مقام عالی اجرایی گیلان به طرح نهضت ملی مسکن هم اشاره و بیان کرد: در خصوص طرح مسکن نیز مردم باید پیشرفت کار را مشاهده کنند تا برای ثبت نام ترغیب شوند و همچنین مکان احداث مسکن نیز به خوبی اطلاع رسانی شود.

عباسی خاطرنشان کرد: احداث مسکن با سرعت بیشتری اجرا شود و از سوی دیگر در همه شهرستانهای گیلان با توجه به تعداد متقاضیان، زمینهای مورد نیاز تامین شود تا احداث مسکن نیز با شتاب مضاعفی داشته باشد.

*فعالیت ۱۴ هزار مشاور املاک در گیلان 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: بیش از ۱۴ هزار مشاور املاک در گیلان فعالیت دارند که از این تعداد، حدود یکهزار واحد فاقد پروانه هستند که باید هرچه سریعتر این واحدها تعیین تکلیف شوند.

تیمور پورحیدری افزود: از مجموع  حدود ۱۴ هزار مشاور املاک در گیلان، چهار هزار و ۱۷۴واحد مورد بازرسی قرار گرفت که در این بخش، ۴۸۱ پرونده تشکیل و چهارمیلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال واحدهای متخلف جریمه شدند که عمده ترین تخلف مشاوران املاک، عدم صدور صورتحساب و عدم اخذ پروانه کسب بود که در این راستا نیز، ۶۶ واحد پلمب شد.

وی به بازرسی از همه مشاوران املاک اشاره و بیان کرد: طی ۱۰ روز آینده از تمامی مشاوران مالاک بازرسی خواهد شد و مشاوران املاکی که فاقد پروانه هستند، با آنان برخورد و از فعالیت آنان جلوگیری خواهد شد.

در این جلسه که معاونین هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز حضور داشتند؛ دیگر اعضای کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گیلان نیز ارائه گزارش کردند.