ندای گیلان:پس از آنکه سخنان دوهفته گذشته رهبر انقلاب هرگونه توافق دو مرحله ای میان ایران و 1+5 را غیر ممکن کرد، برخی گمانه زنی ها از شکست مذاکرات حکایت می کرد.

خبرانلاین نوشت:

 سيد صادق روحاني: آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب در 19 بهمن ماه امسال در ديدار با فرماندهان نيروي هوايي ارتش گفتند که اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد. اين سخنان رهبر انقلاب واکنش هاي مختلفي را بر انگيخت. رسانه هاي غربي بلافاصله اين سخنان رهبر انقلاب را به بن بست در مذاکرات تعبير کردند و پيشاپيش ايران را مقصر شکست احتمالي مذاکرات عنوان کردند. اما در روزهاي اخير نشانه هاي مثبتي که موجب اميدواري در رسيدن به توافق مي شود به وقوع پيوسته است.

1.اضافه شدن صالحي و فريدون و مونيز

دور آخر مذاکرات ايران و 1+5 در ژنو در حالي برگزار شد که دو مقام ايراني و يک مقام آمريکايي به آن اضافه شدن بودند. علي اکبر صالحي ، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و حسين فريدون دستيار رئيس جمهوري ايران دو مقام ايراني بودند که در مذاکرات حاضر بودند. از سوي آمريکايي ها هم ارنست مونيز وزير انرژي اين کشور به مذاکرات اضافه شدند. تنها تفسيري که از اين اقدام مي شد صورت پذيرد، جديت دو طرف براي رسيدن به توافق نهايي است.

2.درز اطلاعاتي موساد درباره پرونده هسته اي ايران

روز دوشنبه شبکه خبری الجزیره و روزنامه انگلیسی گاردین اولین بخش از اسناد محرمانه درباره ارزیابی​های موساد از برنامه هسته​ ای ایران را منتشر کردند. این اسناد نشان می​دهند سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی اندکی پس از سخنرانی نتانیاهو، نخست  وزیر این رژیم در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012 به ارزیابی​هایی کاملاً خلاف اظهارات وی درباره اهداف برنامه هسته​ای ایران رسیده است. اهميت اين درز اطلاعاتي در اين است که به طور مستقيم بر توانايي چانه زني رژيم صهيونيستي تاثير منفي مي گذارد و به نوعي رسوايي براي نتانياهو به حساب مي آيد. اگرچه هنوز اسناد معتبري مبني بر اينکه آيا اراده اي سياسي پشت اين مسئله بوده يا خير در دست نيست، اما اين اتفاق دست اوباما و دموکرات هايي که حالا ديگر مجلس سنا را نيز در دست خود ندارند بازتر مي کند. مي توان اميدوار بود که اراده اي که موجب چنين درز اطلاعاتي شده است ، موجب انعقاد توافق هسته اي نيز بشود.

3.اظهارات سخنگوي دولت ايران

محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت روز چهارشنبه وقتي در جمع خبرنگاران حاضر مي شود و وقتي از او درباره مذاکرات هسته اي سوال مي شود او پاسخ تامل برانگيزي مي دهد. نوبخت مي گويد که این بار در مذاکرات از نظر زمانی مقید هستیم که تا یازده فروردین ماه مذاکرات را به فرجام برسانیم البته نه فقط در سطح توافقات کلی بلکه باید در جزئیات نیز به نتیجه برسیم. اين نخستين بار است که يک مقام ايراني چنين واضح درباره تاريخ پايان مذاکرات سخن مي گويد. سخنان نوبخت نه تنها به معني ورود به جزئيات در مذاکرات است بلکه زمان پاياني مذاکرات را نيز مشخص کرده است. پيش از اين نيز سيد عباس عراقچي معاون ظريف از ورود مذاکرات به جزئيات سخن گفته بود.

چه پاياني براي مذاکرات هسته اي متصور است؟

پيش از اين مي شد براي سخنان رهبري انقلاب مبني بر توافق در کليات و جزئيات در يک مرحله دو نهايت را متصور شد. در حالت نخست آمريکايي ها زير بار نخواهند رفت و مذاکرات رسما به بن بست مي رسد. در هفته گذشته تلاش رسانه هاي غربي براي مقصر قلمداد کردن ايران به عنوان عامل شکست مذاکرات اين باور را تقويت مي کرد که مذاکرات به بن بست رسيده است و قرار نيست توافقي صورت بپذيرد. تعلل آمريکايي ها در اين باره نيز تنها براي اين است که مقصر شکست مذاکرات را مشخص کنند. اما اتفاقات اين هفته کفه ترازو را به نفع حالت دوم تغيير داده است و آن هم رسيدن به توافق در کليات و جزئيات در يک مرحله است. بايد منتظر ماند و ديد که آيا تکليف پرونده طولاني شده هسته اي ايران تا يازدهم فروردين ماه امسال بسته خواهد شد يا خير؟