رئیس اداره شیلات تالش گفت: اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهی سفید به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند و استخوانی دریای خزر در رودخانه خاله‌سرای اسالم تالش با موفقیت انجام شد.

ندای گیلان:رئیس اداره شیلات تالش گفت: اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهی سفید به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند و استخوانی دریای خزر در رودخانه خاله‌سرای اسالم تالش با موفقیت انجام شد.

سهراب سلطانی با اشاره به وضعیت تکثیر طبیعی ماهیان ارزشمند دریای خزر به‌ویژه ماهی سفید در رودخانه اسالم، اظهار کرد: رودخانه خاله‌سرای اسالم تالش یکی از مکان‌های مناسب برای مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی به‌ویژه گونه ارزشمند و اقتصادی ماهی سفید در نواحی ساحلی است.

وی با بیان اینکه این رودخانه مورد بازدید و بررسی کارشناسان شیلات شهرستان و استان قرار گرفته است، افزود: رودخانه خاله‌سرا به دلیل برخورداری از بستر مناسب و شرایط مطلوب یکی از بهترین محل‌ها برای تکثیر طبیعی ماهیان سفید است.

رئیس شیلات تالش ادامه داد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌ریزی اداره کل شیلات گیلان مقرر شده تا امسال نسبت به فراهم آوردن امکان تکثیر ماهیان سفید و مهاجر به رودخانه به شیوه طبیعی و از طریق نصب «شیل» در مسیر رودخانه خاله‌سرا و انجام مراقبت‌ها و حفاظت ویژه اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه رودخانه مذکور از اسفند سال گذشته برای تکثیر طبیعی ماهیان سفید مهیا شده است، خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل کارشناسی مسئولان استانی «شیل» در رودخانه خاله‌سرای اسالم نصب و راه‌اندازی شد.

سلطانی ادامه داد: با فراهم کردن ایجاد آرامش و امنیت نسبی برای ماهیان در رودخانه مذکور، مهاجرت ماهیان سفید از مورخ 23 اسفند سال گذشته آغاز و از چهارم تا 18 فروردین امسال گله ماهیان در رودخانه خاله‌سرا مشاهده شد.

به گفته وی، تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه خاله‌سرای اسالم تالش در مدت زمان 55 روز از اجرای پروژه با تولید لارو و بچه ماهیان با تراکم بسیار زیاد در تاریخ 14 اردیبهشت ماه امسال پایان یافت.

این مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم با ادامه همکاری و مساعدت مسئولان شهرستان و استان و اداره‌های مربوطه و همکاری خوب شورای اسلامی روستاهای ساحلی، پروژه تکثیر طبیعی ماهیان در سال‌های آینده نیز با موفقیت هر چه بیشتر انجام شود.

وی تکثیر طبیعی ماهیان به‌ویژه ماهی سفید را در افزایش ذخایر تاثیرگذار دانست و متذکر شد: امیدواریم طرح تکثیر طبیعی با تنوع ژنی ماهیان استخوانی در رودخانه خاله‌سرا و دیگر رودخانه‌های مناسب حوزه شهرستان تالش اجرایی شود.