رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: صادرات کالا‌های غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون در گیلان، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از نظر وزنی ۳۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش ندای گیلان،فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: صادرات کالا‌های غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون در گیلان، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از نظر وزنی ۳۶ درصد افزایش یافت.

وی افزود: در این مدت ۶۳۷ هزار و ۵۵۸ تن کالا به ارزش۳۹۴ میلیون دلار از گیلان صادر شد که از نظر ارزش ۵۱ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ،  عمده کالا‌های صادر شده از استان را محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، نساجی و تولیدات پلاستیکی عنوان کرد و گفت: این محصولات به کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و عراق صادر شد.

دبیر کارگروه صادرات غیر نفتی گیلان در ادامه با اشاره به واردات کالا به استان در این مدت افزود: یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۷ تن کالا شامل اقلام اساسی به ارزش تقریبی ۵۸۰ میلیون دلار شامل محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و قطعات آن از گمرکات استان به کشور وارد شد که از لحاظ ارزش دلاری یک درصد و از نظر وزنی ۴۴ درصد افزایش یافته است.

فرهاد دلق پوش گفت: با توجه به آمار ترکیب کالایی در سال جاری عمده واردات از گمرکات  گیلان کالا‌های اساسی از جمله غلات و نهاده‌های دامی، گوشت، روغن، کنجاله، سویا و خمیرکاغذ است.

وی  افزود: این کالا‌ها از کشور‌های روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه و اکوادور به استان وارد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین با اشاره به صادرات چمدانی از استان ، گفت: در ۸ ماه گذشته افزون بر ۴۱۸ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۵۲۰ دلار به صورت چمدانی از گمرکات استان صادر شده است.

دلق پوش تصریح کرد: گمرکات گیلان به علت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است و همواره یکی ازگمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده است.