پس از اینکه مشخص شد دو کمک داور این بازی در شب قبل از این دیدار به شکل شائبه داری تغییر کرده و با تهدید مدیران داماش به شکایت نزد فیفا،فدراسیون شروع به عقب نشینی کرده است.

به گزارش ندای گیلان،یکشنبه هفته گذشته دیداری در رشت برگزار شد که نتیجه تلخ آن در خاطر فوتبالدوستان گیلانی باقی می‌ماند؛ در روزهایی که هجمه علیه تصمیمات داوری شدت گرفته داماش گیلانیان در بازی برگشت مرحله پلی آف لیگ دسته دوم میزبان تیم نیروی زمینی بود و در مسابقه‌ای که اتفاقات آن طی شش روز گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت، در نهایت این شاگردان امید روانخواه بودند که جواز صعود به لیگ دسته اول را به دست آوردند؛ همین سبب شد تا لاجوردی پوشان شهرباران برای سومین سال متوالی در عین شایستگی صعود نکنند اما این بار با حوادث عجیب و غریب. حواشی که پس از سوت وحید کاظمی در ورزشگاه سردار جنگل ایجاد شده دامنه گسترده‌ای از فیفا تا فرضیه سازی مهندسی مسابقات را در بر داشته است:

نگاهی به حوادث بازی

دقیقه یک مسابقه داماش با گل محمد رستمی از حریف پیش افتاد؛ در دقیقه 19 هم این مهاجم خوش آتیه موفق به گلزنی شد اما در کمال ناباوری پرچم کمک داور بالا رفت تا به دلیل آفساید گل مردود اعلام شود. دقیقه 45 داماش در ضد حمله قرار داشت و خطای هند آشکار بازیکن نیروی زمینی که مانع از موقعیت گل صددرصد برای داماش شد، بصورت کاملا اتفاقی نادیده گرفته می‌شود.

نیمه نخست با این نتیجه پایان یافت؛ در نیمه دوم داماش روی اشتباه سنگربانش گل تساوی را دریافت کرد. دقیقه 75 هند پنالتی بازیکن نیروی زمینی بازهم بصورت اتفاقی توسط داور نادیده گرفته می شود. در دقیقه 90 و زمانی که بازی یک بر یک ادامه داشت، جابر نصیری ضربه ایستگاهی را بلند روی دروازه نیروی زمینی فرستاد که این بار هم مهاجم داماش موفق شد دروازه حریف را باز کند اما این بار محمدعلی پورمتقی کمک داور دوم در اتفاقی عجیب، پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد و گل را مردود اعلام کرد.

بازی می‌رفت که با این نتیجه به پایان برسد که در دقیقه 4+90 نیروزی زمینی گل دوم را هم وارد دروازه رقیب کرد. حملات داماش ادامه داشت؛ دقیقه 6+90 داماش توسط میثم میرپسندیده گلزنی کرد اما این بار نه آفساید بلکه خطای بازیکن داماش اعلام شد تا بازی با همین نتیجه به پایان برسد. در پایان این بازی تماشاگران حاضر در استادیوم به تخریب سکوهای ورزشگاه سردار جنگل دست زدند و چند نفر از هواداران عصبانی هم به زمین ورود کردند تا داور و کمک داور را مورد ضرب و شتم قرار بدهند!

واکنش کمیته داوران 

در وهله اول، داوود رفعتی به عنوان رییس دپارتمان داوران در گفت و گو با سایت رسمی فدراسیون اعلام کرد: متاسفانه در دقیقه ۲۵ بازی کمک داور اول این دیدار، گل دوم تیم داماش را به اشتباه آفساید اعلام کرد که به همین دلیل از مردم شریف گیلان و هواداران خوب تیم داماش عذرخواهی می‌کنیم. البته این اشتباه هیچ تاثیری در روند صعود تیم داماش نداشت، چراکه حتی با نتیجه ۲ بر ۲ همتیم داماش صعود نمی‌کرد. 

اظهار نظر عجولانه رفعتی سبب شد تا خشم طرفداران داماش افزایش یابد و حسرت آنها بیش از گذشته تنها چند ساعت پس از این اتفاق به شک بزرگ تبدیل شود. بررسی سیر طولانی نظرات طرفداران داماش اکثرا این سوال را مطرح کرده بودند که با وجود برتری دو بر صفر داماش در نیمه نخست چرا باید این تیم تا دقیقه آخر برای گلزنی تلاش می‌کرد و روی ضد حمله گل دوم می‌خورد؟

 واکنش تاج

بعد از اظهار نظر رفعتی، رئیس فدراسیون فوتبال در نامه هایی جداگانه از رئیس هیات فوتبال گیلان و کمیته داوران فدراسیون فوتبال خواهان ارائه گزارش جامع درباره اتفاقات دیدار دو تیم داماش گیلانیان و نیروی زمینی شد.

نامه  باشگاه به فدراسیون و دادخواهی هواداران از فیفا

باشگاه داماش گیلانیان یک روز پس از بازی با حضور اعضای هیات مدیره تشکیل جلسه داد تا به درخواست مهدی تاج پاسخ بدهد. در این جلسه مقرر شد که شکوائیه باشگاه در خصوص داوری همراه با مستندات مربوطه برای رییس  فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق و کمیته انضباطی ارسال و همچنین مراتب این اعتراض به دادگاه بین‌المللی داوری (CAS) نیز اعلام شود! باشگاه داماش همچنین اعلام کرد تا زمانیکه به درخواست آنها پاسخ منطقی داده نشود آنها تا اطلاع ثانوی فعالیت‌شان را تعلیق می‌کنند. شکوائیه داماش با اشتباهاتی همراه بود که دستمایه شوخی در فضای مجازی شد و ادبیات بکار گرفته شده در آن را مناسب یک نامه رسمی نمی‌دانستند.

“We Want Justice for #damash” جمله‌ای است که طرفداران داماش به صورت خودجوش در صفحه رسمی اینستاگرام فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال ثبت کردند تا خواستار روشن شدن پرونده حذف آبی‌پوشان گیلانی شوند.

جلسه کمیته داوران

دو روز بعد از اظهار نظر رفعتی، کمیته داوران فدراسیون با حضور عسگری، سهرابی و غیاثی تشکیل جلسه داده و گل مردود نیمه نخست را بررسی کردند. در آنالیز ویدیویی همچنین پنالتی که داماش روی آن موفق به گلزنی شده بود هم مورد بررسی قرار گرفت که به گفته عسگری باید تکرار می‌شد. بعد از جلسه آنالیز، ویدیویی چهار دقیقه‌ای ضبط شد که سهرابی درخصوص همین جلسه توضیحاتی را ارائه کرد او اشتباه کمک داور را تایید کرد و از طرفداران داماش عذرخواهی کرد.

صحبت‌های او دو نکته قابل توجه داشت؛ سهرابی به گل تیم سایپا در بازی نیمه نهایی جام حذفی برابر داماش اشاره کرد که به اشتباه مردود اعلام شده بوده و دیگر اینکه گل دومی که در دقیقه پایانی بازی بررسی شد هم به اذعان کارشناسان این جلسه مورد قبول نبود اما فیلمی از آنالیز آن وجود نداشت! او اعلام کرد سایر نظرات داور به هیچ وجه مشکلی نداشته و حتی خطای هندی هم صورت نگرفته بود!

تغییر نظر رفعتی و تبعید کمک داور جنجالی به لیگ یک

رئیس دپارتمان داوری که در روز مسابقه اعلام کرده بود اشتباه کمک داور این بازی هیچ تاثیری در روند صعود داماش نداشته دو روز پیش در گفت و گو با سایت رسمی فدراسیون فوتبال بیان کرد: “در دیدار پلی آف لیگ دسته دوم نیز از دو کمک داور با تجربه برای این بازی استفاده کردیم که متاسفانه کمک داور اول این مسابقه اشتباه تاثیرگذاری در نتیجه مسابقه داشت. برهمین اساس طبق آیین نامه کمیته داوران با وی برخورد کردیم و کمک داور این مسابقه به لیگ یک تنزل پیدا کرد.”

نکته جالب اینکه هیچ دستوری برای محرومیت پورمتقی، دیگر کمک داور این بازی وجود نداشت با وجود اینکه او هم روی دو گل در نیمه دوم اشتباه کرد اما نه در آنالیز ویدیویی بررسی شد و نه درباره آن صحبتی مطرح شد.

اما کمک داور جنجالی کیست؟

محمد سلطانی کمک داور اول این بازی فراموش نشدنی بود که شب مسابقه با توجه به آنچه کمیته داوران اعلام کردند به دلیل حضور دو کمک داور از پیش تعیین شده در بازی‌های بین المللی، تصمیمات تاثیرگذارش را در یادها ثبت کرد. جنجالی‌ترین بحث پیرامون این بازی شائبه‌‌ای بوده که طرفداران داماش آن را مطرح کرده‌اند: دخالت محمدرضا زنوزی!

مالک متمول دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز از سوی طرفداران داماش به مهندسی داوری متهم شده است! استنباط طرفداران داماش حضور این تیم در فینال جام حذفی است. آنها معتقدند اگر داماش از فینال کنار بکشد در این صورت سپاهان یا پرسپولیس به عنوان قهرمانی دست پیدا می‌کنند و با توجه به اینکه در رقابت های لیگ برتر تقریبا سهمیه آسیایی خود را قطعی کرده اند، نیازی به قهرمانی در جام حذفی ندارند اما تیم تراکتورسازی تبریز با نبود داماش دیگر حتی درصدی نگرانی برای کسب سهمیه نخواهند داشت، چرا که تنها با بدست آوردن رتبه چهارم می توانند حضور خود در آسیا را جشن بگیرد!

تهدید به عدم حضور در فینال جام حذفی

اسماعیل حاجی پور مالک باشگاه داماش گیلان پس از شکست تیمش در دیدار پلی آف برابر نیروی زمینی تهران با اتفاقات عجیب داوری گفت: “در اعتراض به بی کفایتی دپارتمان داوری و فدراسیون فوتبال  ایران، در فینال جام حذفی شرکت نخواهیم کرد تا عبرتی باشد برای فدراسیون که به این راحتی تیم های خصوصی را نابود نکنند. از نماینده های استان گیلان هم می خواهم که تا حصول نتیجه پیگیر این موضوع باشند. مطمئنا مثل دیگر استان ها هواداران گیلانی دوست دارند که نمایندگان مجلس منتخب شان را پشت خود ببینند.”

واکنش شورای شهر

رضا رسولی، عضور شورای اسلامی شهر رشت درباره اتفاقات این بازی اظهار داشت: “نامه ای را برای فدارسیون در مورد حمایت از تیم های داماش و سپیدرود و احقاق حقوق این دو تیم مردمی از طرف شورا تنظیم کردم که با موافقت اعضا این نامه به وزارت کشور ارسال خواهد شد.”

اظهار نظر عجیب در جلسه اعضای شورای شهر به فرهام زاهد تعلق گرفت که گفته بود: “نزدیک به ۲۰ هزار علاقمند فوتبال از سراسر گیلان برای دیدن بازی می آیند و این سرمایه اجتماعی بزرگ با یک داوری ناعادلانه اینگونه می شود. برای من تماشاگر درس عبرت میشود تا اینگونه وارد بازی نشوم. در بازی سپیدرود با سنگ‌پرانی میزبان، هجمه به تیم ما وارد می شود و با جوسازی و در وقت اضافه سپیدرود می بازد. نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی که از ورزش بعنوان ابزاری برای رای گیری استفاده می کنند، بجای پرداختن به بازی های پایتخت فکری به حال تیم های خود نمایید و تنها عکس یادگاری در زمان انتخابات با تیم های محلی نگیرید! دست تک تک افرادی که در بازی داماش به داور مشت و لگد زدند را می بوسم تا متانت مردم این شهر با چیز دیگری اشتباه شود.”

 

جام حذفی و تکرار ماجرای خونه به خونه؟

از باشگاه داماش به گوش می‌رسد که آنها هر طور که شده باید در مسابقه فینال جام حذفی شرکت کنند چراکه در این صورت ماجرا ادامه پیدا خواهد کرد و شاید دادگاه حکمیت ورزش و فیفا بخواهند این ماجرا را بررسی کنند. باشگاه خونه به خونه بابل هم سال گذشته شرایط مشابهی همانند داماش را تجربه کرد؛ آنها معتقد بودند که نساجی برای رسیدن به لیگ برتر با راه آهن تهران تبانی کرده بود و حق آنها برای صعود از لیگ دسته اول ضایع شده است و به همین خاطر نمی‌خواستند مقابل استقلال در جام حذفی شرکت کنند که در نهایت راضی به شرکت در مسابقه شدند.

خبر خوب برای طرفداران داماش

آخرین خبر در رابطه با داماش توسط غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی اعلام شد. او اعلام کرد طبق مذاکراتی که با مقامات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان داشته به زودی اخباری خوشی را به گوش خواهد رسید.

ilna