واردات بیش از حد برنج خارجی در سال‌های گذشته کمر کشاورزان را شکست و انگیزه ادامه کار را از آنها گرفت. همچنین مشکلات معیشتی که به دنبال تورم بالا در جامعه کرد پیدا کرد موجب بی‌انگیزه شدن روستاییان شد. بخش کشاورزی نیازمند توجه ویژه مسئولین است تا بتواند همچون گذشته بدرخشد.

به گزارش نداي گيلان: حسین رضاپور فعال اقتصادی و کارشناس ارشد مدیریت رسانه و یکی از کاندیدای احتمالی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه رشت در دفتر خبرگزاری ایلنا در گیلان حضور یافته و ضمن بازدید از نحوه فعالیت این خبرگزاری،گفت‌وگوی مفصلی درباره مسائل مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، وضعیت مدیریت در گیلان و … انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

با تشکر ازحسن اعتماد و حضورتان در دفتر خبرگزاری ایلنا در گیلان، لطفا در ابتدای امر خودتان را معرفی کنید و از سوابقتان بگویید.

با سلام و تشکر از جنابعالی بابت اینکه فرصتی در اختیار بنده گذاشتید که به بیان دیدگاه‌های خود و صحبت با مردم بپردازم. ضمن عرض تسلیت حادثه دردناک منا به امت اسلام و مخصوصاً ‌های ایرانی این حادثه تلخ، بنده متولد سال 1339 در روستای لاشک بخش لشت نشاء از توابع شهرستان رشت هستم. در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت فرهنگی تحصیل کردم و سپس کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت رسانه گذراندم.

از همان اوایل شکل‌گیری انقلاب اسلامی با حضور در نهادهای انقلابی بویژه بسیج، سپاه، جهاد سازندگی و عضویت در سپاه پاسدارن پا به عرصه خدمتگزاری به مردم گذاشتم.

 به فضای حاکم بر استان بپردازیم. با توجه به اینکه استان گیلان بعنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور مطرح است، وضعیت کشاورزی در این استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسلماً ما در بخش کشاورزی چیزی کم داریم که این چنین خاموش مانده است.

همه دولت‌های بعد از انقلاب نتوانستند به قشر کشاورز که از اقشار ضعیف جامعه محسوب می‎شوند کمک کنند. اگرچه هریک از دولت‌های مختلف در دوران مسئولیت خود در زمینه تولید و عرضه محصولات کشاورزی تمهیداتی اندیشیدند اما متاسفانه عملکرد موفقی نداشتند. محصولات کشاورزی قوت اصلی مردم ایران را تشکیل می‌دهد و اگر کشاورزان از لحاظ مالی تامین نباشند قطعا در این بخش به مشکل بر می‌خوریم و حتی خدای ناکرده وابسته به اجنبی خواهیم شد. مسئولین کشور باید اقدامی شایسته و در خور شان نظام جمهوری اسلامی ایران انجام دهند تا از ظرفیت عظیم موجود در کشور به خوبی بهره گرفته شود.

متأسفانه در گیلان هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعت دچار نقصان هستیم. با وجود اینکه در سالهای نه چندان دور این استان در زمینه صنعت حرفی برای گفتن داشت، امروز می‌بینیم که توانایی‌های گیلان تضعیف شده است.

واردات بیش از حد برنج خارجی در سال‌های گذشته کمر کشاورزان را شکست و انگیزه ادامه کار را از آنها گرفت. همچنین مشکلات معیشتی که به دنبال تورم بالا در جامعه کرد پیدا کرد موجب بی‌انگیزه شدن روستاییان شد. بخش کشاورزی نیازمند توجه ویژه مسئولین است تا بتواند همچون گذشته بدرخشد.

در سالیان اخیر تغییر کاربری اراضی کشاورزی از نگران کننده‌ترین مسائل در استان‌های شمالی کشور بوده است. علت این پدیده که روز به روز در حال گسترش است را چه می‌دانید؟

عدم وجود امکانات مناسب در روستاها موجب تمایل روستانشینان به ویژه جوانان به مهاجرت و شهرنشینی شده است. مسلما گسترش شهرنشینی و گریزان شدن نیروی کار جوان از روستاها تهدیدی برای کشاورزی محسوب می‌شود. متاسفانه متولیان امر تنها شعار می‌دهند که روستاها را باید احیاء کرد و کشاورزی را رونق بخشید و ….در صورتیکه عملا تلاش جدی برای ایجاد انگیزه روستانشینی نمی‌بینیم.

دیدگاه‌های غیر اصولی و غیر متعارفی در استان وجود دارد و برخی اعتقاد دارند که تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاها موجب از بین رفتن کشاورزی می‌شود. من معتقدم چیزی که کشاورزی را تهدید می‌کند عدم تامین آب کافی، پرداخت تسهیلات کم بهره و مدیریت صحیح است. متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی که باید نقش تاثیرگذاری در رونق بخشیدن به فعالیت‌های کشاورزی داشته باشد، عملکرد بسیار ضعیفی دارد و می‌توان گفت که در واقع هیچ هدف و برنامه‌ای برای تحقق آرمان‌های گیلان ندارد.

در حال حاضر تقویت سازمان جهاد کشاورزی از جمله ضرورت‌های استان گیلان به شمار می‌رود. نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در زمینه پرورش دام و طیور نیز باید اقدامات جدی صورت گیرد.

 همانطور که شما هم اشاره کردید، صنعت گیلان این روزها وضعیت مساعدی ندارد. دلیل وضع پیش آمده را چه می‌دانید؟

تعویض بی‌حساب و کتاب مدیران آفتی بر جان سیستم مدیریت کشور است. متاسفانه استان گیلان نیز از این مسئله رنج بسیار برده است. در سال‌های گذشته شاهد تعطیلی کارخانجات بسیاری بودیم اما صدای هیچ مدیری در نیامد و کسی به فکر چاره نشد. نه تنها مدیران استان بلکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه کم کاری کردند. مسلما مشکل صنایع استان ریشه چندین ساله دارد و یک شبه بوجود نیامد و منجر به بیکار شدن هزاران نفر نشد. عدم وجود مدیریت مناسب و همچنین ضعف در سیستم بانکی کشور این روزگار را برای صنایع رقم زده است. بی‌شک اگر مدیران و نماینگان استان برای گره‌گشایی از کار صنایع با هم همراه می‌شدند امروز وضع به شکل دیگری بود.

نرخ بالای بیکاری در گیلان بسیار نگران کننده است. علاوه بر این شاهد آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار هستیم یعنی جوانانی که چندین سال از عمر خود را صرف تحصیل کرده‌اند و هزینه‌های بسیاری در این راه متقبل شده‌اند امروز ناامید و بی‌انگیزه هستند.

قطعا رونق صنعت، گردشگری و کشاورزی در استان، معضل بیکاری را به شکل قابل توجهی مرتفع خواهد کرد لذا مسئولین باید در این رابطه اهتمام ویژه داشته باشند.

 در حال حاضر چه ظرفیت‌هایی را در گیلان مغفول مانده می‌بینید؟

گیلان در بخش معادن و تولیداتی که وابسته به معادن هستند مانند سنگ و سیمان نیز قدرت مانور دارد و با تامین اعتبار مناسب می‌توان ظرفیت استان در این زمین را شکوفا کرد.

من معتقدم که در بانک‌های جمهوری اسلامی نباید سودهای کلان گرفته شود تا فردی که از این تسهیلات بهره‌مند می‌شود نتواند پاسخگوی پرداخت شود و برای خود و خانواده و در نهایت جامعه دچار معضل شود. این رویه اقشار جوان جامعه را دچار چالش می‌کند.

ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری چراغ راهی بود برای اینکه با نگاه به داخل بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه موجود را به بالفعل تبدیل کنیم.

وجود مواهب خدادادی از جمله جنگل، دریا، خاک حاصلخیز، آب و هوای معتدل و … نقطه قوتی برای گیلان محسوب می‌شود که باید با مدیریت صحیح از آنها بهره گرفت. نقطه به نقطه این استان دارای استعدادهای بی نظیری است که باید در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.

گیلان با وجود این ظرفیت‌های عظیم می‌بایست امروز در جایگاه‌های رفیعی قرار می‌گرفت اما متاسفانه عدم مدیریت صحیح این استان را در دستیابی به موفقیت ناکام گذاشت. ما باید با رفتارهای صحیح و دست در دست هم و به دور از گروه‌بندی، حزب‌بندی و بخشی‌نگری جلوی این نابسامانی‌ها را بگیریم.متاسفانه این تفکر نادرست که برای تغییر باید مدیران را جا به جا کرد نیز سهم بزرگی در نابسامانی‌های موجود در کشور دارد.

download (1)

موضوع توافق هسته‌ای از داغ‌ترین مباحث روز کشور است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

همگان به خوبی می‌دانند که دانش هسته ایران تهدیدی برای دنیا نیست. سال‌های زیادی است که ابر قدرتها تلاش کرده‌اند با بهانه کردن مسئله هسته‌ای و تحت فشار قرار دادن ایران، جمهوری اسلامی را تضعیف کنند. کشورهایی که خود دارای چندین کلاهک هسته‌ای هستند، از دستیابی ایران به دانش هسته‌ای اظهار نگرانی می‌کنند. جمهوری اسلامی از همان ابتدا دانش هسته‌ای را به منظور استفاده صلح آمیز فرا گرفت و با نشستن پای میز مذاکره نیت خود را ثابت کرد. البته قطعا در توافق ضعف‌ها و قوت‌هایی وجود دارد که باید بطور دقیق و کارشناسی به آنها پرداخته شود. مردم ایران در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که پای آرمان‌های خود ایستادگی می‌کنند و همدل و همراه هستند و از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهند آمد.

عملکرد نمایندگان فعلی استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ثانیا مهمترین برنامه‌هایی که نمایندگان استان باید پیگیر آن باشند را چه می‌دانید؟

 بنده شخصیتی کاملا مستقل هستم و خود را وابسته به هیچ حزب و جریان سیاسی نمی‌دانم.

سابقه 35 سال خدمت در نظام جمهوری اسلامی قطعا تجارب بسیاری برای من به همراه داشته است. در حال حاضر جدیت در پیگیری مطالبات مردم را از ضروری‌ترین مسائل می‌دانم چراکه ضعف در همین زمینه موجب لطمات بعضا جبران ناپذیری به گیلان شده است.

ظرفیت‌های عظیم گیلان در زمینه گردشگری، کشاورزی، صنعت، شیلات و … امکان رشد و توسعه همه جانبه را برای این استان فراهم می‌کند اما این رشد و توسعه بدون وجود عزم و اراده جدی در مسئولین تحقق نخواهد یافت. نمایندگان مردم باید تلاش کنند که حقوق ضایع شده مردمان زحمت کش این دیار احیاء شود و بار دیگر رونق به این سرزمین برگردد.

در پایان هم از تلاش‌های دست اندرکاران و مدیریت خبرگزاری ایلنا در گیلان تشکر می‌کنم که در دوسال اخیر توانسته با تلاش و پیگیری مجدانه این مجموعه را به سرانجام خوبی برساند و یکی از خبرگزاری‌های اثر گذار در استان گیلان باشد. با توجه به حوزه مهم کار و کارگری قطعاً وظیفه این خبرگزاری در احقاق حقوق کارگران مظلوم چندین برابر است که با توجه به نحوه مدیریتی که در این خبرگزاری شاهد هستیم با تعامل سازنده با تمام جریانات و گروه های سیاسی توانسته فراجناحی عمل کرده و در راستای اهداف صحیح رسانه‌ای خود گام بردارد.

download