بی شک گرفتن امتیاز پتروشیمی از وزیر مقتدر نفت برگ برنده نمایندگان این دور مجلس است که در صورت بوقوع پیوستن آن باعث سربلندی تمام آنها خواهد شد.

یاداشت:از سال های نه چندان که صنایع گیلان رو به ورشکستگی رفتند و نرخ بیکاری رشد پبدا کرد در گیلان اقدامات زیاد ولی ناکافی برای کاهش نرخ بیکاری صورت گرفت که حالت مسکن را داشت تا درمان. اما امسال در آستانه آغاز فعالیت دولت محترم دوازدهم اقدامی را از نمایندگان استان گیلان دیدیم که بسیار قابل احترام و با ارزش است.
بی شک گرفتن امتیاز پتروشیمی از وزیر مقتدر نفت برگ برنده نمایندگان این دور مجلس است که در صورت بوقوع پیوستن آن باعث سربلندی تمام آنها خواهد شد.
صنعت شیمیائی از جمله صنایع مطرح در چند دهه اخیر می باشد و توجه خاص کشوها به این صنعت موجب رونق و فراگیری آن در جهان گردیده است و در حال حاضر صنایع شیمیائی بعد از صنایع غذائی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شوند.

ایران نیز به ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می‌کند و امیدوار است تا پایان دهه جاری ۱۴ درصد از بازار جهانی پتروشیمی را در دست بگیرد و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را به ۲۳ میلیون تن در سال افزایش دهد.طیف گسترده ای از محصولات مصرفی، مواد اولیه، محصولات صنعتی از محصولات پتروشیمی هستند. همچنین صنایع پتروشیمی (Petrochemical industry)، بخش از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند.در اوایل قرن بیستم نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تهیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان، اهمیت حیاتی و روز افزونی پیدا کرده است. صنعت پتروشیمی تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره می‌باشد.

یکی از مهمترین ویژگیهای صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین معنی که با تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد. از ویژگیهای دیگر این صنعت، تنوع محصولات آن و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی آن می‌باشد که از نظر اشتغال زایی و کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی نقش بسیار مؤثری در اقتصاد کشور دارد.تولید محصولات پتروشیمی به گونه‌ای است که معمولاً یک واحد اصلی در بالا دست، ماده اولیه واحدهای دیگر را تولید می‌کند، مانند واحد الفین که با تولید اتیلن و پروپیل نیاز واحدهای پلی‌اتیلن و پروپیل را تأمین می‌کند.در صنایع وابسته به نفت هر چه به سمت محصولات نزدیک به بازار مصرف متمایل شویم، با فرصت‌های شغلی بیشتر و کم هزینه تر روبرو هستیم. به نحوی که طبق گزارشات معتبر بین المللی برای ایجاد هر شغل در صنعت پالایش، به حداقل ۵۰۰ هزار دلار و در صنایع بالا دستی پتروشیمی ۳۶۰ هزار دلار سرمایه گذاری نیازمندیم. در حالیکه در صنایع پایین دستی پتروشیمی نظیر صنایع پلاستیک با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر می‌توان به ایجاد اشتغال پرداخت.

با توجه به صنایع پتروشیمی و خوراک لازم با توجه به نوع فرآیندهای موجود در مجتمع‌های پتروشیمی، خوراک مصرفی آنها متفاوت است و شامل گاز شیرین، گاز ترش، نفتای سبک و سنگین، NGL , LPG و خاک فسفات می‌شود. توجه به موقعیت جغرافیایی گیلان و تفاوت جنس ساحلی در نقاط مختلف استان این امکان را می دهد که پالایشگاه پتروشیمی به عنوان صنعت بالادستیی در یک محل تامین کننده صنایع پایین دستی متفاوتی تشکیل شده در سایر نفاط استان باشد اما در کنار احداث پتروشیمی، برداشت نفت از دریای خزر میتواند ایران را به قدرت برتر منطقه تبدیل کند زیرا بخش زیادی از نفت دریای خزر در محدوده بین المللی ایران قرار دارد به نحوی که میدان کشف شده سردار جنگل به تنهایی ۵۰ برابر بزرگترین میدان آذربایجان انرژی هیدروکربونی در خود دارد که امید است به رودی شاهد بهره برداری آن باشیم.

در پایان از تمام مسوولین و نمایندگان گرامی خواهشمندم هنگام ساخت و بهره برداری از این صنایع به فکر محیط زیست نیز باشند چون دریای خزر به مثابه ماهی نیمه جانی است که در آب بسیار کم در حال شناست و اگر مراقبش نباشید جان خواهد داد.

علی محمدپوری