مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: تحقق سفرهای دریایی از کشورهای همسایه دریای خزر موجب می‌شود تا تاسیسات گردشگری ساحلی استان در تمام طول سال فعالیتی دائمی و پر رونق داشته باشند.

به گزارش ندای گیلان،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: تحقق سفرهای دریایی از کشورهای همسایه دریای خزر موجب می‌شود تا تاسیسات گردشگری ساحلی استان در تمام طول سال فعالیتی دائمی و پر رونق داشته باشند.

شهرود امیر انتخابی با اشاره به اینکه استان گیلان دارای ۲۸۸ کیلومتر نوار ساحلی و ۹ شهرستان ساحلی که دارای امکانات اولیه و زیرساخت های لازم جهت اجرای برنامه های گردشکری دریایی هستند گفت: با توجه به محدوده مرز آبی استان گیلان و همجواری با دو استان ساحلی مازندران و گلستان، این شهرستان سالانه پذیرای گردشگران زیادی است.

وی گفت: همه ساله حدود۲۰ میلیون نفر گردشگر وارد استان گیلان می‌شوند که از این تعداد ۸۰ درصد جهت استفاده از مواهب طبیعی دریا و تفریحات ساحلی به ویژه در ۶ ماه اول سال به گیلان می‌آیند.

امیر انتخابی با بیان اینکه اجرای سفرهای دریایی برای جذب گردشگران خارجی منجر به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری خواهد شد افزود: از آنجا که تاسیسات صنعت گردشگری مستقر در نوار ساحلی استان به صورت فصلی و صرفا در سه ماهه تابستان مشغول به فعالیت هستند، این امر موجب کاهش درصد اشتغال و پایین بودن درآمد تاسیسات اقامتی و پذیرایی در استان شده است که در صورت تحقق سفرهای دریایی از کشور های همسایه دریای خزر، تاسیسات گردشگری ساحلی استان در تمام طول سال فعالیتی دائمی و پر رونق خواهند داشت.

وی در ادامه مسیرهای گردشگری استان گیلان را بندر انزلی ،آستارا، چمخاله، کیاشهر و منطقه آزاد در بندر انزلی معرفی کرد و افزود: مسیرهای گردشگری دریایی خارجی شامل مسیر بنادر باکو آذربایجان، آستاراخان روسیه، اکتائو قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان است.

وی گفت: با توجه به اینکه بندر انزلی دارای اسکله و امکانات استاندارد جهت پذیرش گردشگران دریایی خارجی است از اهمیت ویژه ای نسبت به سایر بنادر استان برخوردار است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: تاسیسات گردشگری دریایی در ۹ شهرستان آستارا، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، تالش ، رشت، رودسر، رضوانشهر، لاهیجان و لنگرود فعال هستند.

امیر انتخابی در ادامه با اشاره به اینکه کمیته گردشگری دریایی که جزء کمیته های ۴۸ گانه برنامه های طرح توسعه راهبردی استان از سال ۹۶ تشکیل و درحال فعالیت است اظهار کرد: استفاده از ظرفیت دفاتر خدمات مسافری برای توسعه گردشگری دریایی، برگزاری جلسات کمیته‌های مشورتی در ۹ شهرستان با هدف جذب گردشگران با محوریت استفاده از ظرفیت های ساحلی و فرا ساحلی و صنایع دستی دریایی، معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های منحصر به فرد گردشگری دریایی استان و تهیه بسته های سرمایه گذاری به منظور ارائه به سرمایه گذاران خارجی با هدف ایجاد تاسیسات گردشگری در حاشیه دریای خزر و تهیه بروشور و اقلام تبلیغاتی به زبان های انگلیسی و روسی توسط دفاتر خدمات مسافری جهانگردی جهت توزیع در جشنواره های کشور‌های حاشیه دریای خزر از جمله فعالیت های انجام شده در این کمیته است.

امیرانتخابی به فعالیت ۲۶ مجتمع گردشگری ، ۶ طرح سالم‌سازی، ۵۵ خانه مسافر ، ۱۹ هتل در ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی در بندر انزلی اشاره کرد و ادامه داد: در شهرستان آستارا نیز ۳ هتل، ۳ طرح سالمسازی، ۴۵ خانه مسافر و یک مجتمع گردشگری فعال هستد.

وی در پایان گفت: گیلان دارای ۳۸ طرح سلامت دریا، ۹۲ انواع واحد اقامتی و مراکز تفریحی و سرگرمی و گردشگری مشرف به سواحل است.