نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد نسبت به تصمیم کاهش تعرفه واردات چای خارجی این اقدام را مخرب دانست.

به گزارش ندای گیلان،ذبیح‌الله نیکفر صبح امروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از کاهش تعرفه واردات چای خارجی از 20 درصد به 5 درصد اظهار داشت: تبعات منفی چای سنواتی هنوز در صنعت چای داخلی باقیمانده است و اقداماتی نظیر کاهش تعرفه واردات چای خارجی می‌تواند به افزایش چای سنواتی دپو شده در انبارها منجر شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس ضمن انتقاد از برخی سیاست‌های اتخاذ شده در صنعت چای داخلی افزود: طرح اصلاح ساختار صنعت چای کشور طبق دستورالعمل تدوین شده باید 5 ساله اجرایی می‌شد اما به علت اجرای غلط آن در طی 2 سال، بسیاری از باغات چای گیلان و مازندران به جای آباد شدن به مخروبه تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه اجرای اشتباه طرح اصلاح ساختار صنعت چای میزان تولید سالانه این محصول را از 70 هزار تن به 20 تا 30 هزار تن کاهش داده عنوان کرد: روزگاری بیش از 50 تا 60 هزار خانوار در صنعت چای مشغول به فعالیت بودند اما به علت سیاست‌های غلط تعداد آن‌ها به حدود 5 هزار خانوار رسید.

نیکفر لزوم ثبات در تصمیم‌گیری‌هایی که به صنعت چای مربوط می‌شود و حمایت مستمر و همیشگی دولت از کشاورزان چایکار و فعالان این حوزه را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: حمایت‌های خوب دولت در چند وقت  اخیر تأثیرات بسیار مثبتی بر روی صنعت چای داخلی گذاشته است اما این اقدامات باید همیشگی و مستمر باشد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس اصلاح ساختار باغات چای، افزایش نرخ خرید تضمینی، ارائه تسهیلات بهزراعی و اصلاح باغات مسن را لازم و ضروری خواند و ابراز داشت: تعیین تکلیف ناظران چای نیز باید در اولویت قرار گیرد زیرا به علت بیکاری فصلی 6 ماهه  بیمه و معیشت این افراد تضمین شده نیست.

وی احتمال تغییر کاربری اراضی چای و رها کردن باغات توسط چایکاران را از جمله تبعات بسیار خطرناک و منفی قطع حمایت‌های دولتی از صنعت چای کشور دانست و اظهار داشت: براساس قانون برنامه ششم توسعه و اصل امنیت غذایی مجلس برای دولت تعیین تکلیف کرده که 95 درصد محصولات استراتژیک باید در داخل کشور تولید شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس حذف مالیات بر ارزش افزوده برای چای و برنج و قانون تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات چای را از جمله تلاش‌های نمایندگان مجلس برای رونق صنعت چای داخلی ارزیابی کرد و گفت: مجلس به نوبه خود در بحث قانونگذاری اقدامات خوبی را انجام داده است اما انتظار داریم دولت نیز به تکلیف خود عمل کند.

نیکفر با تأکید بر اینکه عایدات افزایش قیمت چای خشک و صادرات چای به خارج کشور به کشاورز چایکار نمی‌رسد گفت: حمایت‌ها از صنعت چای در بحث خرید تضمینی برگ سبز چای و موارد دیگر باید به گونه‌ای باشد که کشاورز چایکار نیز به صورت مستقیم از آن منتفع شده و برای ادامه فعالیت خود رغبت لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با بیان اینکه وی و سایر نمایندگان گیلان اقدام اخیر دولت در مورد کاهش تعرفه واردات چای خارجی را نمی‌پسندند افزود: کاهش تعرفه واردات چای تبعات مخربی را به همراه دارد به طوری‌که در همین چند روزه اخیر آثار روانی آن بر روی قیمت چای خشک تأثیر گذاشته است.

وی احتمال دپو شدن گسترده چای خشک تولید شده در انبارها و تکرار تجربه تلخ چای سنواتی دهه 80 را از دیگر عواقب خطرناک کاهش تعرفه واردات چای خارجی دانست و گفت: ما این دست از اقداماتی که اخیراً انجام شده را نوعی سیاست برگشت به عقب می‌دانیم که در نهایت امر ضربه بزرگی را به صنعت چای داخلی و کشاورزان وارد می‌کند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس توقف در مسیر آباد کردن باغات مخروبه و از بین رفتن انگیزه و رغبت فعالان صنعت چای را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: هم‌اینک هر کیلوگرم چای خارجی در بازار ما بالای 100 هزار تومان به فروش می‌رسد و این کاهش تعرفه واردات در حقیقت مشوقی برای فعالیت واردکنندگان است.