شهردار ماسال گفت: احیای آداب و سنت‌های گیلان مانع بزرگی در مقابل فرهگ مبتذل غرب است.

ندای گیلان:شهردار ماسال گفت: احیای آداب و سنت‌های گیلان مانع بزرگی در مقابل فرهگ مبتذل غرب است.

باقر کاظمی در ماسال شناساندن فرهنگ، آداب و رسوم قوم تالش در برگزاری جشنواره شال بافی را از اهداف مهم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آداب قوم تالش قدمت چندین هزار ساله دارد، تصریح کرد: احیای این آداب مانع بزرگی در مقابل فرهگ مبتذل غرب است.

شهردار ماسال ادامه داد: شال‌بافی زنان تالشی بخشی از اقتصاد خانوار را تامین می‌کرد که نمونه آن زن نخ‌ریس یا شال‌باف تالشی است که می‌تواند به عنوان الگو و نماد زنان ایران شناسانده شود.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم به مناسبت‌هایی آداب و رسوم را به تمام ایرانیان و جهانیان نشان دهیم، تصریح کرد: هر نهاد و ارگانی که برای اعتلای فرهنگی غنی و آداب و سنن مردمان تالش گام بردارد ما در شهرداری ماسال آن را حمایت می‌کنیم.

کاظمی اضافه کرد: آمادگی داریم با تمام گروه‌های مردم‌نهاد در آینده به مناسبت‌های مختلف جشنواره‌هایی برای شناساندن آداب و رسوم اصیل گیلانی را برگزار کنیم.

ماسال پایتخت شال‌بافی ایران است/نصب تندیس زن نخ‌ریس در ماسال

رئیس شورای اسلامی شهر ماسال نیز اظهار کرد: ماسال مرکز شال‌بافی گیلان است و می‌خواهیم این هنر را در سطح کشور رونق دهیم و بگوییم ماسال پایتخت شال‌بافی ایران است.

علیرضا عباسی افزود: در ماسال نخستین مجسمه اسب‌سوار تالشی نصب شده و به‌زودی تندیس یک خانم نخ‌ریس نیز در داخل شهر ماسال نصب می‌شود تا بتوانیم فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان خود را حفظ کنیم.