هجدهمین جلسه کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها که با حضور معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در انزلی برگزار شد

به گزارش ندای گیلان از رشت، عظیم بلبل آبادی در هجدهمین جلسه کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها که با حضور معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در انزلی برگزار شد، اظهار کرد: در نخستین گردهمایی معاونین طرح و توسعه شرکت های برق منطقه ای کشور در اسفند ماه سال 92 روند شکل گیری این کارگروه کلید خورد و در آن جلسه به منظور تبادل نظر و استفاده از خرد جمعی با توجه به مشکلات موجود، موضوع تشکیل 5 کارگروه مورد تاکید و توافق قرار گرفت.

وی افزود:کارگروه های پنج گانه شامل کارگروه بهینه سازی طراحی خطوط و بررسی حریم ها که دبیرخانه آن در شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان است،کارگروه بهینه سازی اجرای پست ها که دبیرخانه آن در شرکت سهامی برق منطقه ای خراسان می باشد، کارگروه بازبینی در شرایط عمومی قراردادها که سازمان توسعه برق ایران دبیرخانه آن را عهده دار است، کارگروه تامین منابع مالی که دبیرخانه آن در شرکت سهامی برق منطقه ای آذربایجان و کارگروه توسعه و ارتقاء ظرفیت مشاوران و پیمانکاران که دبیرخانه آن در شرکت سهامی برق منطقه ای اصفهان است.

بلبل آبادی گفت:جلسات کارگروه بهینه سازی خطوط و بررسی حریم ها به صورت چرخشی و در شرکت های برق منطقه ای و شرکت مهندسین مشاور که با کارگروه همکاری دارند، برگزار می شود و اولین جلسه این کارگروه در تیر ماه سال 93 در شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان برگزار شده است.

رییس کارگروه بهینه سازی خطوط و بررسی حریم ها یادآور شد:در مراحل اولیه جلسات این کارگروه، 6 برق منطقه ای زنجان، سیستان و بلوچستان،کرمان،مازندران،هرمزگان و گیلان و شرکت های مهندسین مشاور مشانیر، قدس نیرو، تدبیر نیرو، دریا پالا و موننکو عضو کارگروه بودند.

وی افزود:به دلیل فعالیت های بسیار خوب و مستمر کارگروه 5 برق منطقه ای باختر،خراسان،غرب،فارس و یزد به صورت داوطلبانه به کارگروه پیوستند و هم اکنون 11 شرکت برق منطقه ای از جمع 16 شرکت برق منطقه ای کل کشور، عضو  کارگروه هستند. همچنین از شرکت های مهندسین مشاور دیگری نیز در جلسات بهره بردیم. شرکت های توانیر،قدس نیرو، مشانیر،دریا پالا،تدبیر نیرو،موننکو و توسعه صنعت به عنوان اعضای کارگروه و در مقاطعی هم از شرکت های گام اراک و هامون سازه در جلسات تخصصی بهره گرفتیم.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان تصریح کرد:قبل از شروع جلسات، 150 موضوع و پیشنهاد از شرکت های برق منطقه ای و مهندسین مشاور سطح کشور دریافت کردیم و با اولویت بندی و سطح بندی 40 پیشنهاد مورد توجه واقع شد که در کارگروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت از آن 40 پیشنهاد، 6 پروژه فعالیت های خود را آغاز کرد و 2 پروژه جدید نیز اخیرا به شرکت های برق منطقه ای ابلاغ شده است.

مهندس بلبل آبادی به 8 پروژه در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها اشاره کرد و افزود:پروژه تهیه دستورالعمل و چک لیست مسیریابی خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق با 98 درصد پیشرفت فیزیکی از سوی شرکت سهامی برق منطقه ای زنجان با همکاری شرکت قدس نیرو در دست اجرا است.

وی ادامه داد:پروژه «استفاده از سیستمLidar در تهیه پلان پروفیل خطوط انتقال و فوق توزیع» از سوی شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان با همکاری شرکت های مهندسین مشاور مشانیر و موننکو با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است؛ پروژه طراحی «برج های 400 و 132 کیلو ولت» که از سوی شرکت برق منطقه ای خراسان با 54 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست؛ پروژه طراحی «برج های 230 کیلوولت و 63 کیلوولت» نیز از سوی شرکت برق منطقه ای هرمزگان با 43 درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است پروژه «بازنگری پهنه اقلیمی خطوط انتقال نیروی برق» با محوریت تهیه نقشه های آب و هوایی شرکت توانیر با همکاری پژوهشگاه نیرو که از کارگروه خواسته شد که بازنگری در شرح خدمات انجام شود و این کار صورت گرفت که باعث تغییراتی در این پروژه شد و هم اکنون این پروژه با 21 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است؛بحث «تهیه دستورالعمل و چک لیست های وضعیت برق» که این پروژه از سوی شرکت برق منطقه ای مازندران با 15 درصد پیشرفت فیزکی در دست اجرا است.

بلبل آبادی اضافه کرد:همچنین دو پروژه ای که جدیدا ابلاغ شده است شامل پروژه تهیه دستورالعمل ملی بارگذاری برج ها که از قبل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان داوطلب اجرای این پروژه بود و این پروژه با تاخیر به برق منطقه ای گیلان ابلاغ شد و هم اکنون با 4 درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است؛ همچنین پروژه تهیه رویه واحد برای طراحی فونداسیون خطوط انتقال، که شرکت برق منطقه ای فارس داوطلب اجرای این پروژه شده است، این پروژه نیز با 4 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با اشاره به اجرای یک پروژه در گیلان گفت:چند سال پیش در اجرای یک پروژه کوچک در گیلان براساس طراحی جدید در خاک برداری، بتن ریزی و  استفاده از میلگرد، 25 درصد مصالح و اقلام مورد نیاز صرفه جویی شد که این اقدام باعث شد که از لحاظ مالی 5/2 تا 3 میلیارد تومان صرفه جویی شود.

وی افزود:در سطح حدود 200 هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال و فوق توزیع سطح کشور، صرفه جویی و بهینه سازی رقم بسیار هنگفتی خواهد شد و در حقیقت  می توان گفت که بهینه سازی طراحی خطوط از نیازهای اساسی کشور است.