در اين همايش چهار‌روزه فرماندهان نيروي دريايي ٥٠ کشور جهان به بحث و تبادل‌نظر درباره مقابله با فعاليت‌هاي غيرقانوني، نوآوري فني و تقويت همکاري‌ها در بخش امنيت دريايي به ميزباني نيروي دريايي ايتاليا مي‌پردازند.

به گزارش ندای گیلان،فرمانده نيروي دريايي ارتش ايران به‌عنوان اولين مقام بلندپايه نظامي در تاريخ بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به ايتاليا سفر کرد. امير دريادار سياري در رأس هيئتي بنا به دعوت همتاي ايتاليايي خود براي شرکت در سمپوزيوم قدرت‌هاي دريايي مديترانه موسوم به RSS به ونيز سفر کرده است.
اين سمپوزيوم به مدت چهار روز از ١٧ تا ٢٠ اکتبر (٢٥ تا ٢٨ مهر) در شهر ونيز برگزار مي‌شود. در اين همايش چهار‌روزه فرماندهان نيروي دريايي ٥٠ کشور جهان به بحث و تبادل‌نظر درباره مقابله با فعاليت‌هاي غيرقانوني، نوآوري فني و تقويت همکاري‌ها در بخش امنيت دريايي به ميزباني نيروي دريايي ايتاليا مي‌پردازند.
در اين همايش دوسالانه با موضوع «نيروهاي دريايي فراتر از نقش‌هاي سنتي: تلاش براي ايجاد ثبات و امنيت از دريا»، علاوه بر فرماندهان نيروي دريايي، شماري از سازمان‌هاي بين‌المللي، صنعتي، فرهنگي، دانشگاهي و خبري با موضوع دريايي شرکت خواهند داشت.
درياسالار «والتر جيراردلي»، فرمانده نيروي دريايي ايتاليا، نيز اين همايش را افتتاح کرد و روز پنجشنبه نيز روبرتا پينوتي، وزير دفاع ايتاليا و ژنرال کلاوديو گراتسيانو، رئيس ستاد مشترک وزارت دفاع اين کشور، سخنراني مي‌کنند. امير دريادار سياري هم قرار است در روز اول برگزاري سمپوزيوم سخنراني کند.
توضيح اهداف سفر
دريادار سياري بعد از ورود به ايتاليا، با اشاره به سفر خود به اين کشور، گفت: ما از طرف نيروي دريايي ايتاليا به‌عنوان ميهمان ويژه براي شرکت در يازدهمين همايش دريايي منطقه‌اي که در شهر ونيز در شمال ايتاليا برگزار مي‌شود، دعوت شده‌ايم و در روزهاي آتي سخناني را در بحث قدرت دريايي و تجربيات نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در برقراري امنيت در خليج عدن و مقابله با دزدان دريايي بیان مي‌کنم. تجربيات ايران نکته بسيار مهمي است که مورد توجه کشورها قرار گرفته و ما در ملاقات‌هاي دوجانبه نيز از توانمندي جمهوري اسلامي در برقراري امنيت صحبت خواهيم کرد. او افزود: ايتاليايي‌ها قبلا ميهمان ما در بندرعباس بودند و علاقه‌مند به استفاده از تجربيات جمهوري اسلامي ايران در برقراري امنيت در خليج عدن هستند.
واکنش به سخنان ترامپ
امير دريادار حبيب‌‌الله سياري، همچنين با اشاره به اظهارات ضد ايراني ترامپ درباره خليج فارس گفت: رئيس‌جمهور آمريکا از کلمه نامناسبي در مورد خليج فارس استفاده کرد که حاکي از کم‌فهمي و بي‌دانشي او نسبت به تاريخ است؛ چراکه نام خليج هميشه فارس در سوابق تاريخي و اسناد بسيار زيادي وجود دارد و سخنان ايشان تغييري در آن حاصل نمي‌کند. او افزود: اگر جمع‌بندي مناسب از صحبت‌هاي رئيس‌جمهوري آمريکا آن چيزي بود که ما در دو شب پيش شنيديم واقعا جاي شرمندگي است. او از مدت‌ها پيش عنوان کرده بود که در حال بررسي مواضع و راهبردهاي واشنگتن در قبال جمهوري اسلامي ايران است. فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: ملت آمريکا بهتر است رئيس‌جمهور خود را به کلاس تاريخ و جغرافيا بفرستد تا ترامپ بتواند در شأن يک رئيس‌جمهور صحبت کند. صحبت‌هاي او کاملا نابخردانه بود.


شکل‌گيري اولين نيروي دريايي


روابط ميان نيروهاي دريايي ايران و ايتاليا قدمتي بسيار دارد. اولين نيروي دريايي ايران هم با سفر تيمورتاش، وزير دربار رضاشاه، شکل گرفت. اين سفر بنا به دستور رضاشاه و با هدف شکل‌گيري نيروي دريايي در راستاي تقويت بنيه نظامي کشور صورت گرفت. براي اينکه اهداف اين سفر برملا نشود، تيمورتاش برنامه سفري به اروپا ترتيب داد و بعد از بازديد از چند کشور وارد رم شده و با موسليني ديدار کرد. موسليني هم با هدف کم‌کردن قدرت نيروي دريايي انگليس در خليج فارس قبول کرد تا تعدادي از افسران نيروي زميني را به طور محرمانه تحت آموزش قرار دهد. بعد از آن چند فروند کشتي جنگي هم به ايران فروخت. اين سفر به تاريخ ١٣٠٧ صورت گرفت. افسران آموزش‌ديده بعد از آن با کشتي خريداري‌شده با دور‌زدن کانال سوئز که در اختيار دولت بريتانيا بود، از راه جنوب آفريقا به کشور بازگشتند؛ اما اين کشتي‌ها در زمان اشغال ايران به دست متفقين و دولت بريتانيا يا منهدم شده يا مصادره شدند.