مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت:حدود 2 هزار خانوار یعنی هزار و 700 خانواده در استان گیلان داریم که 2 یا بیشتر از 2 معلول در خانه دارند و مابقی هم دارای سه و چهار معلول هستند.

به گزارش ندای گیلان،حسین نحوی‌نژاد  در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه انجام آزمایشات ژنتیکی برای خانواده‌های محروم و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان است اظهار داشت: ۳۵ درصد از معلولیت‌های شناسایی شده در گیلان از نوع معلولیت‌های ژنتیکی یا مادرزادی است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ کودک متولد شده یک نفر از آنان معلول می‌شود عنوان کرد: حدود ۶۰۰ میلیون نفر معلول در سراسر جهان زندگی می‌کنند و طبق مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد سازمان بهداشت جهانی بسیاری از ناتوانایی‌هایی که ما آن را معلولیت نمی‌شناسیم را هم جزء معلولیت لحاظ می‌کند.

 

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه ۲ تا ۲ و نیم درصد جمعیت کشورمان دچار معلولیت هستند شمار معلولان پرونده‌دار در استان گیلان طبق اعلام نظر سازمان بهزیستی را نزدیک به ۴۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: همه این افراد معلولیت‌های متوسط به بالا دارند زیرا مععولیت‌های خفیف شرایطی را ایجاد نمی‌کند که افراد نیازمند حمایت باشند.

 

وی ۳۵ درصد از معلولان گیلان را بانوان و ۶۵ درصد را مردان ذکر کرد و با اشاره به اینکه شدت معلولیت‌ این افراد به غیر از ۱۰ درصد مابقی متوسط، شدید و خیلی شدید است گفت: حدود ۴۰ درصد از معلولیت‌هایی که در گیلان داریم جسمی حرکتی، ۲۵ درصد ذهنی، ۱۵ درصد کم‌شنوا و ناشنوا، ۱۰ درصد اختلالات بینایی و مابقی در گروه بیماران روانی و سایر قرار دارند.

 

مدیرکل بهزیستی استان گیلان اختلالات ژنتیکی و مادرزادی را یک دغدغه خواند و با بیان اینکه این اختلالات اکثرا قابل پیشگیری هستند تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده نزدیک ۳۵ درصد از معلولیت‌های شناسایی شده در گیلان که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند از نوع معلولیت‌های ژنتیکی یا مادرزادی است.

 

نحوی‌نژاد ضرورت انجام مشاوره‌های ژنتیکی، خدمات و آزمایش‌های ژنتیکی را برای جلوگیری از معلولیت‌ها مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌ها را همواره سرلوحه کار خود قرار داده است زیرا جلوگیری از تولد نوزاد معلول می‌تواند بار زیادی از مشکلاتی که بعدها پیش می‌آید را کاهش دهد.

 

وی شروع انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج از نیمه سال ۹۴ توسط سازمان بهزیستی را یکی از این اقدامات پیشگیرانه خواند و ابراز داشت: تا نیمه سال ۹۸  سازمان بهزیستی این مشاوره‌ها را به ۱۰ هزار زوج جوان ارائه داد از طرفی در سال ۹۸ با اجرایی شدن قانون برنامه ششم توسعه این مسئولیت به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد.

 

*حدود ۲ هزار خانوار گیلانی دارای ۲ معلول هستند

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه بهزیستی از سال ۹۸  وارد بحث‌های غربالگری شده است عنوان کرد: طبق محاسبات اداره کل بهزیستی حدود ۲ هزار خانوار یعنی هزار و ۷۰۰ خانواده در استان گیلان داریم که ۲ یا بیشتر از ۲ معلول در خانه دارند و مابقی هم دارای سه و چهار معلول هستند.

 

نحوی‌نژاد یکی از برنامه‌های اداره کل بهزیستی گیلان را غربالگری تمام خانوارهای دارای فرد معلول اعلام کرد و با بیان اینکه در این طرح شرح کاملی از افراد تهیه می‌شود افزود: بعد از تکمیل این شرح حال‌ها تعدادی از افراد معلول به یکسری آزمایشات احتیاج دارند که باید انجام شود از طرفی تمام این آزمایشات به شکل رایگان است.

 

وی با تاکید بر اینکه طبق آزمون وسیع اگر افراد نیازمند تشخیص داده باشند از ۷۵ تا ۱۰۰ درصد هزینه  آزمایشات غربالگری و مشاوره‌های ژنتیک برای آنان رایگان است تصریح کرد: تمام شهروندان به ویژه آنانی که سابقه مادرزادی و یا تولد معلول در خانواده دارند، می‌توانند برای انجام آزمایشات ژنتیک به مراکز بهزیستی گیلان مراجعه کنند.

 

مدیرکل بهزیستی استان گیلان دادن کمک هزینه‌های پرستاری به خانواده‌های دارای معلول را از جمله خدمات بهزیستی اعلام کرد و بیان داشت: برخی از معلولانی که دچار معلولیت‌های شدید و خیلی شدید هستند و مراقب موثری هم ندارند سازمان بهزیستی برای این دسته از افراد برنامه طرح مراقبان رسمی و غیررسمی را اجرایی می‌کند.

 

نحوی‌نژاد سطح مناسب‌سازی مسکن و خودروی معلولان در کشورمان را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال و با اهتمام اداره کل بهزیستی نزدیک به ۲ هزار مناسب‌سازی مسکن، خودرو و محل کار در گیلان انجام شد از طرفی تسهیلاتی هم به کارفرماها داده می‌شود تا محیط کار را برای معلولان فراهم کنند.