معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه نرخ تورم آبانماه گیلان 27/6 درصد است، گفت:میانگین افزایش شاخص قیمت در استان نسبت به برخی استان‌ها سرعت بیشتری گرفته است.

به گزارش ندای گیلان، وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در گفتگویی با بیان این که شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب درکشور و استان آبان‏ماه ۱۳۹۹ کشور و گیلان  منتشر شد، اظهار داشت: نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در آبان‏ماه به‌ترتیب ۲۹ و ۲۷/۶ درصد می‌باشد و استان گیلان در این ماه، در بین ۳۱ استان در رتبه نوزدهم کشور قرار گرفته است. این در حالی است که در ماه‌های پیشین، رتبه استان بیست و یکم بوده است. به بیان دیگر میانگین افزایش شاخص قیمت در استان نسبت به برخی استان‌ها سرعت بیشتری گرفته است.

طیفوری خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی با نرخ ۲۵/۴ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان هرمزگان با نرخ تورم ۳۴/۲ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. همچنین ۴ استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل به‌ترتیب دارای رتبه‌های هفدهم، بیست و پنجم، بیست و هفتم و بیست و هشتم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور برابر ۲۵ درصد و گیلان برابر ۱۹/۷ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب ۳۰/۹ و ۳۱/۱ درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه آبان‏ماه سال جاری را در کشور و استان به­ ترتیب برابر ۴۶/۴ و ۴۷/۵ درصد اعلام کرد.

وی اظهار داشت که بررسی تغییرات شاخص قیمت آبان‏ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور  برابر ۵/۲ درصد و در استان برابر ۵/۵ درصد است.