رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در طرح الزام دولت به حفظ دستاورد هسته‌ای اصلاحاتی انجام شد که برای مذاکرات٬ دست کسی بسته نباشد.

ندای گیلان:رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در طرح الزام دولت به حفظ دستاورد هسته‌ای اصلاحاتی انجام شد که برای مذاکرات٬ دست کسی بسته نباشد.

علاءالدین بروجردی در حاشیه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مصوبه امروز مجلس در الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و حقوق هسته ای ملت ایران پشتوانه جدیدی برای مذاکره کنندگان ایجاد خواهد کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا الزام به تصویب توافق نهایی در متن این طرح نیامده٬ افزود: لزوم تصویب این طرح در مجلس در اصول قانون اساسی صراحتا اعلام شده و چون در متن این طرح٬ بنا به اختصار بود٬ نیاز به تصویب مجدد آنچه که در قانون اساسی به صراحت عنوان شده٬ وجود نداشت. براساس اصول قانون اساسی٬ کلیه مقاوله‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد و این به این معنی است که توافق نهایی به مجلس می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در واقع دو اصل مهم قانون اساسی به این مسئله اشاره دارد و این طرح اقدام مضاعفی در جهت الزام اجرایی شدن قانون اساسی در این‌باره است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مخالفت مجید انصاری با طرح یاد شده٬ افزود: البته ایشان نظرات و پیشنهادهایی داشتند٬ اما به دلیل اینکه قرار شد صدای واحدی در این زمینه وجود داشته باشد و حتی نمایندگانی که بحث‌های دیگری در این مورد داشتند٬ به همین دلیل چیزی نگفتند. حق این بود که نماینده دولت نیز با همکاران مجلسی خود٬ برای این جمع بندی همراهی کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان یادآور شد: وقتی آقای لاریجانی به همکاران خود در مجلس که بحث در مورد این طرح جزء‌ حقوق قانونی‌شان است برای اینکه یکپارچگی به نمایش گذاشته شود٬ وقت نمی‌دهد طبیعتا نماینده دولت نیز باید این همراهی را داشته باشد.

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر می‌رسد طرح اولیه الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای موجب بسته شدن دست مذاکره کنندگان می‌شود٬ افزود: به همین خاطر در این طرح اصلاحاتی انجام شد که برای مذاکرات٬ دست کسی بسته نباشد.

ایلنا