ناظر گمرکات گیلان از افزایش ترانزیت خارجی از گمرکات این استان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را پل ارتباطی مردم و مسئولان برشمرد و گفت: هفدهم مرداد فرصتی مفتم برای تجلیل و تکریم از اصحاب رسانه است. امیدواریم نشست با اصحاب رسانه در طول سال تداوم داشته باشد.
محمّد شهبازی از ابلاغ طرح جامع گمرک بدون کاغذ از ایران به کشورهای عضو گمرکات جهان سخن گفت و ادامه داد: آموزش و اجرای این طرح ابتدا از افغانستان آغاز و بعد به کشورهای آسیای میانه رسید.
وی در خصوص اجرای این طرح در ایران گفت: گمرک ایران تنها گمرکی است که 37 دستگاه اجرایی با آن به صورت مستقیم و الکترونیک در ارتباط هستند.
مدیرکل گمرک انزلی از عملکرد این دستگاه در 4 ماهه نخست سالجاری سخن گفت و ادامه داد: امسال گمرکات گیلان توانست 135 هزار و 250 تن کالا به ارزش 92میلیون و 885 هزار و 895 دلار صادرات داشته است .
وی افزود: از مجموع صادرات صورت گرفته از گمرکات گیلان در تیرماه امسال، گمرک انزلی با 33 میلیون و 60 هزار و 502 دلار و با وزن 33 هزار و 30 تن صادارت کالاهای غیر نفتی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته و بیشترین سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه کالاهایی نظیر محصولات نباتی ، میوه، چای، محصولات معدنی و مصنوعات آن، شیشه و مصنوعات، محصولات غذایی، نساجی و محصولات پلاستیکی عمده‌ترین اقلام صادراتی را تشکیل می‌دهند ادامه داد: سه کشور آذربایجان، روسیه و عراق در میان بیش از 30 کشور مقصد صادرات گمرکات گیلان، به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
شهبازی اضافه کرد: کشورهایی نظیر گرجستان، قزاقستان، هند، اوکراین، آلمان، بلاروس، ارمنستان، فرانسه، جمهوری مولداوی، انگلستان، پاکستان، امارات متحده عربی، مالزی، عراق، افغانستان نیز از فعال ترین طرف‌های تجاری گمرکات گیلان محسوب می شود.
ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی در خصوص ترانزیت خارجی گفت: در تیرماه امسال در ترانزیت خارجی صادرات 77 هزار و 891تن کالا با 36 درصد افزایش از طریق گمرکات گیلان و از مبداء کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و اکراین به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، قرقیزستان مناطق آزاد و… ترانزیت شده است.
وی ارزش کالای ترانزیت شده را برابر با 71 میلیون و 888هزار و 915دلار عنوان کرد و افزود: عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان شامل سوخت، آهن آلات، چوب، تخته خودرو ماشین آلات صنعتی و البسه است.
شهبازی به میزان کالاهای وارداتی اشاره کرد و ادامه داد: دراین مدت مبلغ 666هزار و 681 تن کالا به ارزش 280 میلیون و 691هزار و 88دلار از گمرکات گیلان به کشور واردات قطعی شده است.
وی تصریح کرد: عمده کالاهای وارد شده شامل آهن آلات و ماشین آلات صنعتی، لوازم برقی، قطعات چوب و تخته ، گندم و جو و سایر محصولات شیمیایی است.
ناظر گمرکات گیلان اظهار داشت: عمده واردات صورت گرفته از کشورهای فدراتیو روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و امارات است
وی گفت: در تیرماه امسال 272 فروند کشتی جهت دریافت خدمات گمرکی وارد بنادر گیلان شده که بدین ترتیب معادل 671هزار و 288 تن کالا تخلیه و 733هزاررر و 789 تن کالا بارگیری شده است