اعتبار دولتی احیای رودخانه‌ها مانند گوشت قربانی تقسیم شد

به گزارش فارس، رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت که حدود 60 سال پیش محل زندگی آبزیان بود و مردان و زنان سالمند از آن دوران با خاطرات خوبی یاد می‌کنند که روزگاری آب زلالی داشت و مانند آینه بود.

به مرور زمان بر اثر سرریز شدن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به داخل دو رودخانه زرجوب و گوهررود که از وسط شهر رشت می‌گذرد، مرگ تدریجی آنها را رقم زد و به عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان شهرت یافتند.

در مدت سال‌های گذشته مسئولان زیادی برای احیای رودخانه‌های مذکور حرف زدند و نقشه کشیدند و اعلام کردند، اما نه تنها اقدام اساسی صورت نگرفت بلکه بوی تعفن ناشی از آلودگی رودخانه‌ها ساکنان و مردم و عابران را آزار همچنان آزار می‌دهد.

سال گذشته دولت همت کرد و برای احیای رودخانه‌های آلوده رشت 50 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد اما این امر در حالی صورت گرفت که این رودخانه‌ها متولی مشخصی ندارند و سرنوشت اعتبار اختصاص یافته در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

اعتبار دولتی احیای رودخانه‌ها مانند گوشت قربانی تقسیم شد

عضو شورای اسلامی شهر رشت درباره اعتبار دولتی اختصاص یافته به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود این شهر اظهار کرد: اعتبار دولتی احیای رودخانه‌ها مانند گوشت قربانی تقسیم شد.    

محمدحسین واثق‌کارگرنیا با بیان اینکه دولت 50 میلیارد تومان برای احیای دو رودخانه گوهررود وزرجوب رشت اختصاص داده است، افزود: این پول در بین سازمان‌های مختلف گیلان تقسیم شد که این اقدام نتیجه خوبی به همراه ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید وضعیت ساماندهی رودخانه‌ها در این اعتبار مشخص می‌شد، گفت: نتیجه مطالعات رودخانه‌ها باید مورد اجرا قرار می‌گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: شهردار رشت بارها اعلام کرده که اگر این اعتبار در اختیار شهرداری قرار گیرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه موثر منجر می‌شود.

وی برطرف کردن آلودگی دو رودخانه را شعار ندانست و یادآور شد: برطرف کردن آلودگی دو رودخانه رشت یکی از دغدغه‌های مهم اعضای شورا بوده و از ضروریات شهر ماست.

واثق‌کارگرنیا درباره وضعیت ساماندهی منطقه سراوان رشت، گفت: در بودجه سال 95 شهرداری رشت به موضوع لندفیل سراوان و احداث تصفیه‌خانه سراوان توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه شهردار رشت در سال گذشته بهره‌برداری از پروژه پیاده‌راه فرهنگی رشت را در اولویت داشت، خاطرنشان کرد: امسال نیز باید لندفیل سراوان را در اولویت قرار دهد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز درباره خرید ساختمان نخستین تماشاخانه این شهر، اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای احیای نخستین تماشاخانه شهر رشت با بخش‌خصوصی و شهردار این شهر صورت گرفته است.

مظفر نیکومنش‌نودهی با اشاره به اینکه ساختمان تماشاخانه وارث دارد، تصریح کرد: تاکنون شهرداری رشت با وارثان این ساختمان به توافق نرسیده ضمن اینکه میراث فرهنگی نیز اعلام کرده ساختمان مذکور باید در وضعیت فعلی باقی بماند.

وی درباره ساختمان قدیمی شهرداری رشت افزود: قصد داریم ساختمان فعلی شهرداری رشت را به نگین شهر تبدیل کنیم و برای این منظور زمینه سرمایه‌گذاری باید فراهم شود.

عضو شورای شهر رشت استفاده از بنای سینماهای رشت به عنوان تجاری و فرهنگی، یادآور شد:سینما صرفه اقتصادی ندارد و با توجه به اینکه سینماهای رشت در بهترین نقاط این شهر قرار دارند باید از بنای آنها به صورت تجاری و فرهنگی استفاده شود.

انعقاد قرارداد شورا و شهرداری با شبکه باران

امیرحسین علوی نیز با اشاره به انعقاد قرارداد شورای این شهر با صدا و سیمای مرکز گیلان، اظهار کرد: با توصیه رئیس وقت شورای اسلامی شهر رشت قرارداد 300 میلیون تومانی بین شهرداری این شهر و صدا و سیمای مرکز گیلان برای همکاری منعقد شد.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم پرداخت مبلغ مذکور اختلاف نظرهایی بین دو طرف قرارداد ایجاد شد، تصریح کرد: سال گذشته تفاهمنامه‌ای براساس تولید برنامه بین شهرداری رشت و صداوسیمای مرکز گیلان منعقد شد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه اخیراً هیچ قرارداد دوباره‌ای بین شهرداری رشت و صداو سیمای مرکز استان منعقد نشده است، گفت: برنامه‌ای نیز اخیراً از شبکه باران با عنوان «می رشت بهار» پخش شد که در آن تعدادی از مدیران شهرداری، شهردار و اعضای شورا دعوت شدند و یک برنامه فرهنگی و تفریحی بود.

وی ادامه داد: در برنامه مذکور به بخشی از فعالیت‌های شهرداری پرداخته شد که یک اقدام متداول بوده و در راستای فعالیت‌های بین شهرداری و صداوسیما صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی رشت نیز اظهار کرد: سال گذشته 46 جلسه در صحن شورا برگزار شد و کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی 138 جلسه داشت.

محمدعلی رفیعی‌نوده گفت: کمیسیون بهداشت و محیط زیست و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت نیز به ترتیب 24 و 26 جلسه برگزار کردند و سال گذشته 2 هزار و 596 عدد نامه توسط شهروندان به شورا ارسال شد.

وی ارسال 3 هزار و 600 نامه از طرف اعضای شورای شهر رشت برای برطرف شدن مشکلات شهروندان به سازمان‌ها و اداره‌های مختلف را از دیگر اقدام‌های شورا طی سال گذشته عنوان کرد.