ادعاهای عجیب مؤسس و مدیرعامل تلگرام و همچنین توئیت اکانت رسمی تلگرام در توییتر مبنی بر محدود کردن ترافیک توسط مسئولان ایران موضوع را پیچیده‌تر کرده و احتمال فیلتر شدن تلگرام را قوت می‌بخشند.

سرویس فناوی ندای گیلان:از ساعات پایانی سه‌شنبه اینترنت کشورمان با اختلالات شدیدی مواجه شده است. از طرفی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام هم از دسترس بعضی از کاربران خارج شده و بسیاری دیگر اختلال در عملکرد این سرویس را گزارش می‌کنند. در این میان ادعاهای عجیب مؤسس و مدیرعامل تلگرام و همچنین اکانت رسمی تلگرام در توییتر موضوع را پیچیده‌تر کرده و احتمال فیلتر شدن تلگرام را قوت می‌بخشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برقراری ارتباط با مدیران تلگرام گفت: ایمیل‌هایی بین همکاران ما و شبکه تلگرام رد و بدل شده و از آنها خواسته شد تا بعضی از کانال‌هایی را که دارای مباحث غیراخلاقی هستند ببندند که این کار انجام شد، اما دو هفته پیش دوباره این کانال‌ها را باز کردند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم تصمیم‌ کارگروه را اجرا کنیم.

محمود واعظی درباره‌ی اختلال در تلگرام در چند روز اخیر گفت: اختلال چند روزه تلگرام به دلیل اختلال در کانال‌های ارتباطی بوده و ربطی به فیلتر‌ شدن ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث فیلترینگ را خارج از محدوده اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: کارگروهی تشکیل می‌شود که مصادیق مربوط به بحث فیلترشدن در آن به تصمیم گذاشته می‌شود و از طرف این کارگروه اگر سایتی غیراخلاقی و یا دارای تصاویر یا فیلم‌های مستجهن باشد فیلتر می‌شود و وزارت ارتباطات تنها کارهای فنی آن را برعهده می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر برحسب حکم قاضی نیازی به اطلاعات مردم باشد این به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ربطی ندارد و وزارتخانه‌اش جداست.

داستان فیلترینگ اپلیکیشن‌های پیام‌رسان سر درازی دارد. در موارد پیشین قبل از مسدود شدن یک سرویس شاهد اظهار نظرهای مسئولین و سپس اعمال فیلترینگ بر روی سرویس مورد نظر بودیم، اما این بار مسئولان تلگرام ادعاهای عجیبی مطرح کرده اند.

اکانت رسمی توییتر تلگرام در پاسخ به توییت‌های مکرر کاربران ایرانی در رابطه با اختلال در سرویس تلگرام اینگونه پاسخ داده است:

“متاسفیم. وضعیت سرویس خوب است، اما ارائه دهندگان اینترنت در ایران از چهارشنبه ترافیک تلگرام را محدود کرده‌اند.”

 

Captuzfzreمحمدرضا فرنقی‌زاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به ادعای عجیب مسئولین تلگرام گفته است که تا کنون نامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است. این بدان معنا است که وزارت ارتباطات اقدام برای مسدود کردن این سرویس و فیلترینگ آن هیچ اقدامی نکرده است. بنابراین مشخص نیست که ادعای تلگرام بر چه اساسی مطرح شده است./زومیت-ایسنا