شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان مهر‌ماه 1398 کشور و گیلان منتشر شد.

به گزارش ندای گیلان،معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اعلام این خبر اظهار داشت: نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در مهر‌ماه با اندکی کاهش نسبت به دوره قبل به ترتیب 42 و 40/7 درصد است.

وی افزود: استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، در رتبه بیست و چهارم قرار دارد.

طیفوری خاطرنشان کرد: استان قم با نرخ 36/1 درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان ایلام با نرخ تورم 51 درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. همچنین 4 استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، اردبیل، زنجان و مازندران به ترتیب دارای رتبه‌های پانزدهم، هفدهم، هجدهم و بیستم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه سیزدهم هستند.

وی گفت: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان برابر 61/3 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 34/2و 32/8 درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه مهر‌ماه سال جاری را در کشور و استان به ترتیب برابر 28/3 و 25/3 درصد اعلام کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان اظهار داشت:بررسی تغییرات شاخص قیمت مهر‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر 1/7 درصد و در استان برابر 0/9 درصد است.

طیفوری با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت 475 قلم کالا و خدمت عرضه‌شده به‌منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند گفت: به‌طورکلی قیمت هر کالا با استفاده از روش‌های علمی نمونه‌گیری و جمع‌آوری قیمت، توسط آمارگیران کارآزموده و محلی و مستقر در استان‌ها از کارگاه‌های خرده‌فروشی و خانوارها به‌صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شوند. به‌طوری‌که 420 هزار مظنه قیمت در هرماه در سطح کشور جمع‌آوری میشود.

وی بابیان این‌که مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1396، در کنار انتشار نرخ تورم و شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان‌ها را که در محاسبه شاخص و نرخ مذکور مورداستفاده قرار می‌گیرند را منتشر کرده است، افزود: کالاهای منتخب منتشرشده از سوی آن مرکز شامل «برنج ایرانی درجه‌یک»، «برنج خارجی درجه‌یک»، «گوشت گوسفند»، «گوشت گاویاگوساله»، «مرغ ماشینی»، «شیر پاستوریزه»، «ماست پاستوریزه»، «پنیر ایرانی پاستوریزه»، «تخم‌مرغ ماشینی»، «كره پاستوریزه (کره حیوانی)»، «روغن مایع»، «موز»، «سیب‌درختی زرد»، «پرتقال محصول داخل»، «خیار»، «گوجه‌فرنگی»، «سیب‌زمینی»، «پیاز»، «لوبیاچیتی»، «عدس»، «قند»، «شكر»، «رب گوجه‌فرنگی» و «چای خارجی بسته‌ای» است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان  خاطرنشان کرد: برای نمونه، بر پایه گزارش منتشرشده می‌توان مشاهده کرد که متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه‌یک در استان از رقم 206964 ریال در شهریورماه سال جاری به رقم 205893 ریال در مهرماه همین سال رسیده است که این ارقام گویای 0/5 درصد کاهش قیمت در مهرماه نسبت به ماه گذشته است. این ارقام برای برنج خارجی به ترتیب برابر  86036 و  87036 ریال می‌باشد که این ارقام نیز نشان‌دهنده 1/2درصد افزایش متوسط قیمت این قلم در مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری است. به‌عنوان نمونه، سری زمانی متوسط قیمت برنج و گوشت قرمز طی سال‌های 1396 تا مهر 1398 که در محاسبه نرخ تورم بکار رفته است، در نمودارهای زیر و سایر کالاهای فوق‌الذکر در گزارش تفصیلی نمایش داده‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگرچه متوسط قیمت این اقلام تأثیر مستقیم بر نرخ تورم و شاخص قیمت محاسبه‌شده داشته‌اند، اما وزن هرکدام از اقلام در محاسبه شاخص قیمت متفاوت بوده و از روش‌های علمی و بر اساس طرح هزینه و درآمد خانوار محاسبه میشوند،افزود: در حقیقت شاخص قیمت، میانگین‌های وزنی هستند که  انبوهی از نوسانات واقعی ضعیف و شدید قیمت در بازارهای سراسر کشور را تبدیل به یک عدد به‌صورت متوسط یا میانگین موزون کل تغییرات قیمت می‌نماید.

طیفوری خاطرنشان کرد: برای مثال وزن مذکور در محاسبه شاخص قیمت در استان گیلان در گروه کالایی نان و غلات که شامل قلم برنج نیز میشود و نقش موثری در سبد مصرف کالای خانوار دارند، برابر 6/21 درصد می‌باشد؛ درحالی‌که این رقم در گروه کالایی روغنها و چربیها کمتر از یک درصد است. بنابراین در محاسبه شاخص قیمت، وزن تأثیر تغییرات قیمت گروه «نان و غلات» تقریباً 6 برابر گروه «روغنها و چربیها» خواهد بود.