رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:در مراکز درمانی گیلان در طول ۱۰ ماه اخیر، انقلابی در زمینهٔ تجهیزات تشخیص پزشکی صورت گرفته و با رایزنی‌های ملی و تلاش‌های مستمر، چهار دستگاه سی تی اسکن برای  بیمارستان های آستارا، رودبار، لاهیجان و رودسر  خریداری و وارد بیمارستانها شده و در حال تست و راه اندازی هستند.

به گزارش ندای گیلان دکتر ارسلان سالاری  رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان،  با تأکید بر ضرورت تجهیز مراکز درمانی استان به تجهیزات پیشرفته تشخیص پزشکی تصریح کرد: حق مردم گیلان در سراسر استان است که خدمات درمانی ارزان و باکیفیت را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند. این مهم، تلاش مضاعف  مسئولان و متولیان حوزه سلامت را می طلبد.

وی ادامه داد: در مراکز درمانی گیلان در طول ۱۰ ماه اخیر، انقلابی در زمینهٔ تجهیزات تشخیص پزشکی صورت گرفته و با رایزنی‌های ملی و تلاش‌های مستمر، چهار دستگاه سی تی اسکن برای  بیمارستان های آستارا، رودبار، لاهیجان و رودسر  خریداری و وارد بیمارستانها شده و در حال تست و راه اندازی هستند.

دکتر سالاری یادآور شد:  برای استقرار چهار دستگاه سی تی اسکن فوق‌الذکر در مراکز بیمارستانی شهرستان‌ها، ۶ میلیارد تومان با همکاری هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی، هزینه کرده است در صورتی که برای خریداری و استقرار این تجهیزات بصورت آزاد، حداقل نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار بود.

وی خاطرنشان کرد: چهار دستگاه سی تی اسکن جدید نیز برای تجهیز بیمارستان‌های پورسینا، رازی، تالش و لنگرود نیز در دستور کار قرار دارد و در آینده نزدیک در اختیار کادر سلامت برای ارائه خدمت مطلوب و مؤثر به مردم قرار خواهد گرفت.

دکتر سالاری با بیان اینکه دستگاه تشخیص پزشکی MRI از دیگر تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی دولتی است، اذعان کرد:  استان گیلان تنها یک دستگاه MRI یک تسلا در بیمارستان پورسینا دارد که بیش از ۱۰ سال قدمت داشته و احساس می‌شد هر چه سریع‌تر باید نوسازی شود. وی افزود:  نیاز ضروری گیلان به نوسازی دستگاه MRI موجب شد تا تجهیز بیمارستان پورسینا به این دستگاه تشخیص پزشکی در دستور کار قرار بگیرد و اکنون دستگاه MRI ۱.۵ تسلا با اعتباری چهار میلیارد تومانی خریداری‌شده و منتظر حمل از کشور مبدأ به گیلان است.

این مقام مسوول  با بیان اینکه  یکی از  تجهیزات لازم در حوزه درمان، دستگاه اکو سونو است که می‌تواند دو عملکرد اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی را انجام دهد، گفت:  این دستگاه که هزینه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی دارد، تحویل بیمارستان کوثر آستانه‌اشرفیه شد و اکنون نیاز متقاضیان به این دستگاه تشخیص پزشکی نیز رفع شده که گامی مهم در توسعه تجهیزات پیشرفته پزشکی گیلان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: چهار دستگاه رادیولوژی پرتابل برای بیمارستان‌های رازی و حشمت رشت، لنگرود و صومعه‌سرا با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی تهیه و در اختیار مراکز بیمارستانی قرار گرفته که و به نظر می‌رسد نیاز استان به دستگاه‌ها تا حدودی جبران شده باشد.

پی نوشت:  استان گیلان در برخورداری از شاخص‌های تجهیزات پزشکی از متوسط کشوری بسیار پایین‌تر از استان‌های کم برخوردار است. با این وجود، تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گیلان طی ماه‌های اخیر به تجهیزات پیشرفته پزشکی،  علاوه بر افرایش خدمات درمانی و تشخیص پزشکی به بیماران، موجب کاستن  صفوف طولانی و بعضاً درازمدت دریافت خدمات تشخیصی شده  و تحول شگرفی در این حوزه ایجاد کرده است.

در این راستا تلاش و جهاد مضاعف متولیان حوزه سلامت در افزایش و استقرار تجهیزات نوین پزشکی سهم قابل‌توجهی در کاهش درد بیماران بستری و سرپایی دارد.