مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه تکثیر فیل ماهی و ماهی سیبری پس از 8 سال وقفه و به دلیل مناسب نبودن ماهیان مولد و کمبود امکانات در استان آغاز می‌شود افزود: حدود 7 هزار قطعه بچه فیل ماهی و ماهی سیبری در گیلان پرورش داده می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،عظیم مدبری امروز در جمع خبرنگاران از برنامه ویژه شیلات استان گیلان در راستای فیل ماهی و ماهی سیبری خبر داد و اظهار داشت: حدود ۷ هزار قطعه بچه فیل ماهی و ماهی سیبری در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی یوسف‌پور سیاهکل پرورش داده می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه تکثیر فیل ماهی و ماهی سیبری پس از ۸ سال وقفه و به دلیل مناسب نبودن ماهیان مولد و کمبود امکانات در استان آغاز می‌شود افزود: امسال از یک قطعه فیل ماهی پرورش‌یافته ۲ کیلو ۳۰۰ گرم تخم لقاح یافته استحصال شد که دستاورد بسیار خوبی در بخش شیلات محسوب می‌شود.

مدبری با تأکید بر اینکه بعد از طی مراحل انکوباسیون و تخم گشایی ۲۵ هزار قطعه پیش لارو از یک قطعه فیل ماهی جمع‌آوری شد تصریح کرد: این بچه ماهیان با غذای خشک تغذیه می‌شوند از طرفی در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی یوسف‌پور از یک قطعه ماهی سیبری بیش از نیم کیلوگرم تخم‌های لقاح یافته استحصال شد.

وی با بیان اینکه از یک قطعه ماهی سیبری چیزی در حدود ۲۰ هزار پیش لارو نیز استحصال شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار قطعه بچه ماهی سیبری با وزن بیش از ۱۵ گرم پرورش در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی یوسف‌پور سیاهکل پرورش داده می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان ارزش اقتصادی و ارز آوری ماهیان خاویاری را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: تولید بچه ماهی خاویاری با هدف رهاسازی در دریای خزر و بازسازی ذخایر طبیعی در ایران قدمت بسیار طولانی دارد و مجموعه شیلات استان گیلان نیز در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی را در این زمینه انجام داد.

مدبری با اشاره به اینکه برنامه پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار حدود ۲ دهه است که در کشورمان آغاز شده و این امر موجبات کاهش صید ذخایر طبیعی دریای خزر را فراهم می‌کند خاطرنشان کرد: حمایت از فعالیت‌های آبزی‌پروری و اقتصادی کردن این بخش از جمله رسالت‌های شیلات محسوب می‌شود.