شاید بتوان گفت ایجاد توان بیشتر ضمن مصرف سوخت کمتر، ویژگی بارز تالیسمان نسبت به پژو 508 است. تالیسمان با مصرف 5.88 لیتر در 100 کیلومتر ترکیبی، یک لیتر بنزین کمتر در مقایسه با پژو 508 مصرف می کند و دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 در مقابل استاندارد یورو 5 پژو 508 است

به گزارش ندای گیلان،پاییز سال گذشته بود که تالیسمان توسط نگین خودرو وارد بازار شد و این محصول رنو خیلی زود توانست نظر علاقه مندان به خودروهای لوکس و نیمه لوکس را به خود جلب کند. از سوی دیگر، ایران خودرو نیز تابستان امسال در همکاری با پژو در شرکت ایکاپ، جدیدترین محصول خود یعنی پژو 508 را به بازار عرضه کرد که با وجود قیمت کمتر نسبت به تالیسمان، رقیبی جدی برای آن به شمار می رود. اگر چه حضور در یک کلاس ابعادی، برخورداری از موتورهای هم حجم، گیربکس های اتوماتیک و پیشرانه های توربو و همچنین شباهت نسبی ظاهری آن ها سبب شده است تا این دو خودرو از جهاتی شبیه به هم باشند، اما تفاوت های 508 و تالیسمان نیز در برخی مولفه ها قابل توجه است. در گزارش امروز، نگاهی جزئی تر به ویژگی های مختلف این دو خودرو خواهیم داشت. البته این را هم باید در نظر داشت که خودروهایی نظیر هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری نیز از جمله رقبای دو خودروی فرانسوی یادشده هستند. همچنین برخی از ویژگی ها و آپشن ها ممکن است توسط سازنده داخلی، کم یا زیاد شوند.

 

ابعاد و نمای ظاهری
قضاوت کردن بین دو خودرو در سطح 508 و تالیسمان بسیار سخت است. چرا که سلیقه نقش مهمی در این بین ایفا می کند. باید گفت در یک نظر شباهت هایی در بدنه دو خودرو وجود دارد که شاید به اصالت فرانسوی آن ها برگردد. با این حال، در ظاهر این دو خودرو چند تفاوت مسلم وجود دارد. اولین موضوع به ابعاد بزرگ تر تالیسمان بر می گردد. همان طور که در جدول مشاهده می شود این خودرو  اندکی بزرگ تر از پژو 508 است.
از نمای جلو، آرم بزرگ تر رنو تالیسمان که بخشی از کاپوت را هم گرفته، نسبت به آرم کوچک پژو 508 که جلوی پنجره باریک تر جای گرفته، خودنمایی بیشتری می کند. ضمن این که چراغ های ال ای دی c شکل آن نیز نسبت به 508، متمایز است.
دیگر تفاوت ظاهری تالیسمان با 508 به یکی از آپشن های آن بر می گردد. تالیسمان، در برخی از نسخه های خود، برخوردار از سانروف پانوراماست در حالی که این امکان در 508 فعلی، محدود به سانروف معمولی شده است که بسته به سلیقه مخاطب می تواند خوب یا بد باشد. به طور کلی، در سانروف پانوراما، فضای بیشتری از سقف برای سرنشینان جلو و عقب دارای نمای بیرونی است که جذابیت های بصری بیشتری را برای سرنشینان در روز و شب فراهم می کند. البته ممکن است این امکان به صورت دوتکه و یا یکپارچه در سقف خودروها تعبیه شود.

پژو 508

پژو 508

اما بزرگ ترین تفاوت این دو خودرو در نما و صندوق عقب آن هاست. در درجه اول باید به تفاوت فضای صندوق عقب تالیسمان و 508 اشاره کرد. صندوق عقب تالیسمان، فضایی به میزان 608 لیتر و صندوق عقب 508، فضایی به میزان 515 لیتر در اختیار کاربر می گذارد. از طرف دیگر، اگر چه چراغ های یک تکه عقب 508، نمایی ساده و با وقار را در معرض دید می گذارد، اما در تالیسمان، دو تکه بودن این چراغ ها منجر به این شده است که فضای ورودی صندوق عقب بزرگ آن، نسبت به 508 بیشتر باشد.
عملکرد فنی
با وجود گیربکس اتوماتیک، حجم موتور تقریباً برابر (پژو 508 معادل 1600 و تالیسمان معادل 1618 سی سی) و نیز برخورداری قلب هر دو خودرو از سیستم پرخوران سوخت (توربوشارژ)  تفاوت های عمده ای در عملکرد آن ها به چشم می خورد.
شاید بتوان گفت ایجاد توان بیشتر ضمن مصرف سوخت کمتر، ویژگی بارز تالیسمان نسبت به پژو 508 است. تالیسمان با مصرف 5.88 لیتر در 100 کیلومتر ترکیبی، یک لیتر بنزین کمتر در مقایسه با پژو 508 مصرف می کند و دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 در مقابل استاندارد یورو 5 پژو 508 است. در عین حال، توان خروجی آن که 190 اسب بخار است، حدود 25 اسب بخار بیشتر از پژو 508 است.
در شتاب صفر تا صد کیلومتر نیز اختلاف تالیسمان با پژو 508 به حدود 1.2 ثانیه می رسد. پژو 508، با صفرتا صد 8.9 ثانیه، دیرتر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
اگر چه هر دو خودرو از جعبه دنده اتوماتیک بهره می برند، اما سیستم گیربکس آن ها طبق اطلاعاتی که شرکت های عرضه کننده در ایران ارائه کرده اند، دو کلاجه است که به طور خلاصه مزیت آن نسبت به دیگر گیربکس ها، به شتاب گیری دینامیک و پیوسته آن و نیز تعویض دنده یکنواخت تر برمی گردد. این در حالی است که چنین مزیتی در پژو 508 دیده نمی شود.

رنو تالیسمان

رنو تالیسمان

آپشن ها
با توجه به قیمت های این دو خودرو که حدود 200 میلیون است، تلقی از آپشن با آن چه در خودروهای معمول داخلی با آن مواجه هستیم، به کلی متفاوت است، به عنوان مثال، وجود سامانه های ترمزی از قبیل کنترل لغزش در شروع حرکت (به خصوص در زمین های یخی و برفی یا چرب‌شده با آلودگی‌های غیر‌طبیعی/ASR)، کنترل پایداری (که به عنوان مثال مانع از سرخوردن خودرو در هنگام حرکت روی زمین یخی می شود/ESP) و کمکی سربالایی (که مانع از عقبگرد خودرو در حالت شروع به حرکت در سربالایی می شود/ HAS) در این خودروها، طبیعی به نظر می رسد. با این وصف، هر دو خودرو دارای امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، دوربین عقب، تودوزی چرم، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، ترمز پارک برقی، استارت دکمه ای، سنسور نور و باران، هدآپ و… هستند. با این تفاوت که در کابین پژو 508 امکاناتی نظیر دنده پشت فرمان، سیستم تهویه چهارگانه، نور بالای اتوماتیک و… دیده می شود که در تالیسمان وجود ندارد. ولی تالیسمانی که هم اکنون به بازار ایران آمده است امکاناتی نظیرسردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، ماساژور صندلی های جلو به صورت فابریک، سیستم کمکی پارک و اتوپارک، قابلیت تنظیم حالت رانندگی خودرو با 11 پارامتر متغیر (508 تنها در سه حالت قابل تنظیم است)، تغییر نورپردازی کابین، تغییر نوع صفحه آمپر و چند آپشن دیگر را نسبت به 508 بیشتر دارد.
ایمنی
رنو تالیسمان و پژو 508 خودروهایی هستند که هر دو 5 ستاره ایمنی را از مرکز یورو NACP دریافت کرده اند. البته در برخی بخش های تست های چهارگانه پژو 508 بالاتر است و در برخی بخش های دیگر رنو تالیسمان. وجود شش کیسه هوای 10 نقطه ای، رادار نقطه کور، ترمزهای پیشرفته و… از جمله امکاناتی است که باعث شده تالیسمان و 508 از نظر ایمنی در جایگاه خوبی قرار داشته باشند.در این رابطه آخرین نتایج تست ایمنی این موسسه روی پژو 508 مدل 2011 و رنو تالیسمان مدل 2015 نشان می دهد که پژو 508 از نظر سامانه های ایمنی 97درصد، ایمنی عابر پیاده (در صورت بروز تصادف) 41درصد، ایمنی کودکان در خودرو 87درصد و ایمنی بزرگ سالان در خودرو، 90درصد ارزیابی شده است. تالیسمان نیز در این آیتم ها به ترتیب، نمرات 76درصد، 68درصد، 84درصد و 86درصد را کسب کرده است. بدین ترتیب می توان تالیسمان را خودرویی کم آزارتر برای دیگران و در مقابل پژو 508 را خودرویی امن تر برای سرنشینان دانست!
در مجموع باید گفت؛ ویژگی های فنی و آپشن های تالیسمان یک سرو گردن بالاتر از پژو 508 است. البته طبق قاعده هر چقدر پول بدهی، آش می خوری، ارزیابی نهایی این که کدام خودرو مناسب تر است، به ترجیحات مصرف کننده و قدرت اقتصادی وی بر می گردد چرا که پژو 508 با قیمت 185 میلیونی، حدود 15 میلیون تومان ارزان تر از رنو تالیسمان است.