زوج جوان شاندرمني جشن عروسي خود را به دور از تجملات و چشم و هم‌چشمي با برپايي جشن عروسي براساس آداب و سنن كهن تالشي برگزار كردند.

ندای گیلان:زوج جوان شاندرمني جشن عروسي خود را به دور از تجملات و چشم و هم‌چشمي با برپايي جشن عروسي براساس آداب و سنن كهن تالشي برگزار كردند.

با همكاري اداره ورزش و جوانان و هيئت سواركاري شهرستان ماسال و در راستاي دوري از تجملات جشن‌هاي عروسي امروزي و مقابله با تهاجم فرهنگ بيگانه، زوج و جوان شاندرمني مراسم عروسي خود را مطابق با آداب و سنن قديم تالشي برگزار كردند.

محمد عبدي رييس هيئت سواركاري شهرستان ماسال در حاشيه اين مراسم، با تاكيد بر لزوم احياي فرهنگ‌هاي بومي محلي در جهت مقابله با فرهنگ بيگانه و رواج تجمل‌گرايي در عروسي‌هاي امروزي افزود: از آنجايي كه اسب در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي زندگي گذشته مردم منطقه نقش به‌سزايي داشته است، در اين جشن به جاي استفاده از ماشين عروس از كالسكه و اسب استفاده شد و سواركاران ماسالي و شاندرمني نيز كاسكه اين زوج جوان را همراهي كردند.

عبدي استفاده از نمادهاي فرهنگ تالشي از قبيل موسيقي سنتي، لباس‌هاي محلي، حمل مجمه توسط زنان روستايي و شليك تفنگ را از ديگر نكات جالب اين عروسي سنتي عنوان و خاطرنشان كرد: با برپايي چنين جشن‌هايي مي‌توان ضمن ايجاد نشاط و شادي در جامعه، الگوي مناسبي از جشن عروسي منطبق با فرهنگ و آداب و رسوم بومي را به جوانان عرضه كرد.

وی گفت: از ديدگاه كارشناسان اجتماعي، افزايش غيرمنطقي هزينه‌هاي مراسم عروسي ناشي از تجملات و چشم و هم‌چشمي‌ها يكي از جدي‌ترين عوامل كاهش ميزان ازدواج در كشورمان محسوب مي‌شود.