مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: بدنیال وزش باد شدید و خیلی شدید در استان طی دو اخر هفته ۳۵ هکتار از اراضی جنگلی استان دچار آتش سوزی شد

به گزارش ندای گیلان،مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: بدنیال وزش باد شدید و خیلی شدید در استان طی دو اخر هفته ۳۵ هکتار از اراضی جنگلی استان دچار آتش سوزی شد که در این میان برای مهار و اطفای آتش سوزی در شهرستان رودسر روز شنبه ۲ بالگرد به این استان اعزام شده است.

امیر مرادی افزود: از روز پنجشنبه تا کنون ۱۲ شهرستان استان درگیر آتش سوزی گردید که در هر شهرستان پنج تا شش نقطه دچار آتش سوزی شد.

وی بیشترین آتش سوزی در نقاط شهری را مربوط به شهرستان رشت با ۷۶ مورد حریق عنوان و بیان کرد: از این تعداد ۴۰ مورد مربوط به مراتع و مابقی آتش سوزی ها در داخل شهر و واحدهای مسکونی بود.

وی با بیان اینکه به غیر از شهرستان های آستانه شرفیه، انزلی، ماسال و فومن در نقاطی از ۱۲ شهرستان دیگر آتش سوزی های جنگلی اتفاق افتاد، اظهار داشت: بیشترین تعداد آتش‌سوزی در جنگل های شهرستان های آستارا، سیاهکل و رودسر روی داد.

وی تصریح کرد: تا کنون به غیر از آتش سوزی در جنگل های سیاهکل و رودسر، حریق جنگلی در ۱۰ شهرستان دیگر اطفا شده است.

مرادی با قدردانی از همکاری استان اردبیل گفت : برای اطفای نقاط دچار حریق شده جنگلی حیران و آستارا که آتش سوزی از سمت جمهوری آذربایجان به گیلان سرایت کرد و همچنان آتش سوزی جنگل های آذربایجان ادامه دارد؛ علاوه بر حضور بی وقفه فرمانداری و دیگر دست اندرکاران از زمان آغاز آتش سوزی از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اردبیل کمک گرفتیم.

وی افزود: در حال حاضر با اهتمام تمامی نیروهای دست اندرکار آتش آستارا و خزران مهار و خاموش شده است.

وی به اقدامات انجام شده برای اطفای آتش در نقاط جنگلی شهرستان های سیاهکل و رودسر نیز اشاره و بیان کرد: تیم های کمکی از شهرستان های لاهیجان و آستانه برای خاموش کردن سه نقطه گرفتار در آتش سیاهکل اعزام شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به اینکه از ۳۵ هکتار نقاط جنگلی، ۱۰ هکتار مربوط به شهرستان رودسر بوده است، اظهار داشت: نقاطی در ارتفاعات رودسر نیز بدنبال وزش باد خیلی شدید درگیر حریق شده که با مدیریت بحران کشور هماهنگ شده تا بالگرد آب پاش فردا به محل آتش سوزی ها در این شهرستان اعزام شوند؛ ضمن آنکه نیروهای کمکی جدید تازه نفس نیز به این منطقه اعزام شده است.

وی با بیان اینکه بدلیل آماده باش بودن تمامی نیروهای مربوطه در استان سطح خسارت ناشی از این آتش سوزی کاهش یافت، خاطر نشان کرد: سرعت باد امروز در استان به ۱۱۸ کیلومتر در ساعت رسید و بدلیل وزش باد شدید در تمامی استان وقتی نقطه ای آتش می گرفت باد برگهای خشکیده دچار حریق را جا به جا می کرد و آتش سوزی های جدیدی را رقم می زد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه آتش سوزی ها سطحی بود اما بدلیل وزش باد خیلی شدید در تمامی نقاط استان شاهد آتش سوزی در بیشتر شهرستان های استان شدیم.

مرادی گفت: امروز همچنین بدلیل وزش باد شدید شاهد قطعی برق در برخی شهرستان های استان بودیم که این مشکل نیزبه سرعت رفع شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان خاطر نشان کرد: حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست کمک های مردم، گروههای افرودی، سپاه، بسیج و حضور میدانی فرمانداران و بخشداران صحنه های بی‌نظیر را خلق کرد.

وی گفت : تلاش ها ی بی‌وقفه شبانه روزی دو روز اخیر موجب شد تا خسارت ها به طور قابل توجهی کاهش یابد.

/ایرنا