معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان گفت: ترویج فرهنگ نیکوکاری از جمله ارزش های الهی است و اراده نظام اسلامی ایران نیز ، ترویج این فرهنگ در جامعه است.

معاون استاندار گیلان روز پنجشنبه در همایش قدردانی از خیرین استان گیلان افزود: نیکوکاران و خیرین جامعه تحت تاثیر و تربیت فرهنگ معنوی اسلامی قرار دارند و حضرت علی (ع) بزرگ مرد الگوی نیکوکاران بوده و هست.
 
به گزارش ندای گیلان به نقل از ایرنا،
محمد احمدی پور اظهارداشت: امروز اهداف نظام اسلامی این است که علاوه بر دولت و حاکمیت، بخشی از مردم به عنوان سرمایه اجتماعی نیز در کمک به انسان های نیازمند، وارد عرصه شوند و این فرهنگ نیکوکاری در جامعه ترویج و تقویت شود.
 
معاون استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعه توسعه یافته داشته باشیم، باید سرمایه های اجتماعی را تقویت کنیم و هیچ سرمایه اجتماعی بوجود نمی آید مگر مشارکت اجتماعی در آن وجود داشته باشد و لازمه توسعه سرمایه های اجتماعی هستند.
 
احمدی پور تصریح کرد: ساماندهی مشارکت مردمی، موضوع مهمی است و دولت وظیفه خود می داند که در این امر، از هیچ تلاشی کوتاهی نکند و این کار باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان گیلان نیز در این همایش اظهار داشت: مردم گیلان در کارهای خیر همواره در کشور پیشگام بوده اند و این استان بیشترین مراکز خیریه در کشور را دارد.
 
نحوی نژاد گفت: فرهنگ قدرشناسی بین گیلانیان همواره وجود داشته و آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک تهران توسط یک گیلانی به نام دکتر حکیم زاده تاسیس شده و هم اکنون نیز سکان این آسایشگاه در دست یک گیلانی است.
 
وی افزود: بهزیستی وظیفه خود می داند که فرهنگ نیکوکاری را در جامعه ترویج کند و در همین راستا، هشتمین همایش قدردانی از نیکوکاران گیلانی با محوریت یک نیکوکار شاخص در این استان با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه برگزار می شود.
 
نحوی نژاد خاطرنشان کرد: تفاوت این مراسم نسبت به همایش سال های گذشته، این است که در این همایش از یک نیکوکار در قید حیات به نام محمدرضا صوفی نژاد تقدیر بعمل می آید.
 
وی یادآور شد: گرچه شغل ایشان اقتضا می کرده که در امر خدمت به نیازمندان فعالیت کند ولی آنچه که او را برجسته کرده؛ خاطرات خوشی است که از وقت ، انرژی و اموال شخصی خود در ارتباط با محرومین ، سالمندان و معلولین صرف کرده و علاوه بر آن ابتکاراتی داشته اند که این ابتکارات موجب شده که در زندگی مددجویان و هدف سازمان بهزیستی گیلان تغیر و تحولاتی رخ دهد.
 
نحوی نژاد ادامه داد: پس از وقوع حادثه زلزله رودبار که یک حادثه غیرمترقبه بود، تعدادی زیادی فرزند یتیم بجا مانده بودند که صوفی نژاد با فراخوان بانوان نیکوکار از تهران و دیگر استان ها ، شرایط و خانه ای در رودبار ایجاد کرد تحت عنوان 'خانه مادر و کودک' که هم مدرسه و هم دانشگاه دارد و هم محلی برای اشتغال آنان محسوب می شد و هم آینده ای برای آن کودکان و ایتام فراهم کرد.
 
وی گفت: 350کودک یتیم بجا مانده از زلزله 31خرداد 1369، در این خانه درس خواندند و به نام آن ها باغ هایی گرفته شد و با فراهم شدن شرایط ازدواج همه آنها سروسامان گرفتند.
 
وی تصریح کرد: بعد از بازنشستگی ایشان در آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک تهران که اولین آسایشگاه کشور است، به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شد و به مدت 17سال به سالمندان و معلولین آنجا خدمت می کنند.
 
وی یادآورشد: دامنه گسترش خدمت رسانی او به گونه ای است که افراد کهریزک ایشان را به عنوان پدر معنوی خود می شناسند.
 
مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: ایشان در زمان خدمت خود در گیلان نیز عروسی ها و برنامه های زیادی برای فرزندان سازمان بهزیستی اجرا کرد که هنوز رابطه عاطفی بین فرزندان بهزیستی و ایشان ادامه دارد.
 
وی تاکید کرد: این شرایط موجب شده که از صوفی نژاد به عنوان یک شخصیت ویژه در استان گیلان تجلیل شود.
 
قائم مقام مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور نیز در این همایش گفت: نظام و مردم بدنبال تقدیر از مروجان فرهنگ نیکوکاری و تجلیل از نیکوکاران هستند تا فرهنگ اسوه سازی و قهرمانی را در کشور گسترش دهند.
 
حجت الاسلام عبدالرحیم شهسواری افزود: پیامبر اسلام (ص) بالاترین اسوه است و ایشان اسوه تقوی، معرفت و مدیریت بود و امروز نیز کشور ما به برکت اعتقادات دینی و رهبری فرهیخته، در اینگونه امور بسیار قوی است و اعتقادات معنوی در کشور رواج دارد.
 
صوفی نژاد آخرین سخنران این همایش بود که با تشویق های مردم گیلان در جایگاه قرار گرفت و به ابراز این همه احساسات، پاسخ داد.
 
وی بر خدمت بی منت تاکید کرد و گفت: این مراسم پاسداشت تقدیر از شخص نیست بلکه تقدیر از معرفت و خوبی هاست .
 
وی افزود: از طریق برگزاری همایش های پاسداشت باید فرهنگ سازی و ترویج نیکوکاری در دیگر استان ها نیز تداوم داشته باشد.
 
صوفی نژاد اظهارداشت: کار در کهریزک، کار دل است و خدمت به یک هزار و 750دل شکسته است، خدمت به انسانی هایی که نه زبان گفتار دارند و نه پای فرار دارند؛ بالاترین عبادت محسوب می شود.
 
در هشتمین همایش قدردانی از خیرین استان گیلان، از 12 خیر تجلیل شد که محمدرضا صوفی نژاد از شاخص ترین خیرین بود.
 
تابلو فرش و لوح تقدیر از سوی رییس سازمان بهزیستی کشور، تابلو فرش از سوی مدیران ادوار گذشته بهزیستی، اهدای تندیس و تمبر یادبود و پوستر همایش از سوی بچه های پرورشگاه شبانه روزی شایگان ثابت رشت، هدیه و تابلو فرش از سوی آسایشگاه غرب گیلان، هدیه از آسایشگاه رامسر، هدیه از سوی پورفهیم سرپرست تیم مراقبت در منزل آسایشگاه کهریزک تهران از جمله هدایایی بود که در این همایش به محمدرضا صوفی نژاد تقدیم شد.
 
در این مراسم همچنین از همسر وی تقدیر بعمل آمد و بازوبند پهلوانی نیکوکاری که در این همایش به صوفی نژاد اهدا شد، توسط همسرش بر بازوی این خیر نیکوکار بسته شد.
 
متن تقدیرنامه آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه گیلان و امام جمعه رشت و رییس سازمان بهزیستی کشور در تجلیل از زحمات صوفی نژاد قرائت شد. ک/2