مدیرکل شیلات گیلان از رغبت سرمایه استان در حوزه پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: انتظار داریم تولید ما در بخش پرورش ماهی در قفس به 500 تا هزار تن در سالجاری برسد.
به گزارش ندای گیلان،عظیم مدبری در گفت‌وگویی، با تاکید بر اینکه فعالیت‌های شیلاتی به عنوان یکی از مؤلفه‌‌های توسعه‌ای  گیلان و از محورهای اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر در گیلان ۴۱ صنعت وابسته به شیلات وجود دارد که کارخانه‌های تولید کنسرو و پودر ماهی از جمله این صنایع وابسته به حساب می‌آیند.
مدیرکل شیلات گیلان پرورش ماهی در قفس با رویکرد استفاده از آب‌های شور با توجه به محدودیت منابع آب شیرین را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام شده در حوزه نوار ساحلی استان گیلان ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید در قالب ۱۲ زون دریایی و ۲۴ هزار متر مربع عرصه آبی برای تولید پیشنهاد شده است.
مدبری از صدور مجوزهایی برای استقرار پروژه‌های پرورش ماهی در قفس در استان گیلان توسط اداره کل شیلات خبر داد و تصریح کرد: در سال ۹۹ ما ۲ مزرعه با ۱۲ قفس در داخل دریا داشتیم که ۱۱۵ تن  ماهی در سال گذشته از آن برداشت شد که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر آن صددرصد افزایش داشت.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش ماهی در قفس گیلان بسیار راغب هستند و از آن استقبال می‌کنند ابراز داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های مجموعه شیلات استان گیلان انتظار داریم تولید ما در بخش پرورش ماهی در قفس به ۵۰۰ تا هزار تن در سال مزین به شعار جهش تولید برسد.
مدیرکل شیلات گیلان کاهش صید از دریا و رونق فعالیت‌های مربوط به آبزی‌پروری را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شیلات در کل دنیا ارزیابی کرد و یادآور شد: در حال حاضر در استان گیلان ۴۱ صنعت وابسته به شیلات وجود دارد که کارخانه‌های تولید کنسرو، پودر ماهی و دودی کردن ماهی از جمله این صنایع وابسته به شمار می‌آید.
مدبری با بیان اینکه در جلسه‌ای که اخیرا با حضور رییس موسسه تحقیقات شیلات گیلان برگزار شد، روش‌های افزایش سرانه مصرف فرآورده‌های ماهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت افزود: تولید بستنی ماهی از جمله اقدامات تحقیقاتی بوده که در سال‌های اخیر و با هدف افزایش مصرف انسانی محصولات شیلاتی در دستور کار قرار گرفت.
وی اقدام سازمان شیلات ایران برای توانمندسازی صیادان و چندمنظوره کردن فعالیت‌های آنان را هم مورد اشاره قرار داد و در تشریح بیشتر این موضوع اذعان کرد: سازمان شیلات ایران بر اساس رویکردهای خود به ویژه در برنامه هفتم به دنبال استفاده از جایگاه صید پره برای بحث‌های گردشگری و توریستی است.
مدیرکل شیلات گیلان از تشکیل کمیته تخصصی متشکل از اداره کل شیلات گیلان، اداره کل تعاون، سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره کل منابع‌طبیعی در استان سخن گفت و افزود: این کمیته بر اساس مطالعات و ظرفیت‌سنجی که در ۵۱ تعاونی پره صیادی استان انجام داد ۶ پره را به عنوان ‌طرح پایلوت انتخاب کردند.
مدبری با اعلام اینکه ماهی سفید، کفال، سیم و سوف از بیشترین گونه‌های ماهیان استخوانی هستند که در دریای خزر و در سواحل گیلان صید می‌شوند خاطرنشان کرد: بخش شیلات از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی برخوردار است به همین علت شیلات به عنوان یکی از مؤلفه‌‌های توسعه‌ای گیلان محسوب می‌شود.
/شبستان