مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: با توجه به سرانه زیرساخت‌های موجود در گیلان می‌توانیم پذیرای حدود 17 میلیون مسافر نوروزی در استان باشیم.

به گزارش ندای گیلان،شهرود امیرانتخابی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده و با توجه به امکانات و زیرساخت‌های اقامتی موجود در گیلان این استان قادر است در تعطیلات 20 روزه پذیرای حدود 17 میلیون گردشگر نوروزی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از وجود 2 هزار و 150 تأسیسات گردشگری در استان خبر داد و عنوان کرد: زیرساخت‌های اقامتی ثابت استان گیلان شامل هتل‌ها،‌ مجتمع‌های اقامتی گردشگری، خانه مسافرها، واحدهای پذیرایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

امیرانتخابی آمادگی مدارس،‌ مهمان‌سراهای دولتی، خوابگاه‌های دانشجویی و کمپ‌های نوروزی برای اسکان مسافران را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به سرانه زیرساخت‌های موجود در گیلان می‌توانیم پذیرای حدود 17 میلیون مسافر نوروزی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 9 میلیون گردشگر نوروزی وارد استان گیلان شد ابراز داشت: پیش‌بینی ما در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که با توجه به امکانات فراهم شده و افتتاح قطار قزوین -‌ رشت تعداد مسافران نوروزی امسال 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان وضعیت زیرساخت‌های گردشگری این استان با مراکزی نظیر مشهد مقدس و مازندران را متفاوت دانست و ابراز داشت: امکانات گردشگری گیلان به نسبت مشهد مقدس و حتی مازندران در سطح بسیار پائین‌تری قرار دارد.

امیر انتخابی تغییر رویکردها در حوزه گردشگری گیلان و اجرای طرح‌هایی نظیر بوم‌گردی توسط استانداری را زمینه‌ساز ارتقاء جایگاه گیلان در حوزه گردشگری خواند و گفت: با افزایش امکانات و اهتمامی که در استان شکل گرفته بحث گردشگری در گیلان روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن است.

وی تمهیدات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای پذیرایی از مسافران نوروزی را برشمرد و افزود: ارائه تورهای گیلان‌گردی ارزان قیمت توسط دفاتر و آژانس‌‌های مسافرتی و برپایی غرفه‌های صنایع دستی در تمام شهرستان‌ها از جمله این اقدامات محسوب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از برگزاری جشنواره‌های نوروزی در حوزه میراث فرهنگی استان از ابتدای فروردین تا انتهای تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود: معرفی صنایع دستی روستاهای قاسم‌آباد و فشتکه با ارائه بروشورهای تبلیغاتی در دستور کار قرار دارد.

امیر انتخابی برپایی سفره‌های هفت‌سین در ورودی شهرها و دادن هدیه به نخستین مسافران نوروزی در فرودگاه رشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: چاپ بروشور برای تقویت بعد میراثی و صنایع‌دستی استان نیز از جمله اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در ایام نوروز است.

وی معرفی مسیرهای گردشگری جدید گیلان به مسافران نوروزی برای افزایش ماندگاری آنان در استان را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: راه‌اندازی 700 غرفه صنایع‌دستی و آمادگی 17 موزه در سراسر گیلان برای معرفی داشته‌های استان به مسافران از جمله تمهیدات اندیشیده شده برای ایام نوروز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه نظارت بر اماکن و تأسیسات گردشگری استان را جدیت انجام می‌شود ابراز داشت: با واحدهای اقامتی و گردشگری که از دستورالعمل‌های تعیین شده پیروی نکنند به‌صورت تذکر شفاهی، تذکر کتبی و پلمپ واحد برخورد می‌شود.

امیر انتخابی از‌ آمادگی 4 اکیپ نظارتی و 20 کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای بازدید از تأسیسات اقامتی استان سخن گفت و عنوان کرد: گشت‌های نظارتی مشترک با تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و اماکن نیروی انتظامی در ایام نوروز انجام می‌شود.