معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌کل شیلات گیلان گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و ۵۶۰ تن کیلکا در سواحل گیلان صید شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش ندای گیلان، اکبرایلدرم روز پنجشنبه در گفت و گویی گفت: از این میزان ۵۹۸ تن معادل ۵۹ درصد ماهی کفال، ۳۷۳ تن یا ۳۷ درصد صید شامل ماهی سفید، ۱۱ تن کپور که یک درصد کل صید و ۳۳ تن سایر گونه ها مانند سوف، سیم و انواع کولی ها شامل سه درصد صید انجام شده تا کنون می باشد.

وی ارزش فروش ناخالص صید را ۸۰۸ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: متوسط سرانه صید هر یک از ۴۹ شرکت پره صیادی ۲۱ تن است که چهار هزار صیاد در ۱۲ هزار ۷۱۵ مرتبه پره کشی این میزان ماهی را صید کرده اند.

وی اضافه کرد: فصل صید تا ۱۵ فروردین آتی ادامه دارد که در صورت نیاز این تاریخ قابل تمدید است.
ایلدرم ادامه داد : از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و ۵۶۰ تن کیلکا در سواحل گیلان صید شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: از این مقدار پنج هزار و ۱۷۷ تن برای تولید پودر ماهی راهی ۱۱ کارخانه فعال استان شده و ۳۸۳ تن نیز برای مصرف انسانی روانه بازار و کارخانه های فرآوری شده است.

وی خاطر نشان کرد: ارزش فروش ناخالص ماهی کیلکا ۲۳۱ میلیارد ریال و قیمت هر کیلو ماهی برای مصرف انسانی پنج هزار تومان و در روی اسکله صیادی برای کارخانجات پودر ماهی چهار هزار و ۴۰۰ تومان می باشد.

ایلدرم سرانه صید هر شناور را ۱۸۵ تن اعلام و عنوان کرد : شناورهای کیلکاگیر این استان از ابتدای سال جاری تاکنون در ۹۴ روز فعالیت صیادی موفق به صید کیلکا شده اند و کولاکی بودن دریا، زمان تخم ریزی این ماهیان از علل کم بودن روزهای فعالیت این صیادان بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد گونه صید شده از نوع کیلکای معمولی بوده است، تاکید کرد : این کیلکا ماهیان توسط ۳۰ فروند لنج کیلکا گیر و ۲۱۰ صیاد در سواحل جنوبی استان از غرب بندرانزلی تا بندرکیاشهر در عمق زیر ۵۰ متر آبهای خزر در طول شب صید شده اند.

گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است و چهار هزار صیاد در قالب ۵۱ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.

به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است./ایرنا